Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betr: Megapixlar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Så fort någon visar upp en kamera talas det om megapixlar. De flesta tror att det är antalet megapixlar som avgör hur bra bilden blir och det stämmer. Det är antalet megapixlar mellan öronen på fotografen som är avgörande. Eller?

Jo, det är ju sant...

Jag kommer ihåg när nån skaffade en digitalkamera i digitalkamerans begynnelse. Den såg ut som min gamla platta Kodak med filmkassett som jag hade i början av 70-talet. Grynigt och dant var det också och jag fattade aldrig vitsen med digitalkamera om den skulle vara så begränsad som den jag såg. Då var ju mina analoga Nikonkameror bra mycket bättre...

Megapixlarna var ju inte så många, så när de blev fler i nyare kameror så startade racet. Själv tycker jag att det har avstannat lite, tack och lov. Det lugnar sig förr eller senare.

Megapixlar?

Så fort någon visar upp en kamera talas det om megapixlar. De flesta tror att det är antalet megapixlar som avgör hur bra bilden blir och det stämmer. Det är antalet megapixlar mellan öronen på fotografen som är avgörande. Eller?

Det går alldeles utmärkt att fotografera utan att förstå vad megapixlar är för något, oavsett om de sitter i kameran, eller mellan öronen. Kan rekommendera Kodaks och Ilfords svartvita filmer.
Fungerar alldels utmärkt;-)

mvh, Håkan

Antalet mp i en kamera har aldrig och kommer aldrig att avgöra hur bra motivet är i en bild. Men antalet har upp till en viss gräns betydelse för hur bra upplösning som kan nås.

Sedan tillkommer problemet med hur kamerans interna signalprocess hanterar de många pixlarna, hur stor sensorn är o s v. När antalet mp överrider optikens linjeupplösning är det kört. Ökat brus på högre iso blir också ett problem.

Om vi översätter "megapixlar mellan öronen" till hjärnceller hos människan/fotografen så är liknelsen mycket adekvat. Få människor använder sin hjärna mer än en bråkdel av dess kapacitet. Vilket skulle bevisas av allt snack om megapixlar utan att räkna in andra faktorer.

Så vad är viktigast: En 3 mp bild som verkligen visar och berättar något men som är lite brusig eller en tekniskt perfekt högupplöst 24 mp bild som egentligen inte visar något annat än kamerans goda upplösning och skärpa. Svaret är givet för mig i alla fall.

Men om man använder mer än tre hjärncellr går det ju att kombinera ett hyfsat antal mp med bra bildinnehåll och lite högre kvalitet.

Sens moral: Det är sällan kameran som sätter gränserna, det är mannen/kvinnan bakom kameraskrället som bestämmer...eller underlåter att bestämma.

Mvh/Lennart

Öronen!??.. Va f_n!.. De är väl ögonen man ser med!... Och då blir det ju lite färre megapixlar...på köpet s.a.s. ;-)

Lennart "Stratosaurusrockaren" Aspman här ovan är vanligtvis en klok man i frågan. :)

/Leif

Håller på o ragga systemkamera till kompisar. Svårt att övertyga en av dom att en beg. 8 MPx semiproffskamera kan vara bättre än ny 15 MPx budgetkamera.

Det är företagen som trissat upp konsumenterna att tro att MPx är ett bra mått på kvalitén och ålder på en kamera.

Även svårt att förklara att efter personen som håller i kameran så är det objektivet och inte huset som oftast sätter begränsningarna.

/Stefan

Bildmässigt så är alltid en nyare sensor bättre än en äldre.

Vad gäller den tekniska kvaliteten optik vs kamera så är det ännu huset/sensorn som är begränsningen och det beror enbart på att det är för få megapixlar i husen idag.

Vad men sen vill ha för andra tekniska funktioner i en kamera är en annan fråga och då kan en äldre semipro vara bättre än en ny instegsmodell, men idag så vete tusan om inte dagens instegsmodeller är bättre än en tre år gammal semipro.

Håller mitt kameramärke sig kvar vid 12Mp när nästa proffsmodell släpps så köper jag en direkt, sänker de till 8Mp så köper jag två.

Ska tilläggas att jag inte är i behov av en kamera för studio, utan mera en on-location kamera som ska friskt kunna mata på bra bilder även när det börjar skymma.

Vad gäller den tekniska kvaliteten optik vs kamera så är det ännu huset/sensorn som är begränsningen och det beror enbart på att det är för få megapixlar i husen idag.

Vad men sen vill ha för andra tekniska funktioner i en kamera är en annan fråga och då kan en äldre semipro vara bättre än en ny instegsmodell, men idag så vete tusan om inte dagens instegsmodeller är bättre än en tre år gammal semipro.

DxOMark är ett väldigt bra objektivt mått på kvalitén hos sensorn baserad på RAW filer.

Ex hamnar 500D lägre ner än 40D som flera år äldre.
20D som är ännu äldre hamnar direkt efter 500D.

Deras tester visar att 20D och 500D näst intill är identiska och att 20D ändå är bättre på att fotografera i dunkel belysning.

Sen kan ju 500D filma, men det har ju inte med kvalitén att göra och 20D är tar bättre serietaging etc etc.

Men när jag försöker övertyga att de ska köpa en beg. 20D för 3000 kr istället för en ny 500D för 6700 kr och satsa på ett ljusstark objektiv blir det svårt att förkara de extra 6,5 MPx som 500D.
Desa personer säger även att de inte lär filma eller beskär bilderna utan ska köra dom direkt ur kameran och visa upp på en Plasma TV.

HMMMM

/Stefan

DxOMark är ett väldigt bra objektivt mått på kvalitén hos sensorn baserad på RAW filer.
Precis.

Ex hamnar 500D lägre ner än 40D som flera år äldre.
20D som är ännu äldre hamnar direkt efter 500D.

Deras tester visar att 20D och 500D näst intill är identiska och att 20D ändå är bättre på att fotografera i dunkel belysning.

I 100% på "screen" så är det så men vid en "print" i A4 så slår 500D båda och vid större utskrifter/beskärningar ökar skillnaden till förmån för 500D.

Sen kan ju 500D filma, men det har ju inte med kvalitén att göra och 20D är tar bättre serietaging etc etc.

Serietagningen är nog de enda 20D är aningen bättre på så vad gäller "etc etc" lär den få stryk.

Men när jag försöker övertyga att de ska köpa en beg. 20D för 3000 kr istället för en ny 500D för 6700 kr och satsa på ett ljusstark objektiv blir det svårt att förkara de extra 6,5 MPx som 500D.

Nä, jag förtår heller inte ;-)

Iso 12800 på 500D är två steg bättre ljusstyrka än iso3200 på 20D/40D för en jpg-fotograf.

Desa personer säger även att de inte lär filma eller beskär bilderna utan ska köra dom direkt ur kameran och visa upp på en Plasma TV.

Är du ute efter bästa kvalitet för skärmvisning så finns det knappast nån dslr som slår Nikon D2H på 4 Mpix. Kolla på SNR18% på DxO t.ex.

Hmmm... Är inte en dslr att skjuta lite högt för denna enkla användning? Det torde ju räcka med en kompakt på 2 Mpix för en tusenlapp eller köra en lite dyrare med fler pixlar på 2 Mpix...

/Leif

Jag kan inte minnas att jag hört någon påstå att det är antalet megapixlar som avgör bildens kvalitet. Däremot är det ganska gott om folk som tjatar om att många tror så. Varför ska detta meningslösa mantra upprepas?

Det kanske i själva verket så att bildens kvalitet står i direkt proportion till hur många inlägg man klämmer ur sig på teman som t ex det analogas förträfflighet eller annat back to basic-dravel?

Nej, själv är jag helt övertygad om att bilder som tagits av kameror utrustade med onödigt många extrafunktioner är helt överlägsna. Vem som fotograferar har givetvis ingen som helst betydelse.

Generellt kan det stämma så länge vi pratar dslr OM andra faktorer i signalhanteringen är okej. De varierar ju som bekant mellan märken som nyttjar samma sensor.

Sony A100, Pentax K10D, Nikon D80, Nikon D200 och Samsung GX10 använde samma Sonysensor. Resultaten ut med bra optik varierade rätt väsentligt mellan modellerna. Likaså kan vi se klara skillnader mellan de mer aktuella modellerna Nikon D300 och Sony A700 med samma sensor. Går vi över till FF-monstren så nyttjar Sony A900 och Nikon D3X samma sensor. Där är skillnaderna i princip obefintliga vid basiso och lite högre men divergerar vid högre känsligheter.

Så jag vill vända lite på kuttingen och ta in dels kamerans interna mjukvara och den minst lika viktiga mjukvaran som används i efterbehandlingen. Dvs rawkonverterarna som är avgörande i steg 3 för bildens utseende, valör och dynamiskt omfång. Dessa program tror jag kan förbättras väsentligt så att pixelrika dslr verkligen kan utnyttjas. Vi behöver också isåfall monitorer med högre upplösning.
Fast vad ända in i Småland betyder det om folk inte vill sätta sig in i hur kamerornas interna kurvor kan ändras eller vill fördjupa sig i hur rawkonverteringen verkligen fungerar.
Det är lika viktigt som det analoga mörkrummet och dess kemikalier. Det går faktiskt att framkalla i Coca-Cola (innehåller hydrokinon) använda urin som stoppbad och filmjölk som fix (för en kortare tid), men de traditionella kemikalierna torde väl vara att föredra:)

Sedan kommer vi till hur exponeringen går till. Litar man till autoläget kan man bränna högdagrar eller få skuggor att sota igen till den grad att de knappt går att rädda vid konverteringen. Kollar man motivets tonomfång och exponerar via histogram (nödvändigt ibland).

Jo, när allt detta fungerar och fotografen dessutom hittar ett bra motiv som fotograferas i bra vinkel så är många pixlar bra att ha.

Men pointen är, oavsett om man tittar med ögon, öra eller brunögat mellan skinkorna så betyder fotografens kunnande och bildsinne mer än om kamerajäveln har 10 eller 15 megapixlar.

Käre Leif Bength, om detta leder till en ny mastodontpixeltråd innebär det att mycket stesolid går åt, Säters slutna paviljong blir fullbelagd,och många stunder till nyttig sexuell aktivitet går förlorad i pixelmasturbation.

Men, vafan, jag kan köra en vända till. Anders Persson, Risedal och Sten-Åke Sändh ställer säkert upp.

Puss o Kram (som vi heterosexuella uttrycker det)!
Din vän Lennart

Senast ändrad:
Jag kan inte minnas att jag hört någon påstå att det är antalet megapixlar som avgör bildens kvalitet. Däremot är det ganska gott om folk som tjatar om att många tror så. Varför ska detta meningslösa mantra upprepas?

...

Och ett konstigt fenomen är att de som förfasar sej mest över att kamerorna idag innehåller fler pixlar än i går verkar vara de mest högljudda på forumen vad gäller "megapixelracet"....

Öronen!??.. Va f_n!.. De är väl ögonen man ser med!... Och då blir det ju lite färre megapixlar...på köpet s.a.s. ;-)

Lennart "Stratosaurusrockaren" Aspman här ovan är vanligtvis en klok man i frågan. :)

/Leif

Ögonen är objektiven och hjärnans synbark är sensorn som gör att bilden blir rättvänd. Sedan är naturligtvis andra områden av hjärnan, som är belägen mellan öronen, inkopplad för känslomässig tolkning och förmedling av det man ser.

Ögonen är objektiven och hjärnans synbark är sensorn som gör att bilden blir rättvänd. Sedan är naturligtvis andra områden av hjärnan, som är belägen mellan öronen, inkopplad för känslomässig tolkning och förmedling av det man ser.

Vad sker om synbarken (sensorn) har färre eller fler pixlar?

Serietagningen är nog de enda 20D är aningen bättre på så vad gäller "etc etc" lär den få stryk.
/Leif
Fördel till 20D
Hanteringen av inställningar
Batteritid
Sitter bättre i handen. Särskilt för dessa personer jag letar til som har feta fingrar.

Nä, jag förtår heller inte ;-)
/Leif

Kanske du inte vet kriterierna för vad som sökes. skrev ju att de skulle ha dom på bildskärm endast dvs ca upplösning 2MPx och inte skriva ut.

De ska fotografera saker i rörelse som kräver snabb autofokus
Lätt att komma åt inställningar.

Sitta bra i handen då hanteringen kommer ske timvis.

Budget på 6000 kr.

Kunna isolera personer/porträtt,därmed ljustark objektiv. Därför är ett objektiv med fast bländartal på 2.8 för ca 3000 kr bättre än en kamera som prestarar CRAP vid 2 steg över 3200 (ISO 12800).

Så valet stod mellan 500D 7300 kr med kitobjektiv som inte är ljusstark och inte är superbra på att isolera motiv eller en 20D med ljustark 18-50/2.8 med fejk makro för 5000 kr.

Hmmm... Är inte en dslr att skjuta lite högt för denna enkla användning? Det torde ju räcka med en kompakt på 2 Mpix för en tusenlapp eller köra en lite dyrare med fler pixlar på 2 Mpix...
/Leif

Även om dessa numera är grymma på att serietagning så hinner de inte fokusera på springande barn som kommer att fotograferas.

Dessutom kan de inte göra lika bra porträtt som ett hus med bra objektiv.

/Stefan

Håller med. Snacka om att sparka in öppna dörrar - vad är meningen med denna tråd? Men men, jag behöver ju inte läsa den om jag inte vill...

....

Fast vad ända in i Småland betyder det om folk inte vill sätta sig in i hur kamerornas interna kurvor kan ändras eller vill fördjupa sig i hur rawkonverteringen verkligen fungerar.
....

Men pointen är, oavsett om man tittar med ögon, öra eller brunögat mellan skinkorna så betyder fotografens kunnande och bildsinne mer än om kamerajäveln har 10 eller 15 megapixlar.

Käre Leif Bength, om detta leder till en ny mastodontpixeltråd innebär det att mycket stesolid går åt, Säters slutna paviljong blir fullbelagd,och många stunder till nyttig sexuell aktivitet går förlorad i pixelmasturbation.

Men, vafan, jag kan köra en vända till. Anders Persson, Risedal och Sten-Åke Sändh ställer säkert upp.

Puss o Kram (som vi heterosexuella uttrycker det)!
Din vän Lennart

Jo, jag håller med dej (även i de jag klippt bort ovan) i ditt förra inlägg men jag var kanske lite otydlig med "vanligtvis"... Du är en klok och kunnig man vad gäller pixlar, kameror och foto...m.fl. speciella infall :)

Mastodonttråden är ju ett bra referensverk om pixlar i synnerhet och diverse annan buskis i synnerhet :)) Riktigt kul förra året vid den här tiden. Men repriser brukar aldrig bli lyckade..

Puss o kram bruka jag be min lilla dotterdotter om ibland men då bara skrattar hon högt, säger "Du är för pickig!" och springer och gömmer sej...

Undrar hur du ser ut...
Nä f_n!.. Jag duckar!..

Ha de gott vännen! (oxå heterosexuell...bara så du vet alltså... ;-))
Leif

PS. Jo, här är på paviljongen är det gott om plats! DS

....
Kanske du inte vet kriterierna för vad som sökes. skrev ju att de skulle ha dom på bildskärm endast dvs ca upplösning 2MPx och inte skriva ut.
.....

/Stefan

Jo, från början var det nåt allmänt om att det var bättre förr typ. Men rekommenderar du "förr" så ska jag inte föröska övertyga dej även om jag tycker tycker att du är ute på en väldigt vinglig cykeltur, men de får jag väl tycka och fortsätta må gott :)

here we go again... har inte dessa diskuterats till förbannelse i 411 trådar innan ? Känns lite som .. nu vill jag dra igång folk tråd.

som att lägga ut en tråd med vad är bäst Canon eller Nikon. ps elelr mac.

Och vad har detta med lag,moral & etik att göra ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar