Annons

Beställa från Hongkong?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har blivit tipsat att köpa en D80 med tillbehör från en liten firma i Hongkong. Köper jag den därifrån sparar jag 4000kr!
Såklart blir jag sugen, men skulle kameran gå sönder så måste jag ju skicka den till hongkong för reparation. Är det någon som har erfarenhet av detta? Företaget heter URGALAXY och drivs av en kille som heter "Hugo So".

Finns det andra nackdelar med att beställa kameran från Asien?
 
Lincon888 skrev:
Hmmm, nix...Tullavgift var det ingen...Hur funkar det med momsen?
Ingen tullavgift? Var är det för tillbehör som förljer med kameran. Objektiv har ju t.ex. en avgift på 6-7%
Momsen fungerar så att du får betala 25% till Anders Borg.
 
Lincon888 skrev:
jepp, sökte på "beställa från utlandet" eller vad det var...Fick två träffar.
Och sökorden "Hongkong" eller "urgalaxy" struntade du i? Liksom "moms utlandet"?

Själv får jag 42 träffar på "beställa från utlandet"...
 
Lincon888 skrev:
Hmmm, nix...Tullavgift var det ingen...Hur funkar det med momsen?
Momsen är 25% på angivet eller beräknat varuvärde, inklusive porto, försäkring och tull.

Ja, tullen får öppna paket från utlandet om de misstänker felaktig tulldeklaration. Hittar de en sprillans ny digitalkamera deklarerad till $50 kan de leta rätt på samma eller motsvarande vara i Sverige och beräkna momsen på det svenska priset. Ovanpå det får du en straffavgift för brott mot tull-lagen.
 
alla är vi lata men det är inga lata personer som undkommer alla blodhundar här på fotosidan där de kan skriva ut sina "sök på forumet din lilla #¤%&"

men jag håller med - det finns mängder med trådar som avhandlar ämnet, dock misstänker jag att de flesta kommer se ut som den här - dvs. en person som fråga och en massa andra som svarar "sök på forumet" så istället tänkte jag ta o tipsa om denna emenenta artikel skriven av Jesper Ekvall

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm
 
Det var en gång en kompis till mej som var över till Hongkong i affärer. Han köpte gluggen jag så gärna ville ha. Vännen strippade gluggen från sin guldlåda och stoppade den nya fina optiken i sin fotoväska och passerade tullen.
Abrakadabra så hade jag tjänat 6000kr!

Låda mm får jag vid nästa tjänsteresa.

OBS! Detta är ingenting jag rekommenderar! jag bara berättar hur jag fick min nya fina optik för nästan halva priset

/K
 
The Tor skrev:
Det får man hoppas eftersom det är både olagligt och omoraliskt. Enligt mig är det dessutom ganska korkat att skryta om det.

Dessutom körde jag för fort idag...


Är du fläckfri och utan skuld Tor? Antar det, efterssom du kastade första stenen!

Om inte tycker jag det är ovanligt korkat av dej att moralisera!

/K
 
Jag har forskat i detta redan med att imporera från HK eller USA. Jag kom fram till att det kostar lika mycket i butiken hemma som att beställa från utlandet, om du inte lyckas smuggla in prylarna, dvs slippa tull och moms.

Jag var för 1år sen i HK och det fanns trevliga priser, som mest 25% billigare på vissa fotoprylar. Alltså sååå mkt billigare är det inte, men lite. Köper du en större utrustning så gör du en bra affär....men på plats.

Tyvärr köpte jag inget i HK för jag fick kalla fötter o visste inte vad jag skulle ha, men det va kul o kolla på priser. Nu ångrar jag mig djup och det var därför jag började forska i med att importera.

Men som sagt, det lönar sig inte om du inte kan passera gränsen under mattan.
 
Patrik såklart skrev:
[...] Men som sagt, det lönar sig inte om du inte kan passera gränsen under mattan.
Hmmm, jag är skeptisk...

Priser i HK: (omräknat från HKD, 0,85 SEK/HKD och exkl ev cashback)
  • Canon 70-200/2,8 IS 11200kr (ScP 19995kr)
  • Canon 17-40/4 4500kr (8000kr)
  • Canon 5D 15300kr (26500kr)
  • Nikon 70-200/2,8 VR 9800kr (19300kr)
  • Nikon D200 8900kr (14800kr)

Tycker du fortfarande inte att det lönar sig? Även med tull och moms hamnar vi en bra bit under svenska priser. Min uppfattning från när jag var i HK för två år sedan är att Billys lista stämmer ganska bra med de verkliga priserna.
 
Emil-G skrev:
Hmmm, jag är skeptisk...

Priser i HK: (omräknat från HKD, 0,85 SEK/HKD och exkl ev cashback)
  • Canon 70-200/2,8 IS 11200kr (ScP 19995kr)
  • Canon 17-40/4 4500kr (8000kr)
  • Canon 5D 15300kr (26500kr)
  • Nikon 70-200/2,8 VR 9800kr (19300kr)
  • Nikon D200 8900kr (14800kr)

Tycker du fortfarande inte att det lönar sig? Även med tull och moms hamnar vi en bra bit under svenska priser. Min uppfattning från när jag var i HK för två år sedan är att Billys lista stämmer ganska bra med de verkliga priserna.


Jag kollade på Canon för hela slanten, EOS400, 30D, 20D, en rad gluggar och några blixtar. Jag gjorde exakta prisjämförelser och kom aldrig över en diff/vinst på 25%, hamnade mellan ca 11-22% som oftast. Då var jag på den mest nämnda butik som skall ligga mkt bra i pris, Wing Sings eller vad de ny hette.

Jag vet inte vad "billys prislista" är, men det är ju superbra priser du tagit fram! Är det så mkt billigare så förstår jag du vill prova. Lägg på moms o tull....vad hamnar din prislista då på? Så får man väga vinsten med att köpa grisen i säcken ;.)

...men skall du köpa så mycket så gör du en bra vinst. Eller så åker du dit en långhelg och köper grejerna, så får du en resa på köpet istället för att ta ut pengarna med importen :-D ...om du vill dit igen.
 
Billys lista stämde som sagt bra för de Nikon-prylar jag tittade på för två år sedan och som jag skriver får man räkna med moms och tull. Naturligtvis är postorderförsäljarna dyrare, t.ex. vill URGalaxy (som nämndes tidigare i tråden) ha £1350 (18000kr) för en 5D inkl frakt. Lägg på moms så hamnar vi på 22500kr (15% under ScP). Åas får du utan större problem en flygbiljett till HK för 8000kr...

Bara för att klargöra en sak: jag antar att din jämförelse gäller svenska priser kontra HK-priser + svensk moms? Det framgår inte riktigt av ditt inlägg. Jag har ju visat priser på plats i HK, då tillkommer bara momsen om ditt samvete tvingar dig =)
 
The Tor skrev:
Nä, men jag skryter inte om mina lagbrott på Internet. Det är nog däri skillnaden ligger.

Högmod visar du i alla fall prov på och det är heller inget att skryta med.

Jag skrev om mina erfarenheter enligt den här trådens tema utan att varken skämmas eller att moralisera.

Du har iaf bidragit med hög moral... Dubbelmoral månne?!

/K
 
keckax skrev:
Du har iaf bidragit med hög moral... Dubbelmoral månne?!
Nä, bara hög moral.

Om man nu kan kalla det för hög moral när man väljer att betala lagstadgad införselmoms på det man köper utanför EU.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.