Annons

Bestulen på upphovsrätten!

Produkter
(logga in för att koppla)

potion

Aktiv medlem
Jag har plåtat mina kollegor för vår hemsida, med egen kamera, och gjort efterarbete hemma (har ingen möjlighet till det på jobbet). Jag sa redan från början att jag ville ha mitt namn med på hemsidan, där jag står som fotograf.

Jag har också fått i uppdrag av min chef att, under min semester, plåta kollegor på ett annat regionkontor (jag får ingen ekonomisk ersättning för detta).

Nu har jag fått höra att min chef tänker använda en av mina bilder till en artikel. Det är ingenting vi kommit överens om, så jag sa att; "Glöm inte att skriva ut mitt namn som fotograf."

Han säger att upphovsrätten inte gäller när jag tagit bilder på arbetstid. Stämmer det verkligen? För jag ville även att mitt namn står som fotograf på hemsidan, men det blev tvärnej. Han sa att om mitt namn står så kan jag kräva de på pengar.. Jag förstår ingenting?
Jag har inte skrivit på nåt papper där jag avsäger mig den, eller försvinner min upphovsrätt som fotograf för att jag använder min egen kamera på arbetstid?

Snälla hjälp mig med svar, jag blir knäpp snart!
 
Tjena Linda!
Vad e ditt jobb i sammanhanget? ditt ordinarie alltså? om du jobbar o har betalt som fotograf åt företaget så vill jag tro att de får använda det du gör på tid betald av dem... eljest så har du rätt till ersättning, i vart fall är upphovsrätten din. Det är den i vilket fall... stå på dej!
 
potion skrev:
Han säger att upphovsrätten inte gäller när jag tagit bilder på arbetstid. Stämmer det verkligen?

Låter som ett ärende för Mikael Pertmann här på FS, hoppas han svarar!

Jag var för ett tag sedan i liknande situation och ställde den fråga du har ovan till Karlstad Kommuns stadsjurist och svaret han gav var "Nej, det är inte så som din chef säger." Det spelar ingen roll heller vem som äger kameran. Jag hade enligt stadsjuristen upphovsrätten.

mvh Janne
 
Bullshit!

Jag tycker att det är såååå otroligt att folk våga!!!

Du borde säger att du har ångrat dig och att han inte få använda bilderna och om han gör det.... see you in court!!

Lagen är på din sida..

Om du är orolig kan du ring Svenska fotografers Förbund. De vet allt om sånt.
Lycka till
Lee
 
Jo, han svarar.
(Skannar bröllopsbilder på ena datorn och surfar på den andra.)

Jag är inte jurist men så här säger mina anteckningar från när jag läste juridik:

Först av allt, det finns ingen lag som styr vad som gäller ”upphovsrätt i anställningsförhållande”. Det går att teckna avtal om vad som gäller men det är tyvärr extremt ovanligt.

Men, det nämn lite om vad som kan gälla i tre olika situationer:

Du är anställd för att fotografera.
1. Anställningsavtalet (om det finns) gäller.
2. Inget avtal? Då sades följande av de som arbetade fram nya upphovsrättslagen; ”...upphovsrätten skall övergå till arbetsigaren i den omfattning som behövs för att arbetsgivaren skall kunna utnyttja verket på det sätt som parterna på ömse sidor befinnes ha förutsatt...”.

Du är inte anställd för att fotografera men utför då och då fotografiskt arbete i anslutning till tjänsten.
1. Avtal gäller om sådant finns.
2. Inget avtal? Då har den anställde upphovsrätten men arbetsgivaren har rätt att använda bilderna till de ändamål för vilka de togs och bara detta. ”Du mipert, du kan väl ta några bilder på vårt kontor till nästa årsredovisning, du har ju en Hasselbladare?”. Då får bilderna bara användas till årsredovisningen.

Den ideella rätten vad gäller att stå som upphovsman och ha namn under bild har du alltid. Även rätten att behålla negativ och annat fotografiskt materialenligt utslag 1982 nummer 3 i HD.

Du tar under jobbet bilder på eget initiativ som arbetsgivaren vill använda.
Då gäller upphovsrätten som vanligt och arbetsgivaren måste köpa rätten att använda bilden av dig. Priset bör dock justeras nedåt eftersom du tog bilden under avlönad arbetstid. Akta dig för att teckna avtal som ger bort upphovsrätten för dina ”privata” bilder.

Hoppas detta var till någon nytta.
 
mikael är det tydligas konung... eru anställd som fotograf ere en sak... eru inte så ere en helt annan... du må va liten Linda, men tuff! stå på dej!
 
Hej Linda!

Vad upphovsrätten beträffar har jag mer en uppfattning än en kunskap, sällar mig därför till tidigare kommentarer i den frågan. Däremot tycker jag att du ska ta ett djupt samtal med din chef och be honom att förklara varför han inte vill att ditt namn ska finnas med (det är ju faktiskt bara det du begär som jag uppfattar det). Jag tycker nämligen inte att det "bara" är ett upphovsrättsligt dilemma. Om du som medarbetare har tagit några bilder som företaget väljer att använda vore väl det minsta tacket att ange vem som tagit dem. Det blir ju en bekräftelse till dig att du gjort ett bra jobb, lite uppmuntran. Oavsett om det är en arbetsuppgift eller ej som du utfört! Jag tycker att din chef visar ett bristande ledarskap genom sitt agerande. Om han, mot förmodan, skulle ha lagen på sin sida bör han också kunna visa dig svart på vitt vad i lagen han grundar sig på. Som jag uppfattar det "chansar" han bara, han vet egentligen inte.

Lycka till, hoppas det fixar sig.

/Arne
 
Känns solklart. Om det inte ingår i dina ordinarie arbetsuppgifter som framgår av anställningsavtalet har du rätt till ersättning för det. Om du gått med på att fotografera utan ersättning åt arbetsgivaren gäller detta självfallet bara för det sammanhang som du gett tillåtelse till, och under de förutsättningar du önskat.

Kanske tänker han efter om du ber honom visa upp det avtal som ger honom rätt att använda bilden? Utan det kommer han ingen vart, och det vet han nog...
 
Upphovsrätten gäller även om du gjort det under arbetstid. Låt gå för att du ingått avtal för att fotografera och arbetsgivaren fick använda till det ursprungliga syftet. Du har ändå alltid rätt till att få ditt namn utskrivet (den ideella rätten) se 3§ Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Vill arbetsgivaren använda bilderna i nya syften är det min ståndpunkt att han/hon måste fråga om nytt tillstånd från dig. Den sista punkten är inte helt självklar, beror på vad ni sa när du fick uppdraget. Att du ska få ditt namn ditskrivet är dock, som sagt, självklart.

/Fredrik
 
Tänkte slänga in mina fem cent, men det behövs ju inte eftersom Mipert redan klargjort hur det ligger till.

Så din chäfer är helt enkelt ute å seglar rätt så rejält.
 
Tack alla änglar! =)

Tack för alla svar! Jag var inte helt säker på hur det funkar men nu så.. =)

KG - jag är något så diffust som konsultassistent, alltså inte anställd som fotograf. Tack för uppmuntran! =)

Lee - kan jag verkligen göra det? Säga att jag ångrat mig? =S

Mipert - tydligt och bra. Nu förstår jag (trots sömnbrist =D )

Arne - huvudet på spiken!

Rasmus - det är svårt att prata med den mannen om man är 159 cm hög och bara har två ben. Orden fastnar liksom inte hos honom då.. *ler snett*

Fredrik - tack för lagparagrafen! Den kan jag skriva ut sen! =) Vet du förresten om den finns nånstans på nätet att skriva ut?

Anders - min chäfer gillar att segla..

Varmt tack till alla, Linda
 
Jag tycker att du sakligt ska förklara för din chef att du känner dig lurad. Han KAN inte som chef unvika ett känsloargument.

Om han nu inte vill sätta ut ditt namn så ber du honom helt enkelt att ta bort bilderna eller betala.

Artickelbilden kan du bara säga du vill ha betalt för.

När det gäller priset sedan så kommer han att hävda att bilder är tagna under arbetstid.

Det argumentet kontrar du genom att du faktiskt har genomfört gratisfotografering på din semester.

Innan du går in till chefen bör du ha tänkt igenom hur mycket du vill ha betalt. Det kan vara svårt, att när han frågar: -hur mycket?, att få be om betänketid.

Sälj dig inte billigt, du har faktiskt trumf på hand.
 
Erik Schalin skrev:
Jag tycker att du sakligt ska förklara för din chef att du känner dig lurad. Han KAN inte som chef unvika ett känsloargument.
Jodå, det kan han.. Been there, done that..


Om han nu inte vill sätta ut ditt namn så ber du honom helt enkelt att ta bort bilderna eller betala.

Kan jag göra det? =S Han är inte direkt någon som gör saker och ting själv, så tar jag själv bort bilderna så stjäl jag ju bilderna från företaget (tack Maria för infon ;))


Artickelbilden kan du bara säga du vill ha betalt för.

Dags att skaffa blfs lilla bok då? Nån som vet hur mycket jag kan begära? Hittills har jag bara begärt att mitt namn ska vara med på hemsidan (där porträtten ligger). Artikeln har vi inte ens pratat om, han bara ska använda bilden för det har han bestämt.



När det gäller priset sedan så kommer han att hävda att bilder är tagna under arbetstid.

Han sa så här; "Men jag trodde att du gjorde det här för att det var kul"
Jovisst är det kul, men i princip jobbar jag inte gratis..


Det argumentet kontrar du genom att du faktiskt har genomfört gratisfotografering på din semester.

Som han nu hävdar att jag gjort på eget bevåg. När jag citerade honom själv, vad han sagt (att jag faktiskt skulle svänga förbi och plåta mina kollegor under semestern) svarar han med att "men jag trodde ju inte att du skulle ta betalt för det! Du har ju gjort det här till en business!"


Innan du går in till chefen bör du ha tänkt igenom hur mycket du vill ha betalt. Det kan vara svårt, att när han frågar: -hur mycket?, att få be om betänketid.

Sälj dig inte billigt, du har faktiskt trumf på hand.

Mmmm... kan nån hjälpa mig isf att sätta ett pris på bilden?
Om han använder den för artikeln, visst är det tidningens uppgift att kolla upphovsrätten? *måste kolla mejlet jag fick* Eller?

// Linda - trött som tusan..
 
Ja, tidningen ansvarar för upphovsrätten för det de publicerar. Är det en stor tidning? Upplaga? Nedan hittar du de priser som Pressens Bild debiterar tidningar som använder "arkivbilder".
 

Bilagor

  • pressensbildpriser.jpg
    pressensbildpriser.jpg
    17.1 KB · Visningar: 1,789
potion skrev:
Jodå, det kan han.. Been there, done that..
Dålig chef

Kan jag göra det? =S Han är inte direkt någon som gör saker och ting själv, så tar jag själv bort bilderna så stjäl jag ju bilderna från företaget (tack Maria för infon ;))
Ja det är din upphovsrätt. Sedan hur det påverkar arbetssituationen kan bara du svara på men chefen kan väl knappast bli drygare?... eller har jag fel där.

Dags att skaffa blfs lilla bok då? Nån som vet hur mycket jag kan begära? Hittills har jag bara begärt att mitt namn ska vara med på hemsidan (där porträtten ligger). Artikeln har vi inte ens pratat om, han bara ska använda bilden för det har han bestämt.
Blf verkar vettigt. Skriv ett kontrakt för priset och vad som ingår.

Han sa så här; "Men jag trodde att du gjorde det här för att det var kul"
Jovisst är det kul, men i princip jobbar jag inte gratis..
Finns det ngn fotograf som inte tycker det är kul? De flesta börjar på hobbybasis.

Som han nu hävdar att jag gjort på eget bevåg. När jag citerade honom själv, vad han sagt (att jag faktiskt skulle svänga förbi och plåta mina kollegor under semestern) svarar han med att "men jag trodde ju inte att du skulle ta betalt för det! Du har ju gjort det här till en business!"
Nä där har han fel. Det är han som inte vill vara medgörlig och därigenom förvandlar det till business. Allt du begärde var ett namn under bilderna och det kan han knappast påstå vara dyrt.


Mmmm... kan nån hjälpa mig isf att sätta ett pris på bilden?
Om han använder den för artikeln, visst är det tidningens uppgift att kolla upphovsrätten? *måste kolla mejlet jag fick* Eller?

// Linda - trött som tusan..
Ja, tydligen så ligger det ansvaret på ansvarig utgivare. Se Expressentråden som pågår för tillfället.
 
Linda:

Oavsett vad du gör med bilder eller inte och vad som händer med din arbetssituation. Utnyttja detta till att dra viktiga lärdomar om varför avtal skrivs.

Sitsen du sitter i nu låter inte som den roligaste.
 
potion skrev:
Jodå, det kan han.. Been there, done that..

Killen ska inte vara chef!
Har han öht någon som helst utbildning eller social kompetens?



potion skrev:
Kan jag göra det? =S Han är inte direkt någon som gör saker och ting själv, så tar jag själv bort bilderna så stjäl jag ju bilderna från företaget (tack Maria för infon ;))

Hur menar du att du stjäl bilder om du tar bort dom? Däremot bör ju inte bilderna tas bort innan ledningen begär det.



potion skrev:
Dags att skaffa blfs lilla bok då? Nån som vet hur mycket jag kan begära? Hittills har jag bara begärt att mitt namn ska vara med på hemsidan (där porträtten ligger). Artikeln har vi inte ens pratat om, han bara ska använda bilden för det har han bestämt.

Tjänar han/företaget pengar på artikeln? Var och hur ska den publiceras?



potion skrev:
Han sa så här; "Men jag trodde att du gjorde det här för att det var kul"
Jovisst är det kul, men i princip jobbar jag inte gratis..

Hah.. den billigaste formen av argumentation. Han inser väl själv att han inte har fast mark under fötterna. Eller så är det en stor dimma av okunskap.


potion skrev:
Som han nu hävdar att jag gjort på eget bevåg. När jag citerade honom själv, vad han sagt (att jag faktiskt skulle svänga förbi och plåta mina kollegor under semestern) svarar han med att "men jag trodde ju inte att du skulle ta betalt för det! Du har ju gjort det här till en business!"

=)
Kul kille..
Kul att inte ha avtal?

There aint no such thing as a free lunch!


potion skrev:
Mmmm... kan nån hjälpa mig isf att sätta ett pris på bilden?
Om han använder den för artikeln, visst är det tidningens uppgift att kolla upphovsrätten? *måste kolla mejlet jag fick* Eller?

Ja, det är tidningens uppgift att kolla upphovsrätten. Däremot kanske det blir lite sura miner när tidningen eventuellt kontaktar din chef för att fråga hur det var med upphovsrätt..
 
Re: Tack alla änglar! =)

potion skrev:
Tack för alla svar! Jag var inte helt säker på hur det funkar men nu så.. =)

KG - jag är något så diffust som konsultassistent, alltså inte anställd som fotograf. Tack för uppmuntran! =)

Lee - kan jag verkligen göra det? Säga att jag ångrat mig? =S

Mipert - tydligt och bra. Nu förstår jag (trots sömnbrist =D )

Arne - huvudet på spiken!

Rasmus - det är svårt att prata med den mannen om man är 159 cm hög och bara har två ben. Orden fastnar liksom inte hos honom då.. *ler snett*

Fredrik - tack för lagparagrafen! Den kan jag skriva ut sen! =) Vet du förresten om den finns nånstans på nätet att skriva ut?

Anders - min chäfer gillar att segla..

Varmt tack till alla, Linda

OK, har läst senare delar av tråden, och tydligen har du en ovanligt vrång chef. Låter bara konstigt att han inte skulle förstå om du talar om för honom att han är på väg att begå ett upphovsrättsbrott som både är straffbart och dessutom en god grund för skadestånd.

Paragrafer finns utmärkta på www.notisum.se eller www.riksdagen.se. (kallas Rixlex, klicka på Lagar och förordningar) Du når direkt "upphovsrättslagen" på adressen http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&BET=1960:729&${TRIPSHOW}=format=THW

(Ledsen att den är så lång, men det är svårt att göra nåt åt...)

Tycker att din chef ska titta extra på 3 och 49§§ samt även hela 3 kap. som handlar om upphovsrättens övergång.
 
Erik Schalin skrev:
Dålig chef
Tyvärr.. har haft såna förut.. finns det inga bra? *efterlyser*


Ja det är din upphovsrätt. Sedan hur det påverkar arbetssituationen kan bara du svara på men chefen kan väl knappast bli drygare?... eller har jag fel där.
Jo, det tror jag.. Det verkar som han känner sig "hotad" av mig på nåt sätt.. =S


Blf verkar vettigt. Skriv ett kontrakt för priset och vad som ingår.

Ska nog ta kontakt med dem (igen) och fråga hur ett sånt ser ut och ska skrivas. De var himla snabba med bra svar förra gången (igår) =D


Finns det ngn fotograf som inte tycker det är kul? De flesta börjar på hobbybasis.
Tvivlar på att det finns såna.. =)


Nä där har han fel. Det är han som inte vill vara medgörlig och därigenom förvandlar det till business. Allt du begärde var ett namn under bilderna och det kan han knappast påstå vara dyrt.

Jag räknade på 3,5 timmar som jag arbetat med bilderna, inkl. fotografering. Med den lön jag har, blir de övertidstimmarna inte särskilt dyra.


Ja, tydligen så ligger det ansvaret på ansvarig utgivare. Se Expressentråden som pågår för tillfället.

Perfekt. Då kanske den biten löser sig ändå. =)

KG - tack för prislistan! =D

Johan - näe, jag skulle hellre varit påläst innan och sluppit allt det här. Hade jag fått vrida tillbaka tiden hade jag aldrig ställt upp från början. Självklart har jag lärt mig min läxa; skriv alltid papper! På allt!

// Linda - som känner sig som ett lågt, naivt nöt! Men det går över.. *ler snett*
 
potion skrev:
Johan - näe, jag skulle hellre varit påläst innan och sluppit allt det här. Hade jag fått vrida tillbaka tiden hade jag aldrig ställt upp från början. Självklart har jag lärt mig min läxa; skriv alltid papper! På allt!

// Linda - som känner sig som ett lågt, naivt nöt! Men det går över.. *ler snett*

Absolut går det över...men sluta tänka i banor av lågt, naivt och nöt. Dessa superlativer är mera anpassade för någon annan på din arbetsplats.

Tänk istället att nästa gång har du grymt mycket mera på fötterna när det kommer en förfrågan om att plåta - om så idéellt.

Förmodligen hade däremot din chef backat om du slängt upp ett SFF fotouppdragsavtal under näsan på honom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.