Jag måste erkänna att jag för ett tag sedan sålde en produkt på Blocket och när jag gjorde detta så sökte jag upp produkten via Prisjakt.nu och använde produktbilden där i min annons. Jag reflekterade inte över att jag gjorde något fel eller olagligt.
Nu säger jag inte att detta är ok, eller att det är ok att göra det bara för att man inte känner till lagen.
Men det jag vill säga är att detta synsätt, eller snarare denna okunskap, förmodligen är ganska utbredd bland "vanligt folk". Dvs folk som inte är yrkesfotografer eller på något annat sätt kommer i kontakt med dessa frågor i sitt arbete. I dagstidningar och nyheter skrivs/nämns det ju mest om nedladdning av musik eller filmer, bilder nämns inte så mycket. Och där finns det väl även en skillnad, man får väl ladda ner en bild för privat bruk utan tillstånd, inom hemmet alltså, men ej publicera den?
Jaja, ville bara svara på din fråga om vem som kan tycka att detta är ok. Gå in på Blocket så lär du hitta ganska många "stulna" produktbilder. (EDIT: Eller är officiella produktbilder på något sätt undantagna från detta? Att man alltså får använda återanvända/publicera dem?)
Efter att ha följt den här tråden så vet ju i alla fall jag bättre nu.