Annons

Besviken på min D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Ett konkret exempel: När jag ska fota min katt som leker inomhus så "tar" kameran inte om inte katten står still eller rör sig mycket långsamt. Ändå har jag på kontinuerlig AF, stor bländare och auto-ISO. Plus att jag tänt taklampan och alla andra lampor som finns i rummet. Jag är tvungen att ha blixt då fast det blir så trist ljus, så jag vill helst slippa det. Jag skulle väl kunna köra på manuell fokus men när han hoppar och studsar omkring hit och dit så är det inte så lätt att hänga med och fokusera rätt. Slutaren måste ju vara ganska snabb dessutom så då blir det ju ännu större problem.

Jag använder vanligtvis mitt Nikon 18-200 objektiv och det är väl inte så snabbt direkt, men jag vet inte om det har enbart med objektivet att göra?

Min kamera "vill" ofta använda onödigt (tycker jag) hög ISO och det blir ganska mycket brus vid 800 och då känner jag mig motvillig att använda 3200 fast ibland är det tvunget. (Men jag hatar! Brus) Och den vill ofta ha lååånng slutartid även om jag har stor bländare, vilket jag ofta och gärna använder. T om när det är ljust ute vill den många gånger använda längre slutartid än jag vill, och högre ISO. Lyckligtvis är antiskakfunktionen utmärkt.

Jag vill köpa nytt kamerahus p g a det här. Är de här problemen vanliga för D3100? Jag vill ha en kamera som funkar bra i lågt ljus och klarar högt ISO utan brus. (För som sagt så hatar jag brus..)
 
För att nu inte svara på din fråga, utan försöka hitta ett sätt för dig att använda din kamera ändå...

Har du testat att hålla en liten bit papper framför blixten för att göra ljuset lite mjukare? Eller att ta ett papper och spegla upp blixten i taket med det, så att det blir indirekt ljus på din katt? De teknikerna kan göra att blixt-bilder lite livligare.

Har du övervägt att skaffa ett 50mm f1.8 objektiv? Det kostar kring en tusenlapp, och fullt öppet tar det in fyra gånger så mycket ljus som ditt nuvarande objektiv gör utzoomat.
 
Tyvärr har inte ditt 18-200 så stor bländare som du kanske tror ;) Köp ett f/1.8, 35 eller 50 mm. Se bara till att det e AF-S-modellen. Dom e inte så dyra men passar mkt bättre till inomhusfoto än ditt 18-200. Behåll det och använd soliga sommardagar :D
 
Inomhus behövs oftast blixt såvida man inte vill köra med hög iso,långa slutartider och stor bländare vilket man inte alltid vill göra,rekommenderar att köpa en extern blixt då den inbyggda är värdelös.
 
Fotar du innomhus behöver du använda blixt om det ska bli bra. Blixt eller rejäla studiolampor. I synnerhet om du fotar något så rörligt som en lekande katt. Den inbyggda blixten ger ganska tråkiga bilder, så skaffa en extern blixt som du kan rikta mot taket för att lysa upp hela rummet.

En dyrare kamera kommer inte att hjälpa dig mycket. Ett dyrare objektiv med större bländare kommer att hjälpa lite, men inte så mycket som en blixt.
 
Tack för era svar. Ja jag har tänkt köpa blixt men vet inte vilken ännu. Har man blixt så blir ju ISO lägre också förstås. Men visst är det själva kameran som är orsaken till brusigheten även om det är objektivet som är mer eller mindre ljuskänsligt?

Kanske borde köpa ett annat objektiv också, som ni tipsar om (tack för tipsen!) Jag har mitt 18-200 som passar mig eftersom jag har med kameran med mig när jag är ute och promenerar (nästan jämt) och då vet man aldrig vad det blir att fota.. :-D Funkar jättebra även under vinterdagar.

Sen har jag ett Tamron 70-300 som jag använder när jag är ute på våren och fotar fåglar (inte för att det nu blr nån extrem närbild, men man kommer ju närmare iaf). Och så objektivet som följde med på köpet, ett 18-55 som jag har bara när jag fotar blommor eftersom jag inte har nåt makro och det är 18-55:an man kommer närmast med (avståndsmässigt) av dem jag har och jag har "makrofilter" till det.

Om jag köper ett 50 mm, det känns som att man inte kan använda det vid så många olika tillfällen (jag är inte så insatt), eller?

Iallafall, i första hand tänker jag satsa på att köpa blixt och det lär ju avhjälpa en del av mitt problem. Men det där med bruset stör mig och som sagt, jag skulle väl tro att det beror på kamerahuset?
 
Det går inte direkt att säga om bruset kommer från kamerahuset eller från objektivet. Huset brusar ju lika mycket på samma ISO oavsett vilket objektiv som sitter på, däremot kan ett ljusstarkare objektiv göra att du kan sänka ISO med fyra steg jämfört med vad du har nu så i samma situation skulle det brusa mycket mindre. Ett bättre kamerahus skulle ge dig något steg bättre prestanda på sin höjd, om vi inte börjar prata hus i 10-20 000 kr klassen och då måste du byta objektiv också.

Jag skulle dock inte börja med att föreslå ett ljusstarkare objektiv, utan en blixt. Saken är att med ljusstyrka kommer kortare skärpedjup och på så kort håll som man kommer en katt blir skärpedjupet på f/1,4-2,0 så kort att det blir ohanterligt. Iallafall jag vill ha såpass skärpedjup att ögat är skarpt och nosen och örat är i ytterkanterna av skärpeområdet. Det kräver bländare 4-8 beroende på situation. Bländar du ändå ned gör inte ett ljusstarkare objektiv någon skillnad.

Kika på en SB-700 eller SB-900, det är riktigt fina blixtar.

Ett exempel på vad jag menar:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/_RHJ5747.jpg
 
Inomhus med alla lampor tända är inte mycket ljus i fotosammanhang, särskilt inte när det gäller att fota lekande katter.
Det blir trist ljus om man använder den inbyggda blixten. Om man lär sig använda extern blixt behöver det inte alls bli trist ljus.

Det kan ändå vara svårt att sätta fokus på den rörliga katten så jag föreslår att du använder lite mindre bländare (för att få mer skärpedjup) och förfokuserar. Det innebär att du stänger av AF och fokuserar manuellt på ungefär det avstånd du tänkt dig. På så sätt slipper du helt fördröjning p g a att autofokusen har svårt att hitta rätt och blixten fryser motivet så att du slipper rörelseoskärpa.

Byte av kamerahus till ett proffshus skulle hjälpa litegrann men att lära sig att använda blixtar på ett snyggt sätt hjälper väldigt, väldigt mycket när det gäller inomhusfoto.
 
Det går inte direkt att säga om bruset kommer från kamerahuset eller från objektivet. Huset brusar ju lika mycket på samma ISO oavsett vilket objektiv som sitter på, däremot kan ett ljusstarkare objektiv göra att du kan sänka ISO med fyra steg jämfört med vad du har nu så i samma situation skulle det brusa mycket mindre. Ett bättre kamerahus skulle ge dig något steg bättre prestanda på sin höjd, om vi inte börjar prata hus i 10-20 000 kr klassen och då måste du byta objektiv också.

Jag skulle dock inte börja med att föreslå ett ljusstarkare objektiv, utan en blixt. Saken är att med ljusstyrka kommer kortare skärpedjup och på så kort håll som man kommer en katt blir skärpedjupet på f/1,4-2,0 så kort att det blir ohanterligt. Iallafall jag vill ha såpass skärpedjup att ögat är skarpt och nosen och örat är i ytterkanterna av skärpeområdet. Det kräver bländare 4-8 beroende på situation. Bländar du ändå ned gör inte ett ljusstarkare objektiv någon skillnad.

Kika på en SB-700 eller SB-900, det är riktigt fina blixtar.

Ett exempel på vad jag menar:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/_RHJ5747.jpg

Mycket snyggt foto!

Tack för tipset. Ska kolla up de där blixtarna.
 
Det går inte direkt att säga om bruset kommer från kamerahuset eller från objektivet. Huset brusar ju lika mycket på samma ISO oavsett vilket objektiv som sitter på, däremot kan ett ljusstarkare objektiv göra att du kan sänka ISO med fyra steg jämfört med vad du har nu så i samma situation skulle det brusa mycket mindre. Ett bättre kamerahus skulle ge dig något steg bättre prestanda på sin höjd, om vi inte börjar prata hus i 10-20 000 kr klassen och då måste du byta objektiv också.

Jag skulle dock inte börja med att föreslå ett ljusstarkare objektiv, utan en blixt. Saken är att med ljusstyrka kommer kortare skärpedjup och på så kort håll som man kommer en katt blir skärpedjupet på f/1,4-2,0 så kort att det blir ohanterligt. Iallafall jag vill ha såpass skärpedjup att ögat är skarpt och nosen och örat är i ytterkanterna av skärpeområdet. Det kräver bländare 4-8 beroende på situation. Bländar du ändå ned gör inte ett ljusstarkare objektiv någon skillnad.

Kika på en SB-700 eller SB-900, det är riktigt fina blixtar.

Ett exempel på vad jag menar:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/_RHJ5747.jpg


Är det en blixtbild? Blev lite osäker...
 
Ett konkret exempel: När jag ska fota min katt som leker inomhus så "tar" kameran inte om inte katten står still eller rör sig mycket långsamt. Ändå har jag på kontinuerlig AF, stor bländare och auto-ISO. Plus att jag tänt taklampan och alla andra lampor som finns i rummet. Jag är tvungen att ha blixt då fast det blir så trist ljus, så jag vill helst slippa det. Jag skulle väl kunna köra på manuell fokus men när han hoppar och studsar omkring hit och dit så är det inte så lätt att hänga med och fokusera rätt. Slutaren måste ju vara ganska snabb dessutom så då blir det ju ännu större problem.

Jag använder vanligtvis mitt Nikon 18-200 objektiv och det är väl inte så snabbt direkt, men jag vet inte om det har enbart med objektivet att göra?

Min kamera "vill" ofta använda onödigt (tycker jag) hög ISO och det blir ganska mycket brus vid 800 och då känner jag mig motvillig att använda 3200 fast ibland är det tvunget. (Men jag hatar! Brus) Och den vill ofta ha lååånng slutartid även om jag har stor bländare, vilket jag ofta och gärna använder. T om när det är ljust ute vill den många gånger använda längre slutartid än jag vill, och högre ISO. Lyckligtvis är antiskakfunktionen utmärkt.

Jag vill köpa nytt kamerahus p g a det här. Är de här problemen vanliga för D3100? Jag vill ha en kamera som funkar bra i lågt ljus och klarar högt ISO utan brus. (För som sagt så hatar jag brus..)


Hej!

Du kommer redan sagts få pynta rejält för att slippa bruset, det där med ljusstarka gluggars korta skärpedjup är ett för mig välkänt gissel men jag tror mig kanske ana att du behöver en kamera som kan ställas in så att den accepterar ett i sitt tycke felfokuserad bild, alltså slutarprioritet före fokusprioritet.

För övrigt tycker jag att en snyggt lagd blixt städar upp fint i det blandljus man får med dagens moderna och olika typer av äckliga lågenergilampors ljus ;-). Om du ska bli vass på blixtfoto satsa på en D70/80/90/7000 som tillåter trådlös fristående blixt, kamerornas prestanda följer den stigande siffran, alla kan nog dessutom ställas in med slutarprioritet.

Hans
 
Problemet att kameran vägrar göra en bild om inte katten sitter still beror nog på att autofokusen är inställd på Focus Priority - då utlöser den inte slutaren om den inte hittat skärpan. Testa att ställa om den till Shutter priority i stället så borde det gå bättre. Observera att jag är osäker på exakta benämningarna på termerna, men det borde gå att hitta i menyträsket.

Sedan kan det förstås bli suddiga bilder och så ändå, i och med att ljuset inte räcker till för korta slutartider som fryser kattens rörelser, men du bör åtminstone kunna ta bilden. Den här bilden är t.ex. inte särskilt skarp, men jag tycker den är kul ändå :) https://www.flickr.com/photos/aferiksson/7301808340/lightbox/
 
Nu framgår det inte riktigt nånstans om du är nybörjare eller en mer van fotograf, men vill säga att precis sådär upplevde jag min D3100 innan jag helt enkelt lärde mig hur den funkade. Jag vet inte vad jag gör annorlunda nu, annat än att jag uppenbarligen lärt mig inställningar osv, men nuförtiden tittar jag inte på bilder och blir förtvivlad över mängden brus. Så kanske det bara handlar om att övning ger färdighet?

Fokusproblemet däremot har jag läst om i andra trådar här (inte specifikt D3100 dock, tur som är!) och då har personerna fått rådet att skicka in kamerahus/objektiv på kalibrering.
 
SB-400 fungerar utmärkt att börja med, den kan du vinkla upp i taket och den är väldigt lättanvänd och smidig! köpte en sådan som förstablixt och den använder jag fortfarande ibland när storleken är viktig!
 
När jag läser vad du skriver låter det som att du skulle behöva (som några sagt) ändra autofokus inställningar.

Förmodligen har du just nu inställningen som gör att kameran väntar med att ta bilden tills den tycker något är i fokus och (min gör det iaf. d90) avger ett litet pip när den avser sig ha hittat fokus.
Det man kan göra då är att ändra inställning till AF-C som gör så att kameran hela tiden fokuserar om, du kan då trycka av bilden när som helst, även när fokus är helt väck. Men bättre det än att den tycker att den fått fokus på katten och ger klartecken för att ta en bild, bara för att katten sedan "studsar" iväg.

Jag kan lova att en annan kamera skulle bara ge ett skenbart bättre intryck för att den kanske har andra grundinsällingar. Såvida du inte går upp mycket i pris, då märker man såklart till slut stora skillnader. Men det kan vara värt att istället lägga ner lite tid på lite tips och trix hur man hanterar kameran i olika situationer.

Slå även av auto-iso, det skulle jag bara rekommendera att ha på om ljuset varierar kraftigt under kortare tider, sen ställer du manuelt in den på ca 400 för inomhus om du tyckte att för högt blev för brusigt för fort.

Om du inte redan gjort det borde du sedan antingen ställa in den på M, manuelt, och testa dig fram till en inställning du tycker bli bra, (dvs inte manuel fokus, utan bländare/slutartid) eller så kan du ställa in den på S, slutarprioritet och ställa in på den största bländaren som går (dvs, så -litet!- tal som möjligt, det vet du förmodligen kanske sen innan, men viktigt att förtydliga)

Testa även med den inbyggda blixten och se hur bilderna blir.
Här är en exempelbild jag faktiskt -råkade- ta när jag lärde mig hur kameran fungerade och jag inte hade haft den länge, jag tog egentligen kort på något helt annat, men när jag tittade på bilden såg jag att det där var bra mycket roligare, så jag klippte bort det jag egentligen tog kort på :p

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1957641.htm?set=mp

Du nämde att den gör bilden ljusare än vad du tycker att den borde bli? Det kan vara kameran som har svårt att exponera rätt i snö, det ska finnas en knapp som säger åt kameran "gör bilden mörkare/ljusare än vad du vill ha den" och detta kan vara användbart om man märker att bilderna är lite för ljusa eller för mörka jämfört med hur man själv vill ha dem.
 
Hej igen!

Vilken färg har katten? Det snackas mkt om blixtar här och visst e det bra med en ordentlig blixt. Förutom om husdjuret råkar vara svart..... då kan det bli svårt, det e min erfaranhet iaf. Allt annat blir ljust o rätt exponerat, det svarta husdjuret blir bara svartare. Här behövs ett fast ljus istället, inte blixt. Allternativt, som jag o andra tipsat om, köp ett ljusstarkt objetiv, stunta i blixt och strunta i att du får "för kort" skärpedjup. Kan bli snyggt det oxå.
Här ett exempel på 50mm f/1.4 på APS-C:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7024576189/in/set-72157628500473495

Men visst, blixt e aldrig fel o det går att få lite "färg" även om husdjuret e svart:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/5494194175/in/set-72157628500473495

Eller så kombinerar man blixt o kort skärpdjup:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7060285989/in/set-72157628500473495
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.