Annons

Besviken på digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
Har "lekt" lite med jobbets Minolta F100 som väl ska vara en "bra" kamera, men får inte till det riktigt.

Om det inte är dagsljus, alternativt att motivet befinner sig inom runt en meter, så blir det inget bra resultat.

Ska man ta lite mer vidvinkel inomhus med blixt blir det bara mörkt och blekt. Stänger man av blixten blir ju slutartiderna längre med oskärpa som följd. Dock blir korten bra om man är stadig på handen och motivet är stilla. Har testat med olika ISO-tal, men är inte nöjd ändå.

Har jag missat något? Eller är det bara så det är... Känner inte riktigt att jag upplever samma sak med min analoga.
 
Välkommen till klubben :)

Just Minolta F100 är väl ingen toppenkamera för en som är van att fotografera med en "bra" kamera

tyvärr kan jag inte ge dig något mer tips än att slita fram din analoga och fotografera med den :)
 
Tror att du får testa några andra digitalare också, finns både bra & dåliga...
 
Jag känner igen ditt problem. Det är inte så lätt att ta bra bilder med en digital kompakt. Fotar själv en del med en "Canon digital Ixus 300" och är man inte superstadig på hand så får man väldigt ofta suddiga bilder. Blixten använder jag nästan aldrig, den är alldeles för stark och ger ett onaturligt ljus.
Fast trots nackdelarna så kan man få riktigt schysta bilder ibland, fast det krävs ju oftast att man redigerar lite i photoshop, kör lite levels o oskarp mask osv.
Jag tycker det är rätt bra också att först ta en bild med digitalen för att se hur det det blev och sen ta samma bild med systemkameran.
 
Hade en Olympus 2020z för nåt år sedan. Den gav också onaturligt ljusa blixtbilder, det löste jag dock genom att exponeringskompensera -1 steg. Jag gjorde det på den vanliga expokompensationen & det fungerade faktiskt med blixt också! Tror inte att det är så vanligt på andra kameror men du kan ju prova. Har kameran en speciell blixtkompensation så är det ju inget problem.

Larsa.
 
ClasH skrev:
Har "lekt" lite med jobbets Minolta F100 som väl ska vara en "bra" kamera, men får inte till det riktigt.

Om det inte är dagsljus, alternativt att motivet befinner sig inom runt en meter, så blir det inget bra resultat.

Ska man ta lite mer vidvinkel inomhus med blixt blir det bara mörkt och blekt. Stänger man av blixten blir ju slutartiderna längre med oskärpa som följd. Dock blir korten bra om man är stadig på handen och motivet är stilla. Har testat med olika ISO-tal, men är inte nöjd ändå.

Har jag missat något? Eller är det bara så det är... Känner inte riktigt att jag upplever samma sak med min analoga.

Du kan så klart inte förvänta dig samma resultat med en liten pocketkamera som med en stor systemkamera, inte minst så är det svårt att hålla en sån liten kamera stabilt så att man undviker skakningsoskärpa..och jag har aldrig sett en inbyggd miniblixt från en kompaktkamera göra bra ifrån sig.
 
Ljuskänsligheten kan vara dålig, ställ in så högt ISO som möjligt och kör utan blixt. Tiden blir lång men bilderna kommer bli ljusa. Jag köpte ett litet ministativ med tre ben (ca 10 cm högt) som man kan ställa på ett bord, hålla mot en vägg etc detta bör hjälpa upp rörelseoskärpan. Innan du köper stativ kan du ju testa med att ställa kameran på ett bord eller nåt och sedan ta bilden med tidsutlösaren.

-Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.