Lars Johnsson
Aktiv medlem
Posten tar betalt för tjänsten tullklarering. Eventuellt hade du kunnat meddela Posten i förväg att de inte behövde tullklarera din vara och själv åkt till det tullkontor där ditt paket väntade på klarering[1], men jag är osäker på om det går att göra så numera.
Det är inte Posten det är fel på. Det är den föråldrade företeelsen tull som är problemet. Bort med den!
[1] En förenkling. Paketet låg antagligen i en postterminal och klarerades direkt av postpersonal med hjälp av email eller liknande till tullen.
Det fungerar inte som du skriver. På uppdrag av stat och Tullverk så utför Posten olika uppdrag åt dem. Och tar då betalt för jobbet. De har Posttullen som gör detta. Alla paket som kommer från utlandet går in via Posttullen till Sverige. De letar även efter narkotika, smuggelgods, olovliga saker att föra in och alla andra grejor som tullen gör.
De hamnar inte på en postterminal där personalen sen skickar email till tullverket för klarering. Det rör sig ju om en otrolig massa paket varje dag som kommer hit