Annons

Best value utrustning t.ex Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Oftast när jag läser frågar folk efter det bästa, men detta brukar vara på tok för dyrt för mig och därför tänkte jag fråga vilka saker som har bäst värde eller value som det heter på engelska.

Det betyder att man inte enbart ser till kvalitet utan till en kombinationen av vad man får för pengarna, ibland kan ett bra pris göra att man köper en produkt som kanske inte håller toppklass, men ibland gör kvalitet att man hellre väljer nått lite dyrare men inte det dysarte, dvs att man gör en avvägning mellan kvalitet och pris.

Så om jag nu frågar vad jag borde fylla min fotoväska med om jag har en Pentax K100D (super) med endast en kit lens, vad skulle ni då föreslå om förslagen gäller allt från stativ till filter via objektiv osv?

Denna tråd är tänkt att gäller amatörerfotografer med budget SLR och inte proffs och proffsutrustning.Jag vet att det finns liknande trådar, men de verkade vara uteslutande för det bästa och har tendensen att alltid rekommendera de ryraste sakerna som är lämpade för lite bättre fotografer.

Pentax är prisvärt. K10D-kamerahuset är relativt billigt och har ändå bra med funktioner. Andra prisvärda Pentax-tips är Pentax 50/1,4, som har väldigt bra optiska egenskaper och dessutom en tusenlapp billigare än Nikon/Canon:s 50/1,4:eek:r. Ett prisvärt teleobjektiv är Samsung 50-200/4,0-5,6 som är samma objektiv som Pentax 50-200/4,0-5,6 men kostar drygt 1000 kr istället för drygt 2000 kr. Detta är antagligen för att Samsung vill ha marknad.
Och tack vare att Pentax har ett system med bildstabilsator i huset blir objektivpriserna inte så höga överlag, och man får stabilisering oavsett vilket objektiv man skruvar på.
Pentax-systemet har ju brister, som att det hittills inte finns någon modell ovanför K10D och att det är lite tunt med ljusstarka telen, men det är förmodligen mest prisvärt.

Och till sist en uppmaning till alla: Kan vi få en tråd utan fanboyism och osakliga diskussioner, snälla? Försök vara så objektiva som möjligt, tack.

Nu var det egentligen inte enbart frågan vart och vad jag fotograferar, tanken var att man skulle rekommendera utrustning som har ett bra värde (value) och som kan passa amatörer och nybörjare. Det behöver inte enbart handla om objektiv utan allt man kan tänka sig ha i en fotoväska men som inte är allt för dyrt och som inte tillhör "top of the line" men ändå inte är dåligt.

Själv köpte jag en Pentax K100D super och tycker denna kamera har bra value/värde, för den är (relativt) billig men ger ändå helt dugliga bilder för en amatörfotograf, även det med följande objektivet duger som start objektiv.

Pentax i rubriken var som exempel att man utgår ifrån kameramärket, lite ogenomtänkt och Canon, Nikon och andra märken skall givetvis också vara med då dessa har mycket bra kameror i budgetklassen.

Problemet är att värde och vad du fotar hänger ihop ganska tight!
Har ett Canon EF 70-300 IS USM som har högt värde för mig som fotar djur och natur,men för en som fotar sport har ett väldigt lågt värde!
Det hjälper inte om det är billigt om det mest ligger i väskan!
Nog om detta!
Här kommer några (i mina ögon) tillbehör med högt värde:

NormalZoom
* Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II

VidvinkelZoom
* Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM

Macro
*Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D

Blixt
* Sigma EF-500 DG Super

JojjoGbg skrev:
Problemet är att värde och vad du fotar hänger ihop ganska tight!
Har ett Canon EF 70-300 IS USM som har högt värde för mig som fotar djur och natur,men för en som fotar sport har ett väldigt lågt värde!
Det hjälper inte om det är billigt om det mest ligger i väskan!
Nog om detta!
Här kommer några (i mina ögon) tillbehör med högt värde:

NormalZoom
* Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II

VidvinkelZoom
* Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM

Macro
*Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D

Blixt
* Sigma EF-500 DG Super
Precis det är väldigt svårt att lista saker som är prisvärda utan att beskriva vad dom används till och då är ju nästan allt prisvärt för någon.

Men "Jonas Andersson" gjorde det så bra, han beskrev att han fotograferar djur och att han ansåg att några objektiv för detta var bra värdeköp.
Så det är inte frågan om vad "jag" eller vad någon annan skall köpa utan vad "Du" tycker är saker som har ett bra värde för nått "Du" är intreserad av. För det "Du" är intreserad va är troligen även andra intreserade av och de kan anse liknande råd och förslag som vägledande när de skall försöka hitta utrustning som de kan ha råd med.

Jag fastnade faktiskt för "Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM" och har nu skivigt upp den på en slags önkse/inköps -lista.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto