Annons

Beslutsångest telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecibel

Medlem
Hej! Jag har beslutsångest gällande Canon EF 70-200/4,0 L USM och Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.

Min största fundering är om jag behöver bildstabiliseringen?
Har hört att objektiv nr 2 är rätt så dåligt byggd och det är lite därför jag tvekar.
Kan även tillägga att jag är en glad amatör.

Några idéer?

Känner igen mig i dina funderingar. Jag köpte ett 70-300 4-5,6 med bildstabilisering (Sigmas dock) i väntan på att ha råd med Canons 70-200 2,8 IS (och som nybörjare vill man gärna vänta med dom stora inköpen ifall man inte tyckte det var så roligt efter ett tag). Jag tycker det är skönt med bildstabilisering, fast å andra sidan tillhör ju 70-200 4,0 Canons proffsserie (vad nu det innebär, egentligen.......)

Det här svaret säger inte ett dyft ser jag nu :)

Vad ska du ha objektivet till? Det är nog det som får avgöra. Jag fotar en del fåglar så jag vill ha den längre brännvidden.

Canons 70-200/4L är ett bättre objektiv på alla punkter (utom så bildstabiliseringen), faktiskt var det detta objektiv som fick mig att välja Canons-system för sådär 10 år sedan.

Bildstabilisering är väldigt användbart, men ofta behöver du ändå använda korta slutartider för att frysa motivets rörelse så att det går nästan lika bra utan.

Så min rekommendation är att välja 70-200/4L, du blir inte besviken.

Vad ska du ha objektivet till? Det är nog det som får avgöra. Jag fotar en del fåglar så jag vill ha den längre brännvidden.

Jag planerar att mestadels fota djur (tänk rådjur/zoo), sen vill jag gärna kunna fånga fåglarna i trädgården.

Jag tycker det är skönt med bildstabilisering, fast å andra sidan tillhör ju 70-200 4,0 Canons proffsserie

Det är även därför jag funderar, om L-objektivet är värt att jag väljer bort bildstabiliseringen. Känner inte riktigt att jag vill gå in på IS-objektiven i L-serien riktigt än, det är lite för mycket pengar för en glad amatör...