Annons

Beställa från Really right stuff

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ta ut det pris som marknaden tål är väl kapitalism, det är det posten som gör och de är konkurrensutsatta.
Njae, det är snarare marknadsekonomi. Men som jag påpekade förut så är konkurrensen rätt liten på tullmarknaden ... :)

Det är en momsliknande konstruktion som ger exakt samma resultat för konsumenten som dessutom existerar i kapitalismens högborg. :)
(Om jag nu inte missat något viktigt i konstruktionen)
Sales tax i USA är att likna omsättningsskatt (oms) som vi hade i Sverige innan mervärdesskatten (moms) infördes. Googla för detaljer.

Jag tyckte bara det var en knasig koppling mellan Tullverk, Postverk, kommunism och förmåga att ta mycket betalt för utförd tjänst.
Ja, det kan jag hålla med om. Att kalla allt man ogillar för kommunism är lite som att ropa varg. När väl kommunisterna kommer för att ta över är det ingen som bryr sig. :)

Njae, det är snarare marknadsekonomi. Men som jag påpekade förut så är konkurrensen rätt liten på tullmarknaden ... :)
Fast det är ju inte tullverket som tar ut avgiften, det är posten som tar betalt för att förmedla moms och tullavgifter.
Posten är konkurrensutsatt och deras konkurrenter tar betalt för samma tjänst på liknande sätt.

Tullen är inte konurrensutsatt för det vore lite som att ha ett privat alternativ till skattemyndigheten :)

Fast det är ju inte tullverket som tar ut avgiften, det är posten som tar betalt för att förmedla moms och tullavgifter.
Posten är konkurrensutsatt och deras konkurrenter tar betalt för samma tjänst på liknande sätt.
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är kanske inte marknaden för förtullning av importerade varor från icke-EU-länder tillräckligt stor för att det ska uppstå nog med konkurrens för att pressa priserna.

Tullen är inte konurrensutsatt för det vore lite som att ha ett privat alternativ till skattemyndigheten :)

Det vore kanske inte så dumt?

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är kanske inte marknaden för förtullning av importerade varor från icke-EU-länder tillräckligt stor för att det ska uppstå nog med konkurrens för att pressa priserna.
Eftersom du som kund ändå inte kan välja vem som skall förtulla ditt paket tror jag inte det spelar någon roll. Du väljer speditör från avsändarlandet, sen blir det (förmodligen) en annan i Sverige beroende på vilket bolag den valda speditören har avtal med och detta bolag sköter tullklareringen åt dig, oavsett om du vill det eller inte.

Det är lite bakvänt diskutera att konkurrensutsätta tullklarering när själva idén med tull är att hämma just konkurrensen.

Bäst är ju att köpa inom EU så slipper man bry sig, betala får man ju göra oavsett. :)

Det är väl så det blir när man försöker privatisera eller avreglera något som lämpligast är statligt.
SJ är ju ett annat exempel som fungerar lysande

Det vore kanske inte så dumt?

Jo det vore det, se ovan :)

Menar du att paketförmedling helst bör vara ett statligt monopol? I så fall håller jag inte riktigt med ...

SJ går rätt bra. Det mesta av tågkrånglet i Sverige beror på Trafikverket.

Paketförmedling är inte alls samma sak som förtullning eller tullverket. Mer än 95% av paketen är det ingen tull eller moms på heller.
Nej paketförmedling bör inte vara ett statligt monopol. Men tullen bör vara statlig

Tull inte bara bör vara statlig. Den måste vara statlig i ett civiliserat samhälle.

Å andra sidan tycker jag att vi kan avskaffa tullen. En viss gränskontroll vill nog dock ha, för att förhindra/försvåra att oönskade saker förs in i landet, men den delen av Tullverket som sysslar med sådant är knappast den största delen.

Menar du att paketförmedling helst bör vara ett statligt monopol? I så fall håller jag inte riktigt med ...

Jo det går ju jättebra, man tvingar posten att svara på anbudsförfarandet först, ger deras bud till konkurrenterna så de vet vad de ska bjuda för att få de lukrativa kontrakten. Just nu finns det en del i posten som går bra, företagspaket. Förmodligen för att de är bra på det. Gissa vad man lägger ner med blixtens hastighet? Företagscentra, den enda delen av posten som generar nya företagskunder.

Det ska finnas fungerande post i hela landet men det är bara posten som tvingas dela ut på olönsamma orter.

Jag skojjar inte det är så det går till, vem i regeringen är delägare i Bring frågar sig nog många posten-anställda.

På många sätt har det blivit bättre för en del av befolkningen, framförallt tjänar några bolag en hög med pengar och det är skattebetalarna som får stå för pengarna via postens förluster.

Beställa från Really Right Stuff

Hej!

Som ett litet inlägg i debatten kan jag berätta om ett köp jag gjorde för 3 år sedan från RRS i USA.
Jag inköpte olika RRS-varor för sammanlagt 9.620:-. RRS gjorde inga påslag på beloppet.
När varorna kom till Posten i Sverige gjordes ett påslag med svensk moms 2.405:-. Tullverkets avgifter för tull på industriprodukter blev 298:- och slutligen postens speditionsavgift på 80:- + moms 20:-.

När jag köpte varorna trodde jag nog inte, att slutbeloppet skulle sticka iväg så.

I dag håller jag på att sälja ut hela min fotoutrustning däribland också RRS-artiklarna Artiklarna finns på annonssidan.

John-Erik

Varför ska jag betala för andras paketleveranser?

Varför skall du betala skatt över huvud taget?

Enda orsaken till att ha ett postmonopol är att jämna ut kostnaderna mellan glesbygd och tättbebyggda områden. Hade du någonsin skickat brev till tant Hanna i Noppikoski om det hade kostat 80kr och tagit två veckor? Nu kostar det 6kr och kommer för det mesta fram dagen därpå.

Ja, det kan man fråga sig.

Ja, varför ska folk som bor i glesbygd få pengar från folk som inte bor i glesbygd?
För att vi överhuvudtaget skall ha en glesbygd?? Folk är uppenbarligen inte beredda att själva betala vad det faktiskt kostar att framställa svenskt kött, mjölk eller grönsaker på ett vettigt sätt, då hade inte gårdarna lagts ner på löpande band.

Kom heller inte och klaga den dag ditt pensionssparande tagit slut och du måste betala en operation ur egen ficka, för varför skall vi egentligen betala skatt?

Men vad har det här med RRS att göra egentligen? Att vi ens funderar på att köpa kulleder för 3-4000 kr/st visar väl egentligen bara att vi har det rätt bra här, trots alla skatter...

Ja, varför ska folk som bor i glesbygd få pengar från folk som inte bor i glesbygd?

Tja ganska mycket av vårt välstånd kommer från glesbyggd i form av exportinkomster av skogsrelaterade och malmrelaterade produkter.

Du kanske ska vara tacksam att de låter dig ta del av den inkomsten?

Men vad har det här med RRS att göra egentligen?

Mycket lite en klassisk OT som går över styr :)

För att återgå till ämnet. Jag tittade mycket på RRS men det slutade med att jag köpte Markins kula och Stabil stativ.

Grymt nöjd med kulan och nöjd med stativet (som är grymt snyggt) är väl betyget skulle jag säga. Det är synd att inga butiker har något av de bättre kulorna förutom Gitzo då som nästan finns på Konsum.

Känns föresten så där lagom kul att köpa grejor för 10kkr och enbart ha bilder och online recensioner att gå på. Om någon vill klämma på mina grejor så kan de beskådas vid Hötorget.
Bara att maila och höra efter så tar jag med till jobbet :)

För att vi överhuvudtaget skall ha en glesbygd??
De som vill ha en glesbygd kan väl betala för det?

Folk är uppenbarligen inte beredda att själva betala vad det faktiskt kostar att framställa svenskt kött, mjölk eller grönsaker på ett vettigt sätt, då hade inte gårdarna lagts ner på löpande band.
Svenska gårdar läggs ner om de är olönsamma, vilket de ofta är om de är för små. Små gårdar slås ibland ihop till större för att bli lönsamma.

Svenskt jordbruk är bland det rationellaste i världen. Sverige tog bort jorbrukssubventionerna i början av 1990-talet vilket gjorde att jordbruket fick stå på egna ben, och det gick bra. Sen gick vi med i EU ...

Kom heller inte och klaga den dag ditt pensionssparande tagit slut och du måste betala en operation ur egen ficka, för varför skall vi egentligen betala skatt?
Jag betalar gärna en försäkringspremie för att kunna få sjukvård vid behov.

Men vad har det här med RRS att göra egentligen? Att vi ens funderar på att köpa kulleder för 3-4000 kr/st visar väl egentligen bara att vi har det rätt bra här, trots alla skatter...

Jodå, hyfsat bra, men 4000 kr är inte så mycket pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar