Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa kameraprylar från amazon.com?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att beställa kameraprylar från Amazon.com?

Jag såg att de sitter på ett objektiv som verkar vara slut i väldigt många andra amerikanska nätbutiker, så jag funderade på att lägga en beställning när en kollega snart åker till staterna på tjänsteresa.

Visst de har något högre priser än snittet, men det är fortfarande billigare än att köpa motsvarande här hemma.
 
Två saker:
För det första säljer vad jag vet inte Amazon själva inte elektronik utan det är andra företag som säljer via dem, dock så hanterar vitt jag minns Amazon transaktionen så risken för dig blir inte högre (däremot ökar risken för att det kan krångla, Amazon själva har jag aldrig haft några problem med; det finns en anledning till varför det är världens största(?) näthandel).

Problemet med Amazon.com är att de flesta av de flesta av de företag som säljer kamerautrustning via dem inte levererar utanför USA. Du behöver därför en leveransadress i USA samt gissningsvis ett kreditkort kopplat till den adressen; risken är att ex. ett svenskt VISA inte godkänns. Det verkar som om de flesta näthandlare numera kollar adressen på kortet mot leveransadressen; jag har själv problem med det då jag bor i England; mitt svenska VISA fungerar inte när jag beställer över nätet.

Ett alternativ är ju att kolla på Amazon.co.uk eller Amazon.de också, då är det ju dessutom inom EU.
 
Vad jag kan se är det faktiskt Amazon själva som står som säljare av just det här objektivet, men de listar även andra företag som säljer via dem. Det tolkar jag som att andra företag inte är inblandade i det hela.

Grejen är den då min kollega kommer befinna sig i USA under endast en vecka, så får det inte krångla :).

De europeiska siterna har betydligt högre priser än borta i USA, så på dem anser jag inte att jag tjänar tillräckligt för att handla.

Beträffande kortproblem, så har jag inte kommit så långt att jag matat in mitt nummer, men Amazon i sig verkar ju leverera worldwide och då borde det inte vara några problem tycker jag.

Tack för dina synpunkter.
 
Jag har handlat fotoutrustning hos amazon.com, med leverans till en bekant med amerikansk adress. Fungerade utmärkt, betalde med mitt svenska MasterCard.
En del av leveransen levererades från en tredje part som sålde via amazon.com, resten såldes och leverades av amazon.com.
 
Amazon,
funderar på att beställa en Canon-glugg därifrån men det framgår inte om det är Grey Market eller USA(dvs världs-)-garanti. Eller har det ingen betydelse? Har fått intrycket att det är USA man ska beställa om man vill kunna knalla in till vilket Canon-serviceställe som helst och inte behöva skicka det tillbaka till Amazon om nåt skulle gå snett.

Någon med info?
 
Jag har provat att beställa både optik och programvara hos Amazon. Det har inte lyckats någon gång. Det verkar vara så att Amazon inte säljer "märkesvaror" typ Nikon,Canon,Adobe till Europa. I allafall inte till oss här i Svedala.

Dom vill väl inte stöta sig med de stora drakarna. Jag beställde två Nikongluggar,blixt,batteri,trådutlösare,ryggsäck direkt från Adorama i NYC. Inga som helst problem, förutom att dom vill ha ett foto på ditt Visakort innan transaktionen.
Jag "tjänade" f.ö. cirka 5k jämfört med att köpa här hemma !!
 
Flahultarn skrev:
Amazon,
funderar på att beställa en Canon-glugg därifrån men det framgår inte om det är Grey Market eller USA(dvs världs-)-garanti. Eller har det ingen betydelse? Har fått intrycket att det är USA man ska beställa om man vill kunna knalla in till vilket Canon-serviceställe som helst och inte behöva skicka det tillbaka till Amazon om nåt skulle gå snett.

Någon med info?

Du måste köpa det som det står USA på. Annars räknas det som greyzone, och tji världsgaranti.
 
Ja, så kan det mycket väl vara. Får väl bli Adorama då, har handlat där tidigare och det har funkat bra.
Tack för infon i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.