Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bestulen på upphovsrätten!

Produkter
(logga in för att koppla)
david-feldt skrev:
Man skulle kunna gå till chefens chef. Det borde finnas en sådan. Och Facket borde också ta lite strid, även om man inte är fackligt ansluten. Använd sunt förnuft.

/David

Facket företräder endast sina medlemmar, så för att kunna hämta hjälp där måste man vara medlem - detsamma gäller de flesta andra organisationer med ombudsmän och jurister på lönelistan.
Men är man medlem så ska man definitivt kontakta sitt fackförbund och be om hjälp.

/maria
 
ECG skrev:
Stå på dig Linda! Det är ju inte du som har bestämt hur lagen ska se ut så ta inte vad chefen säger personligt!
Försökte tala om det för honom.. att det inte var jag som skrivit lagen. Men han trodde visst inte på det.. Sanningen är ju den att jag på kvällarna sitter och knåpar ihop alldeles egna lagar för Svea rike och sen lämnar till vår regering.. Men schh.. säg inget till nån! =P

Det verkar som att chefen har snärjt in dig i sina egna tankegångar och att du behöver ett annat perspektiv. Han försöker lura dig... Kontakta BLF eller Bildombudsmannen och hör vad de rekommenderar.

Ska skriva till dem igen.. =)

Är du med i facket? Kontakta dem, om så bara för att prata av dig. Han får inte bära sig åt hur som helst mot sina anställda!

Ja, jag är med i facket. Och jag har tidigare försökt få "hjälp" (information ang. tillfälligt lönepåslag, för chefen vill att jag delar en deltidstjänst med två andra också..) därifrån.. Men.. ursäkta min franska.. Det var det mesigaste pack jag nånsin stött på! "Mjäk mjäk mjäk.. finns inga regler för sånt.. mjäääk.. du får väl vara snäll? Ta på dig nya arbetsuppgifter, men inte kan du väl begära lönepåslag..?" *morr* Så summa summarum; Jo, han får bete sig hur han vill mot sina anställda.. *suckar*

Vad står det i ditt anställnigsavtal?

Det står inget om fotografering eller upphovsrätt iaf..

Kanske läge att omförhandla det och lägga in ett par paragrafer om upphovsrätt.

Hmm... du läste vad som hände under senaste "förhandlingen" va.. *ler snett*

Tack för input! =)

// Linda - som behöver frisk luft eller nåt.. =/
 
Dåliga chefer finns det dessvärre gott om. Det är alltid lika tråkigt att höra och bekräftar egentligen min uppfattning om att detta är inte ett problem om bildpublicering utan något mycket djupare.

Hoppas att det löser sig, men gör inget förhastat såsom att säga upp dig självmant (utan att ha ett anant jobb) eftersom det kan komma att kosta dig a-kassa.

Fackklubbarna är inte heller starkare än de som ställer upp.
--jalle
 
JalleS skrev:
Dåliga chefer finns det dessvärre gott om. Det är alltid lika tråkigt att höra och bekräftar egentligen min uppfattning om att detta är inte ett problem om bildpublicering utan något mycket djupare.

Jo, det handlar mycket lite om just bildpubliceringen just nu känns det som. För hur kan det komma sig att en liten, tvåbent, anställd kan mer om saker och ting än han??

Hoppas att det löser sig, men gör inget förhastat såsom att säga upp dig självmant (utan att ha ett anant jobb) eftersom det kan komma att kosta dig a-kassa.

Fackklubbarna är inte heller starkare än de som ställer upp.
--jalle

Inte säger jag upp mig! =) Men jag letar med ljus och lykta.. Nån som har ett jobb till övers..? *ler sött*
 
Problemet är att många av dom fackliga förbunden idag är ett skämt. Många arbetsgivare struntar blank i vad dom har att komma med och kalkylerar starkt med ev. vite för att medvetet kunna bryta mot ev. reglerna.

Undantagen verkar vara dom fack där medlemmerna kan strejka från någon sammhällsviktig funktion. Men på enskilda personers nivå så...
 
Jag undrar över en detalj: i första inlägget skriver du att du "...fått i uppdrag av min chef att, under min semester...". I mina öron låter detta som något chefen sagt till dig att göra. Han kan mycket väl ha frågat och du tackade ja till uppdraget, men allt initiativ kommer från chefen. Då förstår jag inte varför han gnäller om att du vill ha ditt namn utsatt i samband med bilderna, det borde vara bra mycket billigare än att betala din övertid den tid det tog för dig att fotografera kollergorna.

En liten undran till: varför inte använda möjligheten som email ger? Eftersom du nu verkar ha en chef som på alla tänkbara sätt genomdriver sin vilja, vare sig den är med eller mot lagen, ta reda på VD:n för företaget som äger företaget du arbetar vid. Gärna också tex styrelseordföranden (denna info finns i årsredovisningen, som bör vara gratis att få tag i). Skicka sedan ett email till din chef, där du går igenom alla detaljer i härvan: du har tagit bilderna och vill inte att de används utan att ditt namn framgår i (nära) anslutning till bilderna. Skriv att du inte vill ha ekonomisk ersättning (om du håller fast vid detta), och att du påpekat detta flera gånger utan att få klarhet i om bilderna skall tas bort från websidorna eller om ditt namn skal skrivas ut. Påpeka också gärna, att om inget svar åt ena eller andra hållet kommit (via email, eller brevledes) inom en rimlig tid, får bilderna inte användas till något alls.
Formulera dig så klart och tydligt du bara kan, och utelämna inte någon detalj som är relevant. Innan du skickar emailet skriver du emailadressen som går till VD:n för ägarföretagt i rutan för blind kopia (kan heta BCC). Resultatet är att din chef får en kopia, liksom VD:n. Det är bara det att din chef ser inte att han inte är den ende mottagaren. Han ser bara att han fått emailet från dig.
Om tillräckligt många klagar på honom på detta vis kommer något för eller senare att hända.
 
Ulf:s förslag är mycket bra.
Du får det nedplitat svart på vitt.

KG: Vitsen med Ulf:s förslag är att VD:n kommer att bevaka vad chefen gör och om det inte reds ut på ett snyggt sätt så kommer garanterat VD:n att lägga sid i till Linda:s fördel.
 
Jo, men om chefen vet om att andra nivåer är inblandade kan sannolikheten öka för att han sköter det snyggt... fast är man ute för att nita nån så är blinda kopior alldeles utsökt...
 
Skickar man blinda kopior så gör man det i ett syfte, skickar man synliga så är funktionen lite eljest... men det e en smaksak. Jag tror inte det skadar att chefen ifråga vet att han har ögonen på sej.

Vet han det inte så kommer han förmodligen att agera som vanligt och då blir han "nitad" när (om) en högre chef dyker upp med full insyn utan underchefens vetskap... så ere... men det är givetvis upp till Linda att välja ammunition här.
 
Ulf - jaa, det är ju ruskigt mycket billigare att låta vår IT-ansvarig sätta ut mitt namn än att betala min övertid (3,5 tim). :)

Skicka mail.. mmm.. det läste jag på bildombudsmannens hemsida. Att all kommunikation ska ske skriftligt, så man har bevis sen.
Min chef är vd för vårt företag, han är också regionchef, personalchef, exportchef, inköpschef och importchef... Men vi har som sagt ett moderbolag i Norge och vdn där är ansvarig utgivare för den branschtidning vdn vill använda bilden i. Knöligt värre..

Jag ska fundera på det här med mail. Jag har fått så mycket råd och tips att jag är alldeles slut i huvudet nu och vet varken ut eller in.. =S Jag måste få ordning på mitt huvud så jag kan formulera mig ordentligt och få med allt viktigt.. Kanske kan fila på det i helgen.. =S

Eftersom jag sökt nytt jobb i över ett år nu, utan att få napp (kanske jag ska fundera på hur jag formulerar mina ansökningar.. *ler*) så känns det lite konstigt eller vad man ska säga, att 'bråka' mer.. Men å andra sidan så bryter han ju mot lagen.. *förvirrad*

Som jag skrev tidigare så är det massor av personer som har liknande åsikter om vår chef, men det är korridorsnackare som blir nickedockor och ja-sägare så fort det blir tal om att säga ifrån direkt till chefen. Så att någon mer än jag skulle klaga ser jag som en utopi.. *ler*

// Linda - djupt tacksam för alla förslag och stöd! =)
 
Upphovsrätt

Linda, lagen är mycket klar.
Upphovssrätten för en bild är alltid fotografens även som anställd.
Fotografer på tidningar och bildbyråer äger alltid upphovsrätten till de bilder de har tagit oavsett vem som äger kameran de använder.

Ulf Lindeberg
Föreläsare i Nätjuridik
 
Ursäkta min virrighet (sitter med nästan 39 graders feber här så..) men det du säger innebär alltså att;

Min chef (?? IT-ansvarige?) bryter mot lagen när han,

1. Inte sätter ut mitt namn som fotograf på hemsidan och..

2. Använder bilden, som var menad för hemsidan, i en artikel, utan att sätta ut mitt namn?

Och OM han gör det, hur går jag vidare då?

Tack så jättemycket Ulf och alla ni andra! *kramar om*
Nu ska jag bara vänta ut febern och sen börja fila på mitt "jag-känner-att-jag-inte-kan-diskutera-det-här-med-dig-men-så-här-säger-lagen"-mejl till chiefen.. (ska börja med ett sånt mejl och se vad som händer först) *försöker le*

Kram på er! =D
 
Min erfarenhet av ansvariga utgivare på företagstidningar och dylikt är att de ofta bara läser igenom tidningen och kollar så att inget är uppenbart felaktigt.

De har alltså ingen koll på vad som sker "bakom kulisserna". Så kanske inte är fallet här; ansvarige utgivaren i Norge kanske faktiskt vet "allting", men ofta är det en formsak att högste chefen står som ansvarig utgivare.

Lycka till och krya på dig!
 
"okunskap är ingen ursäkt"

Den ansvarige utgivaren är just ansvarig, det är sedan upp till denne hur väl han följer upp arbetet, men det är oviltkommande vad gäller ansvaret.
 
*pust o pirr i magen*
Så... nu har jag skickat iväg mejlet... huu... Har skrivit att jag vill att bilderna tas bort pga att våra uppfattningar om lagen går isär och att jag inte tänker ta betalt för den tid jag lagt ner på min fritid.. mm. Allt för att få slut på detta tjafs..

Får se vad som händer nu då...

// Linda - nervig men tacksam för bra stöd från fs-änglar! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.