ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då menar du att det är helt okej att ta en bild, sen när fakturan kommer, är det bara att skylla på annat typ att det skulle vara bluff. Skrämmande!

Du gör mig uppriktigt förbannad när du kommer med en sån här lögn L-A. Ta tillbaka ditt lögnaktiga påstående och gör inte om det!

Jag har aldrig på minsta vis antytt att det skulle vara okej att bara ta en bild. Men jag hävdar bestämt att man inte ska ta betalt för vad som påstås inte vara till salu, och jag hävdar bestämt att man måste se till att ha uppdrag från upphovsmannen innan man kräver in pengar av tredje person via faktura för intrång i upphovsrätten. Jag hävdar också bestämt att det är ett olämpligt förfaringssätt i andra fall än när det rör sig om rena expeditionsärenden, som till exempel när en tidning har tagit en bild utan att fråga. Och priset ska vara rimligt. De få avgjorda fallen visar att så inte alltid är fallet.

Dessutom, när ett belopp är tvistigt, bör den som begär det ställa sig öppen för förhandling och inte hota med rättssak gentemot den som med mindre vetskap då tror att det kommer att bli värre än att betala. Hela det förfarandet är etiskt mycket tvivelaktigt.
 
Myndighetsförväxlingen sker eftersom Teste väljer att kalla sig Bildombudsmannen i bestämd form. Dessutom är företagsnamnet "Bildombudsmannen Staffan Teste AB" vilket han verkar välja att ganska ofta förkorta till just "Bildombudsmannen" (min fetstil). Likheten med myndighet måste ses som uppenbar av alla utom ett fåtal.

Men var är alla dina gamla inlägg L-A? Varför är de borta? Eller är det bara jag som är blind?
 
Du gör mig uppriktigt förbannad när du kommer med en sån här lögn L-A. Ta tillbaka ditt lögnaktiga påstående och gör inte om det!

Jag har aldrig på minsta vis antytt att det skulle vara oken att ta en bild. Men jag hävdar bestämt att man inte ska ta betalt för vad som påstås inte vara till salu, och jag hävdar bestämt att man måste se till att ha uppdrag från upphovsmannen innan man kräver in pengar av tredje person via faktura för intrång i upphovsrätten. Jag hävdar också bestämt att det är ett olämpligt förfaringssätt i andra fall än när det rör sig om rena expeditionsärenden, som till exempel när en tidning har tagit en bild utan att fråga. Och priset ska vara rimligt. De få avgjorda fallen visar att så inte alltid är fallet.

Dessutom, när ett belopp är tvistigt, bör den som begär det ställa sig öppen för förhandling och inte hota med rättssak gentemot den som med mindre vetskap då tror att det kommer att bli värre än att betala. Hela det förfarandet är etiskt mycket tvivelaktigt.

Ta tillbaka? Aldrig i livet, för jag står för det.
Vad vet du om detta fall? Fotografen säljer bilder. Och även om fotografen inte skulle sälja bilder, ger det rätt i att sno bilder då? Absolut INTE!
Upphovspersonen har ju anlitat Staffan, det behövs inte mer för att han då ska börja agera. Skulle han inte göra det, hade han inte skött sitt jobb ju.
 
Myndighetsförväxlingen sker eftersom Teste väljer att kalla sig Bildombudsmannen i bestämd form. Dessutom är företagsnamnet "Bildombudsmannen Staffan Teste AB" vilket han verkar välja att ganska ofta förkorta till just "Bildombudsmannen" (min fetstil). Likheten med myndighet måste ses som uppenbar av alla utom ett fåtal.

Men var är alla dina gamla inlägg L-A? Varför är de borta? Eller är det bara jag som är blind?

Mina gamla inlägg försvann då jag helt plötsligt togs bort av David, vilket för övrigt var fel. Så jag misstänker att dom är borta för evigt.
 
Ja, Bildombudsmannen är ju för tusan företagsnamnet. Intryck, tro m.m... Man ska hålla sig till fakta och inte tro så mycket.
Ja, det är ju synd att du inte gör det. Fakta är att företagsnamnet är "Bildombudsmannen Staffan Teste AB". Det är det som ska stå på fakturan, inget annat.

Denna prislista används flitigt och gillas också väldigt mycket i domstolar. Men återigen, vet du vad fotografen tar för denna speciella bild?
Nej, BLFs "prislista" "gillas" inte av domstolar. Tvärtom avfärdas den.

Vad fotografen tycker att bilden är värd har inte mycket med saken att göra.
 
Stå för det om du vill, men då ljuger du ju. Det är inte direkt en bra start på en diskussion att tillvita dina förmodade motståndare åsikter som de inte har.

Nej jag ljuger inte. Du har skrivit "Dessutom, när ett belopp är tvistigt, bör den som begär det ställa sig öppen för förhandling".
Då säger du att det är helt okej att sno en bild för att sedan förhandla om priset. Okej, man ska gå in på Volvo, sno en bil och sen förhandla om priset. Ser du inte hur sjukt det är?
Fotografen har laggt ner mycket tid, pengar och ork för att ta en bild, och sen ska fotografen inte själv få bestämma vad priset på bilden är???
 
Ja, det är ju synd att du inte gör det. Fakta är att företagsnamnet är "Bildombudsmannen Staffan Teste AB". Det är det som ska stå på fakturan, inget annat.


Nej, BLFs "prislista" "gillas" inte av domstolar. Tvärtom avfärdas den.

Vad fotografen tycker att bilden är värd har inte mycket med saken att göra.

Väldigt många bolag har olika typer av fakturor. Långt ifrån alla skriver ut sitt fullständiga namn där.
Men oavsett.
Får jag en faktura på en sak som jag har använt utan lov, en sak jag har tagit. Då ska jag fan inte gnälla sen när man blivit tagen med handen i kakburken.
Om man är osäker, kontrollera saken, gnäll inte.

BLFs prislista är visst en lista som domstolar går efter. Det vet jag med säkerhet.
 
Nej jag ljuger inte. Du har skrivit "Dessutom, när ett belopp är tvistigt, bör den som begär det ställa sig öppen för förhandling".
Då säger du att det är helt okej att sno en bild för att sedan förhandla om priset. Okej, man ska gå in på Volvo, sno en bil och sen förhandla om priset. Ser du inte hur sjukt det är?
Fotografen har laggt ner mycket tid, pengar och ork för att ta en bild, och sen ska fotografen inte själv få bestämma vad priset på bilden är???

Nej, jag upprepar vad jag hittills har sagt. Man kan inte sätta ett pris på någonting som inte är till salu. Om man begär ett skadestånd, så är det lämpligt att ta frågan till domstol om parterna inte är överens. Men man säljer inte något som inte är till salu, det är hyckleri. En bild som inte är till salu har inget pris.

Och nu ljuger du igen L-A, eftersom du påstår någonting om mig som är osant. Det gör mig arg. Du har ingen rätt att beljuga mig på det viset. Jag tycker att det är kränkande.

Påstå inte att andra har åsikter som de inte har, utan håll dig till fakta och till dina egna åsikter. Redogör för dina åsikter och försök inte tolka andras. Jag kan själv tala om vad jag står för och behöver inte en lögnhals som "förklarar".
 
Någon mer än jag som tror att L-A är ett troll som kommer vara raderat när David tittar in i tråden nästa gång?

Om du inte är det L-A så rekommenderar jag dig att sätta dig in i vad tråden handlar om. Fast jag tror du vet det och vill något helt annat med dina inlägg, så jag ids inte bemöta dem. Allt du tagit upp finns det redan svar på.
 
...
Nej, BLFs "prislista" "gillas" inte av domstolar. Tvärtom avfärdas den.

Hur kommer det sig då att det finns ett antal dommar där just BLF:s prislista har använts?
Att det finns undantag är en sak.
Men det är ju inte alls samma sak som att BLF:s prislista avfärdas rent generellt.

Har ju någonstans långt tillbaks i den här tråden påpekat att just det fall som du själv använt gällande Aftonbladet är en av alla de dommar där rätten faktiskt använt sig av BLF:s prislista. (Dvs den som gäller avtalet mellan BLF och TU).
 
Väldigt många bolag har olika typer av fakturor. Långt ifrån alla skriver ut sitt fullständiga namn där.
Men oavsett.
Får jag en faktura på en sak som jag har använt utan lov, en sak jag har tagit. Då ska jag fan inte gnälla sen när man blivit tagen med handen i kakburken.
Om man är osäker, kontrollera saken, gnäll inte.

BLFs prislista är visst en lista som domstolar går efter. Det vet jag med säkerhet.

Oavsett hur stort belopp du krävs på så betalar du alltså? Bra tips!
BLF´s prislista har ALDRIG accepterats av en domstol. Tvärtom. I de fall där den nämns i domar har den AVVISATS.
 
Nej, jag upprepar vad jag hittills har sagt. Man kan inte sätta ett pris på någonting som inte är till salu. Om man begär ett skadestånd, så är det lämpligt att ta frågan till domstol om parterna inte är överens. Men man säljer inte något som inte är till salu, det är hyckleri. En bild som inte är till salu har inget pris.

Och nu ljuger du igen L-A, eftersom du påstår någonting om mig som är osant. Det gör mig arg. Du har ingen rätt att beljuga mig på det viset. Jag tycker att det är kränkande.

Påstå inte att andra har åsikter som de inte har, utan håll dig till fakta och till dina egna åsikter. Redogör för dina åsikter och försök inte tolka andras. Jag kan själv tala om vad jag står för och behöver inte en lögnhals som "förklarar".

Nu ljuger ju du. Går inte att sälja något som inte är till salu säger du. Ändå står det på fotografens hemsida följande:" Intresserad av att köpa bilder? Mina bilder går att köpa signerade och i de flesta storlekar.
Bilderna framkallar jag hos Crimson.se och bilderna kan fås tryckta på många olika material, exempelvis: Canvas, akvarellpapper, matt papper, blankt papper, metallic yta, duratrans och duraclear.
Fotona kan fås i alla storlekar ifrån A5 till posters.
Priserna varierar beroende på storlek och vilket material som du önskar. Kontakta mig gärna så kan ni få några prisexempel"
Det finns då personer som har valt att sno en bild, trots denna info, och sen ha mage att klaga?
Bilden är stulen, försök att förstå det.
 
Någon mer än jag som tror att L-A är ett troll som kommer vara raderat när David tittar in i tråden nästa gång?

Om du inte är det L-A så rekommenderar jag dig att sätta dig in i vad tråden handlar om. Fast jag tror du vet det och vill något helt annat med dina inlägg, så jag ids inte bemöta dem. Allt du tagit upp finns det redan svar på.

Troll har sällan varit medlemmar i nio år och väntat med sitt trollande så länge. Att L-A togs bort tidigare har vi fått en förklaring till. Jag håller dock med om att det kan vara lämpligt att läsa på vad tråden handlar om :)
 
Oavsett hur stort belopp du krävs på så betalar du alltså? Bra tips!
BLF´s prislista har ALDRIG accepterats av en domstol. Tvärtom. I de fall där den nämns i domar har den AVVISATS.

Ja skulle jag ha stulit en sak och sen får en faktura på det..ja självklart hade jag betalt. Jag hade skämts ögonen ur mig att jag hade ertappats dessutom.

Okej, om du nu tror på det att den prislistan aldrig har accepterats, ja då får du tro på det då. Det är din förlust.
 
Ja skulle jag ha stulit en sak och sen får en faktura på det..ja självklart hade jag betalt. Jag hade skämts ögonen ur mig att jag hade ertappats dessutom.

Så L-A, om jag ställer mig vid vägkanten när du kör förbi och mäter upp din hastighet till 5 km/h över den tillåtna och därefter skickar dig en faktura på 12000kr undertecknad "Fortkörningsombudsmannen", då betalar du direkt? Jag har nog en affärsidé på gång här...
 
Nu ljuger ju du. Går inte att sälja något som inte är till salu säger du. Ändå står det på fotografens hemsida följande:" Intresserad av att köpa bilder? Mina bilder går att köpa signerade och i de flesta storlekar.
Bilderna framkallar jag hos Crimson.se och bilderna kan fås tryckta på många olika material, exempelvis: Canvas, akvarellpapper, matt papper, blankt papper, metallic yta, duratrans och duraclear.
Fotona kan fås i alla storlekar ifrån A5 till posters.
Priserna varierar beroende på storlek och vilket material som du önskar. Kontakta mig gärna så kan ni få några prisexempel"
Det finns då personer som har valt att sno en bild, trots denna info, och sen ha mage att klaga?
Bilden är stulen, försök att förstå det.

Jag antar att du nu pratar om någon annan bild än den tråden handlar om (kattbilden)? Om du menar Tammys flaggbild är det helt riktigt att den olovligen använts av massor av folk, men de har nog främst inte hittat den på hennes sida utan på andra sidor där den inte heller fick vara - där fanns dock förstås inte den informationen.
 
Ja skulle jag ha stulit en sak och sen får en faktura på det..ja självklart hade jag betalt. Jag hade skämts ögonen ur mig att jag hade ertappats dessutom.

Okej, om du nu tror på det att den prislistan aldrig har accepterats, ja då får du tro på det då. Det är din förlust.

Prislistan som sådan är nog accepterad bland bildköpare, men det innebär inte att rättsväsendet accepterat den som riktpriser i fall som detta.
 
Så L-A, om jag ställer mig vid vägkanten när du kör förbi och mäter upp din hastighet till 5 km/h över den tillåtna och därefter skickar dig en faktura på 12000kr undertecknad "Fortkörningsombudsmannen", då betalar du direkt? Jag har nog en affärsidé på gång här...

Ja om det hade visat sig efter kontroll att du hade ensamrätt att bötfälla på just den sträckan, att bötesbeloppet var satt enligt reglerna som fanns, så ja då hade jag betalt. För jag vet med mig att hastighetsgränsen här är 50km/h, och jag kör över den gränsen då tar jag en risk att åka fast. Då ska jag inte klaga sen.
 
Troll har sällan varit medlemmar i nio år och väntat med sitt trollande så länge. Att L-A togs bort tidigare har vi fått en förklaring till. Jag håller dock med om att det kan vara lämpligt att läsa på vad tråden handlar om :)

Ett unikt troll... man kan ju undra vad som triggat honom så till den grad. Det mesta i den här tråden är väl utagerat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.