ANNONS
Annons

Betalning för bilder i lokaltidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeja83

Avslutat medlemskap
Hej!
Blev förfrågad av en reporter för en tidning förra månaden om jag kunde ta några bilder för ett rapotage som dom inte kunde närvara vid.

Arbetade från 18:00 till deadline 21:30, Skickade in 7 bilder varav tidningen använde sig av 5 st. En bild vart en förstasida, halvsida.

Undrar vad som är skäligt att få betalt för detta arbete, har blivit erbjuden 150 kr per bild!!! av chefredaktören. Tyvärr kom jag och reporten inte överens om något pris vid fototillfället bara att ersättning skulle betalas ut.

Jobbar som fotograf i enskildfirma.

Mvh Maria

5x640 kr + moms är den avtalade ersättningen i dagspress. De försöker med en rövare. Fakturera..

Låter på tok för lite. I och med att det är ett uppdrag att fota under en speciell tid eller evenemang så ska du enligt blf:s prislista kunna ta ut cirka 1000:- per timme.

Jeppe skrev:
5x640 kr + moms är den avtalade ersättningen i dagspress. De försöker med en rövare. Fakturera..
Kan jag fakturera även fast "chefen" har sagt ett pris i telefonen idag när jag ringde?

Godtog ingenting blev bara paff!

Sen en annan sak som var lite konstigt, han sa inget om någon faktura utan bara mitt kontonummer och personnummer som jag skulle skicka i ett mail till honom persoligen.

Låter inte det konstigt?

Cassiopeja83 skrev:
Jag vet! jag vart både chockad och förbannad. Vad kan/ska man göra?

Tar du betalt per arbetstid eller per bildpublicering?

500 kr/timme är väl ganska lågt, om det är som enskild firma. SJF rekommenderar 750 kr/timme (minst två timmar) som lägsta ersättning, plus 1250 kronor per bild (om tidningen vill ha dem som arkivbilder).
BLF har ju sin prislista.

Tyvärr lär väl en chefredaktör med den inställningen skita fullständigt i vad som är skäligt och har inte priset bestämts innan publicering så är det ju lite taskigt förhandlingsläge. Du skulle ju snacka med fackklubben på tidningen och höra vad deras fotografer tycker om att deras chef tycker att de är så lite värda... ;-)

Cassiopeja83 skrev:
Sen en annan sak som var lite konstigt, han sa inget om någon faktura utan bara mitt kontonummer och personnummer som jag skulle skicka i ett mail till honom persoligen.

Låter inte det konstigt?

Hahaha... han ville alltså betala svart dessutom? Om du kan bevisa det får du genast bättre förhandlingsläge! ;-)

Cassiopeja83 skrev:

Låter inte det konstigt?

Jag tror inte att han förstått att du har F-skatt och enskild firma.

Jag tycker du ska följa de rekommendationer som finns. Inte gå under det pris som det vanligtvis brukar vara.

Du kommer ändå inte vilja arbeta för den tidningen igen, nu när du vet att de har en sådan inställning. Finns absolut ingen anledning att sänka priset för att vara snäll. Du är *neutral* om du följer rekommenderat pris, du är alltså *inte elak*.

vänligen,
Tobias

Lånar denna tråd lite:

Vad är ett skäligt pris på 4 bilder som publicerats i en presentations bok som tryckts upp i 20.000 ex ??

Det är rätt enkelt

I och med att ni inte kommit överens om något pris innan och tidningen därefter faktiskt använt dina bilder så är det tidningen som ligger illa till, du kan i princip fakturera vad som helst så länge det är skäligt, det är din prislista som gäller välj själv om du vill fakturera per bild eller timme, tidningen kan inte göra annat än att betala,gör dom inte det så skicka till inkasso och du kommer garanterat att få dina pengar.Som köpare gäller säljarens prislista om inte annat överenskomkits.

Tobbe
egen företagare

4125kr inkl. moms

Priset du ska fakturera blir 660x5 plus moms, alltså 4125:- enkelt. 660 kr plus moms är priset per bild och publicering oavsett hur stor bilden är eller vart den befinner sig i tidningen då det gäller dagspress. lycka till! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar