Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beställa manuella s/v-kopior - traditionella!

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan

Finns det nån som vet om och vart i så fall man kan beställa manuellt kopierade svartvita bilder. Inte lamdautskrifter utan traditionellt kopierade?

mvh
Peter
 
Ett par, tre bilder då och då. Men jag vill kunna få dom efterbelysta och kopierade efter instruktion. Vill kunna bygga upp en kollektion av riktiga silverprints tänkte jag.

Kanske du "slabbar" lite?

mvh
PL
 
Hoppas du är medveten om att det kommer att kosta en hel del? Skulle tro att det finns en del som åtar sig sådana jobb, bara dom får betalt. Vilken negativstorlek är det och hur stora ska kopiorna vara?
 
Annikas svartvita labb i Mölndal åtog sig också sådana arbeten, åtminstone för något år sedan.

Liksom Graal tror jag också att det finns många här på fotosidan som skulle kunna åta sig arbetet. Men precis som Graal skriver kommer det kosta om du vill få något kopierat efter instruktion med efterbelysning o.s.v. Åtminstone om du vill få det bra gjort.

- f.

tips: http://gruppof.blogspot.com
 
Jag kan definitivt tänka mig att göra detta, då jag behöver vässa mina skillz i mörkrummet. Jag är dock inte proffs och kan inte göra det annat än på kvällarna, vilket gör att det kan ta lite tid. Dessutom är jag ju i Göteborg...

Jag kan ta neg från 18x24 mm till 4x5 tum. Jag jobbar helst med fiber. Vilken storlek vill du ha på kopiorna? Största praktiska storlek för mig är 40x50 cm.
 
Finns det ingen fotoklubb där du bor?
Fråga dem. Då kan du själv vara på plats.

Själv har jag en praktisk maxgräns på 30x40.
Och det är långt emellan.
 
Här finns en kopist!

Kul att någon vill ha riktigt gjorda svartvita kopior! Jag gör gärna dina svartvita bilder. Kan göra från småbild upp till 6x7 cm. Både på plast och fiberpapper går bra. Ordentligt fixerade och sköljda så dom blir hållbara.

Mvh Berit
 
Jag skulle också kunna åta mig att göra jobbet. Skulle vara kul att kopiera andras negativ, det kan vara utvecklande. Men jag vill först göra en provbild och se om du blir nöjd, inte åta mig det rakt av. Jag kan ta negativ upp till 13x18cm och även glasplåtar. Nu blir det väl rena priskriget.....
 
Skulle kunna säga detsamma som Graal (om provkopia.) Men då du bor i Skelleftehamn tycker jag du bör kontakta Skellefteås fotoklubb som ju har flera jätteduktiga s/v-fotografer. Antingen kan du säkert slabba själv där eller hitta någon av dem som åtar sig.. Jag skulle iaf kolla nära i första hand.

http://fotoklubben.skelleftea.org/
 
Nog är väl fotosidan en fantastisk plats! Jag har lagt till er som kan tänka sig att kopiera i min kompislista och kommer väl att höra av mig vad det lider. Nu ska jag dra lite hederlig BW-film genom kameran igen!

Vad rekommenderar ni för film egentligen? Den hederliga tri-X eller kanske nån annan? Vad tros om de som framkallas i "vanlig" c-41 process. Tycks minnas att Kodak har nån som heter t400cn eller nåt. Och är väldigt mjuk om jag minns rätt?

Beträffande priskrik så har jag inte tänkt utlösa nått sånt. Känns helt fel. Det viktiga är att man delar intresset för bilder. För övrigt har ni alla en del fantaskiska bilder i era portfolios! Kul!

Och ja - jag är medlem i Skellefteå fotoklubb. Och kanske ger jag mig på baljorna själv igen. Men just nu har jag inte den tid att lägga ner som krävs. Kanske kan jag hjälpa nån av er med digital efterbehandling?

mvh
Peter
 
Film? Ja en del vill ju ha stora korn och då är Tri-X bäst. Själv föredrar jag nog Fuji Neopan 400 men som tyvärr är svår att få tag på nuförtiden. Ilford FP4 (125 ISO) är en firnkornig och bra gammal klassiker. HP5an ( 400 ISO) ska visst vara bra också sägs det. Inte för att jag vet om du blir något klokare av det här...

Lycka till med ditt val av kopist och film!
 
Den här är en (flatbäddskannad) kopia från 400cn. Filmen är väldgt finkornig för att vara 400iso och jag gillar tonerna i den, men det är absolut ingen film jag skulle rekommendera den som planerar mörkrumsslabbande. De "riktiga" s/v slår den inte ut och den kan vara lite knivig att få till kontrasten från på vissa papper också..

Jag har frysen full av Efke som är en av favoriterna här. 400filmen där är samma som HP5+, men billigare (tror iaf Photax har Efke än.) TriX är en annan favorit och jag kan nästan få abstinens av filmkorn på pressad sån i bland;) Film är en smaksak och jag skiftar utifrån vilken typ av bild det är menat att bli.. Tycker du ska testa så många olika sorter du kan och utvärdera vad som känns du (men undvik C41-filmer om det ändå är mörkrum kopiorna ska slabbas fram i. maskinkopior tillsammans med framkallningen av sån har nästan alltid rejäla färgstick fö.)
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Nils,
Hur går det med känsligheten med denna finkornsframkallare?

Som jag upplevde det kunde man exponera som vanligt. Inte som med t.ex Microdol-X där man förlorar känslighet. ID 11 plus kunde den köpas som men numra får man blanda den själv.
 
Skott skrev:
Annikas svartvita labb i Mölndal åtog sig också sådana arbeten, åtminstone för något år sedan.[...]
Om det är "Annikas bilder" du tänker på så lade hon ner sin verksamhet i januari förra året i samband med sin nära förestående barnafödsel. Fram till dess delade hon lokal med RP Fotolab i Kanoldshuset mellan Liseberg och E6an.

Tidigare delade hon lokal med Exaktbild i Mölndal (vid bilprovningen) och där finns det en kvinna som Annika rekommenderade och själv använde för traditionella svartvita kopior. Jag minns inte vad kvinnan heter och jag har inga egna erfarenheter av hennes arbete. Ring Exaktbild så kan de hjälpa dig.
 
Filmval...

TriX är det klassiska korniga valet men ökar man tiden blir alla korniga. Surt stopp hjälper också till med kornighet.

Ilfords 400 gillar jag, framförallt till högkantrastmotiv eller väldigt vita partier.
Pan F+ men jag har ännu inte riktigt hittat hem. Fin klar filmbas.

Tmax & jag har aldrig varit överrens.

Fujis Neopan skall vara väldigt finkornig men jag har aldrig hunnit testa den, dyr har för mig också.

Kodaks 125a (Kan heta plus?)

Efke.

Det finns massor och det tillverkas ingen dålig film idag.
 
Erik Schalin skrev:
Var får du tag på kemikalierna?

Jag köpte när ID 11 plus fanns. Den var lite dyrare än vanlig ID11 (D76) men nu har jag ingenting kvar. Har dock luskat fram vad som var skillnaden via en hemsida hos ett spanskt universitét som jag hittade efter mycket letande på internet. Man har bytt ut metolen mot fenidon. Och ingredienser kan man kanske få tag på via specialfirmor eller på internet? har inte blandat någon själv men funderar på att göra det. Någon som har tips på var man bäst och enklast kan köpa kemikalier. Receptet på D76 finns ju bl.a på Digitaltruth
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.