Advertisement
ANNONS
Annons

Bestulen på upphovsrätten!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var så lite.
Däremot kanske du bör be SFF om en kopia på deras standardvillkor så att du kan bilägga dessa med avtalet.

Det är lite konstigt att standardvillkoren faktiskt inte ligger ute.
 
Så det är faktiskt så att de inte ligger ute? Letade nämligen efter dem också... *ler*
Ska genast ta kontakt med dem! =)

// Linda - som glatt inser att det bara är 40 minuter och fyra arbetsdagar kvar till helgen! =D
 
Nja. lite konstigt tycker jag allt att det är.

Om själva avtalsmallen ligger ute så borde även själva standardvillkoren också göra det.

Så hemligt och oförutsägbart är inte innehållet i dem och det finns ju andra medlemsförmåner.
 
Iofs.. för det låter ju konstigt om man ska referera till standarvillkoren och så har man inte dem..?

Nåväl.. det spelar mindre roll nu.. Jag känner att min energinivå sjunkit till botten av det här. Jag varken orkar eller vill bråka om det här med honom längre. Jag blir ju hela tiden motarbetad och det finns inte en enda mikromillimeter kvar till kompromiss/diskussion.
Skulle han sen använda bilderna mot min vilja och inte sätta ut mitt namn, så tar jag den striden då.

// Linda - tröttmössa.. *ler lite*
 
potion skrev:
Jag känner att min energinivå sjunkit till botten av det här. Jag varken orkar eller vill bråka om det här med honom längre. Jag blir ju hela tiden motarbetad och det finns inte en enda mikromillimeter kvar till kompromiss/diskussion.
men är det inte lite just det han är ute efter...
helt enkelt vara så mycket fistel i arslet på dig att du böjer dig tillslut.

nej, ge inte upp. ge honom vad han förtjänar.. mothugg med saklig bakgrund och inte med lösa påståenden som är hans vapen.
tillfredsställ honom inte med det han vill ha.
han ska inte få tro att det lönar sig att vara en skitstövel.
heja heja!!
 
Något att tänka på...

Jag tycker att ganska många som ger goda råd i denna tråd glömmer denna viktiga fråga...

Johan Okker skrev:
Det finns också strider som ska respektive inte ska tas. Vad vinner du t ex på denna?

Ibland kanske man vinner en strid men förlorar kriget. Det sanna problemet här är inte en bildpublicering utan att Linda har en (som jag uppfattar det) en djupare konflikt med sin chef som rör mer än bara dessa bilder.

--jalle
 
samtidigt skulle ändå jag personligen fundera både en och två gånger på om jag vill fortsätta jobba under en sådan översittare.
detta tyder ju på att något sådant här inte kommer hända bara en gång utan många gånger.

som på skolgården.
ger man inte översittaren en box på läppen när han/hon är elak så kommer han/hon fortsätta med det eftersom det lönar sig.
 
Christel - du har helt rätt. Tack för knuffen! =) Har du nåt tips på hur jag ska fortsätta min "kamp"? Ska jag skriva ut lagen och sen be honom skriva på ett "kontrakt" att han tänker följa den + mina önskemål (dvs att bilderna endast används i det syfte de var tagna för)?
Kan jag förresten säga att jag ångrat mig angående bilderna? Och inte vill att de publiceras öht? =S

Efwa - tackar! =)

Jalle - Grejen med min chef och mig är så här (för att göra en lång historia kort);
När jag började fick jag "fria händer" att utveckla min yrkesroll i det här företaget. När jag sen började ställa krav på min arbetsmiljö och började göra förändringar för att arbetet (för alla) skulle flyta bättre, blev jag genast motarbetad. Därefter hade vi en "lönemonolog", där jag pluggat i två veckor för att "sälja" mig och alla förbättringar jag gjort (bla fått ytterligare en kund knuten till företaget), men jag fick veta att eftersom jag var singel så behövde jag inte så mycket i löneökning, dessutom har jag ju två extrajobb.. relevant? *rycker på axlarna* Ett par dagar efter det gick jag in och sa (lugnt och sakligt) att jag inte tyckte jag fått respekt av honom under vår lönemonolog (han reagerade inte ens på ordet). Det hela avlöpte lugnt och sansat, och han bad faktiskt NÄSTAN om ursäkt... Det är efter detta som vår relation blivit jobbig.. Och den blir värre..

Personligen tror jag att hans avoga sätt mot mig beror på att han inte är van vid att folk säger vad de tycker om honom. Han är van vid ja-sägare och att få styra och ställa som han vill med personalen eftersom det jobbar en hel del ryggradslösa kärringar (ursäkta min generalisering) här.

*pust* Så.. lite klarare om vår relation nu kanske..

Men Christel, du har helt rätt! Det stämde i högstadiet, så det ska väl stämma nu också.. Mobbare ska sättas på plats, annars fortsätter de!

Och ja, jag letar som en tok efter nytt jobb.. men utan högskoleutbildning =O verkar det svårt för en administratör (med mera) att hitta ett nytt jobb.. *suckar lite*

Jag behöver råd! Hur går jag vidare? Några tips?

// Linda - trött på små män på för stora stolar.. och en aning förvirrad.. *ler snett*
 
potion skrev:
Kan jag förresten säga att jag ångrat mig angående bilderna? Och inte vill att de publiceras öht?
Ja

Säg bara att hela affären påverkar dina arbetsrelationer negativt och tar energi från ditt dagliga arbete och att dina bilder skall bort.
Försvinner de inte skall de betalas enligt BLF.

Prislistan kan du lägga på chefens bord och säg att du vill ha besked inom X dagar.

PS Detta innefattar också att du måste vara beredd att skriva fakturan och driva igenom den.DS
 
potion skrev:
(snipp) ...eftersom jag var singel så behövde jag inte så mycket i löneökning.

*tappar hakan* Det var nog en bottennotering i löneförhandling. Lönen skall motsvara individens arbetsinsats, kompetensnivå och ansvar. Din chef kan nog inte räkna med löneförhöjning den dagen hans äktenskap spricker och han skall betala underhåll...

Off topic, jag vet. Behövde bara avreagera mig :)


Johan
 
Erik Schalin skrev:
Ja

Säg bara att hela affären påverkar dina arbetsrelationer negativt och tar energi från ditt dagliga arbete och att dina bilder skall bort.
Försvinner de inte skall de betalas enligt BLF.

Den är beställd nu.. Har dock en känsla av att jag inte kommer komma någon vart med det heller. Finns det "fysiska" representanter för sånt här? Typ "Fackförbundet för amatörfotografer som det knasat till sig för"?

Prislistan kan du lägga på chefens bord och säg att du vill ha besked inom X dagar.

PS Detta innefattar också att du måste vara beredd att skriva fakturan och driva igenom den.DS

Mmm, visst är jag beredd att skriva en faktura, men det känns märkligt.. att fakturera "sitt eget" företag... Han kan väl inte ge mig sparken för det sen? *nervig* Alltså, jag menar.. om han tycker jag är föööör mycket, kan han "omplacera" mig eller se till att jag säger upp mig själv.. Känns kymigt hela situationen..
Måste jag inte ha f-skattsedel om jag ska fakturera? Var får jag isf tag i en sån?

// Linda - nervvrak... typ.. =/
 
watski skrev:
*tappar hakan* Det var nog en bottennotering i löneförhandling. Lönen skall motsvara individens arbetsinsats, kompetensnivå och ansvar. ....
Off topic, jag vet. Behövde bara avreagera mig :)


Johan

Det var det jag också kände.. jag tappade hakan, och när han sen säger; "Men du har ju två extrajobb också, vad ska du med så mycket pengar till?" Jag svarar; "Ehh.. betala räkningar..."


Det var därför jag "pluggat" i två veckor.. för att komma på ALLA nya arbetsuppgifter (dock inte fotografering) jag fått under året, och ALLT jag gjort.. men jag pratade med en vägg.. *suckar*

Mer off topic - när jag frågade vad jag kunde göra isf för att höja mig ett snäpp nästa år, säger han släpigt.. "tja.. de där powerpoint-presentationerna du gjorde åt mig var ju fina.." =O

Nåväl.. slut på off topic-avreageringen.. *ler*
 
potion skrev:
Mmm, visst är jag beredd att skriva en faktura, men det känns märkligt.. att fakturera "sitt eget" företag... Han kan väl inte ge mig sparken för det sen? *nervig* Alltså, jag menar.. om han tycker jag är föööör mycket, kan han "omplacera" mig eller se till att jag säger upp mig själv.. Känns kymigt hela situationen..
Måste jag inte ha f-skattsedel om jag ska fakturera? Var får jag isf tag i en sån?

// Linda - nervvrak... typ.. =/
Sparka dig?
Tja det kan han väl göra men inte pga av att du ställer ultimatum mellan att ta bort bilderna eller betala.

Han har möjligheten att alldeles gratis ta bort bilderna.
 
*kramar om Linda*

Innan du gör nåt baserat på råd du får av nån på nätet (självklart inklusive mig) så får du klura på hur det här kommer påverka dig och din arbetssituation långsiktigt. För även om du inte trivs där du jobbar nu och även om du letar efter andra jobb så är det ju skönt om det är möjligt för dig att jobba kvar där du är nu tills dess att du hittar nåt annat.

Frågan är ändå hur mycket detta får kosta dig, i tid, kraft och i relationerna på arbetsplatsen. När det gäller att ditt namn ska finnas med vid publicering så har din chef fel och du rätt, men frågan är vilket pris du är villig att betala för att få honom att erkänna det.

Jag håller med Christel att man inte ska ge efter för mobbare, men som jalle skrev så gäller det att se upp så att man inte upptäcker att man vann striden men förlorade kriget - speciellt när vi pratar om en konflikt med nån som du står i direkt beroendeställning till.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!
/Maria
 
Min önskelista just nu;

* Vrida tillbaka tiden
* Hitta mod
* Få lugn o ro
* Få ordning på alla tankar i huvudet
* Hitta orden att skriva ett avtal som säger att min chef sätter ut mitt namn i samband med bilderna
* Hitta orden att skriva ett avtal som säger att min chef tar bort bilderna från servern och inte tänker använda de till annat än privat bruk.
* Bli av med hostan så jag kan spela innebandy..

// Linda - tar tacksamt emot emtres kram
 
Stå på dig Linda! Det är ju inte du som har bestämt hur lagen ska se ut så ta inte vad chefen säger personligt! Det verkar som att chefen har snärjt in dig i sina egna tankegångar och att du behöver ett annat perspektiv. Han försöker lura dig... Kontakta BLF eller Bildombudsmannen och hör vad de rekommenderar. Är du med i facket? Kontakta dem, om så bara för att prata av dig. Han får inte bära sig åt hur som helst mot sina anställda! Vad står det i ditt anställnigsavtal? Kanske läge att omförhandla det och lägga in ett par paragrafer om upphovsrätt. Du har svettats tillräckligt, nu är det chefens tur ;D
 
Man skulle kunna gå till chefens chef. Det borde finnas en sådan. Och Facket borde också ta lite strid, även om man inte är fackligt ansluten. Använd sunt förnuft.

/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.