Nej, när det gäller skadeståndets nivå finns vad jag vet ingen koppling till "avskräckande verkan". Det är de två komponenterna du själv talar om - "skälig ersättning för utnyttjandet" samt "ersättning för skada".
För övrigt: Rätten ser väl aldrig "ett behov av att uttrycka rättsverkan"? Det är lagstiftaren som utformar rättsregler på formen "Om rättsfaktum så rättsverkan".
OK jag ger dig chansen att förvandla ditt tyckande i ett mer sakligt argument.
så sätt pris per punkt nu
A1. ersättning för nyttjandet - marknadspris
Här följer p2, andras stycket §54 i UHL. - sätt prisförslag på punkterna - såsom du skulle resonera.
B1
B2
B3
B4
B5
"Sker det uppsåtligen eller av oaktsamhet, ska ersättning även betalas för den ytterligare skada som intrånget eller överträdelsen har medfört. När ersättningens storlek bestäms ska hänsyn särskilt tas till
1. utebliven vinst,
2. vinst som den som har begått intrånget eller överträdelsen har gjort,
3. skada på verkets anseende,
4. ideell skada, och
5. upphovsmannens eller rättsinnehavarens intresse av att intrång inte begås."
Här följer min värdering
A1 - användande 5 000
B1 - 0
b2 - 0
b3 - 5 000 - p g av "amatörsida" förknippad med osäker kvalitet på vetenskap.
b4 - 10 000 - så arg och förorättad blir man när man ser vissa ståndpunkter
b5 - 12 000 - Har ska jag nog inte utveckla varför - av olika skäl. + avskräckande signal
summa 32 000 kr - såsom jag som målsägare hade värderat intrånget, framförallt med hjälp av inslag nr 1 i denna tråd...
Hoppas det blir ett rättsfall, kanske går man då på FT-mål runt 16-20 000 isf.
Men som sagt, gör "din värdering", nu. så vi förstår din slutsumma...
PS
Vad är högsta marknadspriset. Kattbilder kan vara ovanliga - när de sitter i ett träd (eu)
5 000 kan vara alldeles för lågt, men jag har inte sett bilden...
Om högsta betald är 20 000 så blir minimum 75%, dvs 15 000 för användningen osv...
PS, har flera intagna offerter över 100 000 kr bara för en enda bild...