Lars Johnsson
Aktiv medlem
min tjej brukar skicka saker till tex thailand o där har det aldrog kostat något extra att hämta ut paketet, däremot så kostar det jä...ligt mycket att skicka det från sverige. Posten har väl knappast blivit bättre, först så avskaffar dom alla postkontor det enda som är kvar är företagscenter.
så om andra länder nöjer sig med att portot är betalt från ursprungslandet så kan vi konstatera att posten vill göra en extra hacka, och jag skulle inte vara ett dugg förvånad om den hade ett avtal med ersättning på alla utländska paket redan utöver deras (avgift) som det diskuteras här.
Det kostar inget extra att hämta ut ett paket på Posten i Sverige heller. Får du ett paket från USA, Thailand eller andra länder får du inte betala något när du hämtar ut det. Och så har det alltid fungerat.
Det han fått betala 100 kr i avgift för. Det är en avgift för att Posten förtullar hans grejor. Posten hämtar in Tull och Moms som de sedan skickar vidare till myndigheten som ska ha avgifterna. Den grejen tar Posten 100 kr för att utföra. Alla vanliga paket som inte det ska betalas tull/moms på 99,9% av paketen de levererar, är alltid gratis för mottagaren.
Andra fraktföretag jag fått betala tull/moms till när jag fått foto grejor har också tagit ut en avgift. Mycket få människor eller företag jobbar ju gratis