Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa från Really right stuff

Produkter
(logga in för att koppla)
min tjej brukar skicka saker till tex thailand o där har det aldrog kostat något extra att hämta ut paketet, däremot så kostar det jä...ligt mycket att skicka det från sverige. Posten har väl knappast blivit bättre, först så avskaffar dom alla postkontor det enda som är kvar är företagscenter.
så om andra länder nöjer sig med att portot är betalt från ursprungslandet så kan vi konstatera att posten vill göra en extra hacka, och jag skulle inte vara ett dugg förvånad om den hade ett avtal med ersättning på alla utländska paket redan utöver deras (avgift) som det diskuteras här.

Det kostar inget extra att hämta ut ett paket på Posten i Sverige heller. Får du ett paket från USA, Thailand eller andra länder får du inte betala något när du hämtar ut det. Och så har det alltid fungerat.

Det han fått betala 100 kr i avgift för. Det är en avgift för att Posten förtullar hans grejor. Posten hämtar in Tull och Moms som de sedan skickar vidare till myndigheten som ska ha avgifterna. Den grejen tar Posten 100 kr för att utföra. Alla vanliga paket som inte det ska betalas tull/moms på 99,9% av paketen de levererar, är alltid gratis för mottagaren.
Andra fraktföretag jag fått betala tull/moms till när jag fått foto grejor har också tagit ut en avgift. Mycket få människor eller företag jobbar ju gratis :)

Tagga ner lite och klaga till Posten istället (som för övrigt är ett aktiebolag i PostNord-koncernen, ägt av svenska och danska staten), här lär du inte kunna ändra något.

Eller så kan du använda någon annan speditör, t.ex. UPS, och se om det blir billigare, snabbare och mindre administrativt (min gissning är nej, knappast, nej). Alla företag tar betalt för de tjänster de erbjuder, oavsett om det handlar om tullklarering eller clown-föreställningar och hyrelefanter.

USPS använder posten för att dela ut. De kör till och med ut det till privatpersoner. Är det ingen tull eller moms på paketet kostar det inget.

Är samma med UPS de tar oxå ut en avgift som är högre än postens om det skall betalas tull eller moms på försändelsen.

Har annvänt båda. UPS ringer upp och man betalar med kreditkort eller vid leverans. Vad jag kan se tar de nu 3% eller min 120kr för detta.
USPS/Posten hämtar man ut det på närmaste paketutlämning och betalar där.

Så jag tycker att USPS är smidigast om ingen tull/moms paketet till dörren om man inte är hemma hämtar man det på närmaste paketutlämning som vanligt. Är det tull/moms får man en postförskottsavi i lådan.

Har du läst vad RRS skriver ang. International Shipments?
" All packages ship with tracking and insurance. Costs vary per country, and final ship costs depend upon final package weight and value. Ship costs include carriage and insurance only; customer is responsible for any duty or tax-related costs. Please include your VAT ID number (when available) in order to support import clearance. After your package ships, you will receive an email that includes the ship method and package tracking number. Agents may or may not charge a clearance fee for handling the customs procedures."
Det har jag tyvärr missat, men den som kunde gissa att det kostar 100:- att betala 148:- i moms och tull, måste ha någon särskild förmåga. Dessutom står det ingenstans att just Posten ska anlitas om man skickar med USPS, så hur ska jag veta det? Andra bolag brukar inte ta betalt vad jag kan minnas.

Om inte posten tog hand om dina grejor, hur skulle du fått dem då? USPS har ju ingen utdelning eller verksamhet här i Sverige. Och Posten är statlig. Staten är ägare. Vem trodde du ägde Posten?
Tja, UPS eller Schenker till exempel. Posten är inte statlig bara för att den delvis ägs av staten, nej.
Jag har köpt saker många gånger från utlandet och lyckligtvis aldrig behövt ha med Posten att göra (de sket till exempel i att dela ut en avi, så om jag inte kollat på USPS:s hemsida så hade jag inte vetat att paketet kommit trots att de till och med försökt dela ut det), och jag har aldrig behövt betala för att få betala.

Jo, det står faktiskt på postens hemsida att de tar 100 kr i avgift, men man måste gräva djupt för att hitta det. Jag har varit på dem om det redan....

Att skicka med UPS är enligt min erfarenhet helt värdelöst. Förs tar de mer betalt för att förtulla grejerna, 300 tror jag det var, sedan kommer de hem till dig med paketet någon gång mitt under dagen. Hur många är hemma då? Jag har aldrig varit med om att jag har fått ett paket av UPS utan att behöva åka och hämta det på deras lager eftersom de inte ens har utlämningsställen där man kan hämta dem.

Det har jag tyvärr missat, men den som kunde gissa att det kostar 100:- att betala 148:- i moms och tull, måste ha någon särskild förmåga. Dessutom står det ingenstans att just Posten ska anlitas om man skickar med USPS, så hur ska jag veta det? Andra bolag brukar inte ta betalt vad jag kan minnas.

Tja, UPS eller Schenker till exempel. Posten är inte statlig bara för att den delvis ägs av staten, nej.
Jag har köpt saker många gånger från utlandet och lyckligtvis aldrig behövt ha med Posten att göra (de sket till exempel i att dela ut en avi, så om jag inte kollat på USPS:s hemsida så hade jag inte vetat att paketet kommit trots att de till och med försökt dela ut det), och jag har aldrig behövt betala för att få betala.

Då får du ju klaga hos USPS att de anlitade Posten. Men Posten i ett land använder ju nästan alltid Posten i de andra länderna när de skickar paketen vidare.
Du får betala hos UPS och de andra också. Jag har själv gjort det flera gånger. Och andra i tråden har också gjort det. I det flesta fallen klart mer än vad du får betala hos posten.
Vill du inte göra allt det här så beställ RRS grejor från ett EU land. Många affärer inom EU säljer RRS grejor inklusive Svenska affärer. Har själva köpt RRS grejor flera gånger från ett par affärer i Nederländerna

Det är ju alltid tråkigt att behöva skiljas från sina pengar, så därför gäller det att vara en medveten kund.

Hade du kollat:

a) på RRS hemsida, att fraktkostnaden inte inkluderade kostnader för tullklarering och skatt i importlandet
b) på USPS hemsida, att de har Posten som agent i Sverige
c) på Postens i Sverige hemsida, att de tar ut en avgift på 100 kr för att hantera din import

så hade du inte behövt bli så upprörd i efterhand.

Jag vill gärna trösta dig med att du troligen valt det billigaste alternativet för att få dina RRS grejer.

Ha det gott!

Det är ju alltid tråkigt att behöva skiljas från sina pengar, så därför gäller det att vara en medveten kund.

Hade du kollat:

a) på RRS hemsida, att fraktkostnaden inte inkluderade kostnader för tullklarering och skatt i importlandet
b) på USPS hemsida, att de har Posten som agent i Sverige
c) på Postens i Sverige hemsida, att de tar ut en avgift på 100 kr för att hantera din import

så hade du inte behövt bli så upprörd i efterhand.

Jag vill gärna trösta dig med att du troligen valt det billigaste alternativet för att få dina RRS grejer.

Ha det gott!
Det förutsätter att jag först ens kommit på den absurda tanken att någon skulle vilja ta betalt för att kunna ta betalt. Riktigt sånt kommunisttänkande har jag inte, så jag anser mig lurad.

Hur som helst så passar plattan utmärkt och jag är nöjd med den. NEX-5N har en väldigt konstig undersida där vanliga plattor bara ligger mot kanske två kvadratcentimeter, medan den här bokstavligen sitter som gjuten.
Totalkostnaden blev ungefär 850:-, vilket är sinnessjukt för en grunka som lär kosta några tior att tillverka. Men vad gör man?

Det förutsätter att jag först ens kommit på den absurda tanken att någon skulle vilja ta betalt för att kunna ta betalt.

Där får jag hålla med dig till 100 %. Om Ica skulle införa en avgift på att handla, skulle du gå ha gått in och titta på deras hemsida i förväg innan du åkte och handlade?

Jag tycker det är riktigt dåligt av Posten att ta ut den här avgiften för just ingenting. Vad är det då själva tullavgiften går till? Tänk om du hade fått betala en avgift för att finansiera skattekontoret när du betalar skatt?

Handlar hos Optipod istället :)

Senast ändrad:
Det förutsätter att jag först ens kommit på den absurda tanken att någon skulle vilja ta betalt för att kunna ta betalt. Riktigt sånt kommunisttänkande har jag inte, så jag anser mig lurad.

Hur som helst så passar plattan utmärkt och jag är nöjd med den. NEX-5N har en väldigt konstig undersida där vanliga plattor bara ligger mot kanske två kvadratcentimeter, medan den här bokstavligen sitter som gjuten.
Totalkostnaden blev ungefär 850:-, vilket är sinnessjukt för en grunka som lär kosta några tior att tillverka. Men vad gör man?

Jag vet inte riktigt vad du har för definition på kommunist men det verkar ligga väldigt lååångt från vad som är normalt.
Verkar snarare vara väldigt kapitalistiskt när man lyckas ta betalt två gånger :)

Där får jag hålla med dig till 100 %. Om Ica skulle införa en avgift på att handla, skulle du gå ha gått in och titta på deras hemsida i förväg innan du åkte och handlade?

Jag tycker det är riktigt dåligt av Posten att ta ut den här avgiften för just ingenting. Vad är det då själva tullavgiften går till? Tänk om du hade fått betala en avgift för att finansiera skattekontoret när du betalar skatt?

Jag vet inte varför man har sådant problem med detta.
Posten tar betalt för att bära paket från rikets gräns till slutdestination i Sverige. Om du vill kan du säkert få ta grejorna genom tullen själv, men om du låter posten sköta detta så kommer de självklart ta betalt för det.

Vad jag förstår tar alla paketbolag betalt för att göra motsvarande sak, varför är det förknippat med sådan onska när posten gör det?

Vad jag förstår tar alla paketbolag betalt för att göra motsvarande sak, varför är det förknippat med sådan onska när posten gör det?

Det är inte när just Posten gör det som stör mig, det stör mig lika mycket när UPS och alla andra gör det.

Det stör mig för övrigt lika mycket att bankerna tar betalt för att betala en räkning, att telia tar ut en fakturaavgift för att skicka räkningen och så vidare.

Det är inte när just Posten gör det som stör mig, det stör mig lika mycket när UPS och alla andra gör det.

Det stör mig för övrigt lika mycket att bankerna tar betalt för att betala en räkning, att telia tar ut en fakturaavgift för att skicka räkningen och så vidare.

Här är det ju faktiskt två saker som posten gör och man får (hör och häpna) betala för båda :)

Alternativet är ju att gömma kostnaden så du aldrig ser den, ännu värre låt alla paket även de som bara går inrikes ta en del av kostnaden för förtullning av paket.

Jag ser ärligt talat inget problem här, utom möjligen taskig information från leverantören.

Nej, det ska naturligtvis betalas av tullverket, det är ju de som kräver in pengarna.

Och tullsatsen ska såklart vara densamma.

Jag hämtade just ut en RRS-platta till min NEX och åkte naturligtvis på tull och moms. Och en "avgift" på 100:- som Posten haft mage att ta ut!!! Är det verkligen lagligt att ta ut en avgift på frakt som jag redan har BETALAT? Vad täcker den avgiften och varför är ens Posten inblandade när det är USPS som skickat varan från USA? Jag har inte bett om detta och det bryter mot det avtal som jag skrivit under genom att godkänna ordern och dess kostnader från säljaren.

Om jag inte minns helt fel så tar Posten ut den där avgiften för att den ombesörjer förtullningen.

Om tullavgifter avskaffades helt så skulle alla utom ett fåtal tulltjänstemän bli glada. Handeln skulle gå smidigare och världen skulle bli en lyckligare plats.

[Tillägg: Jaja, något sen ... men det kan kanske inte påpekas för noga vad som gäller? :) ]

Senast ändrad:
Det förutsätter att jag först ens kommit på den absurda tanken att någon skulle vilja ta betalt för att kunna ta betalt.

Posten tar betalt för tjänsten tullklarering. Eventuellt hade du kunnat meddela Posten i förväg att de inte behövde tullklarera din vara och själv åkt till det tullkontor där ditt paket väntade på klarering[1], men jag är osäker på om det går att göra så numera.

Det är inte Posten det är fel på. Det är den föråldrade företeelsen tull som är problemet. Bort med den!

[1] En förenkling. Paketet låg antagligen i en postterminal och klarerades direkt av postpersonal med hjälp av email eller liknande till tullen.

Nu jämför du verkligen bananer och vindruvor. Posten utför en tjänst genom att tullklarera. Det är väl inte orimligt att de tar betalt för den tjänsten?

Dina övriga exempel handar om saker som sker helt inom samma bolag.

Tycker ni det är lika fel av fraktbolagen att ta betalt för att flyga era paket över Atlanten?

Jag lovar er att Ica mfl tar betalt för att ni skall kunna betala, bankernas avgifter på kort- och kontanthantering kostar handeln miljarder varje år. Vilka tror ni det är som får stå för det? (Ledtråd: det är inte handlaren själv.)

Nej, men jag tycker det är lite skumt om Posten tar nästan lika mycket betalt för att överföra pengar från mig till tullen som fraktbolaget tar för att flyga grejerna över atlanten ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar