Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest i val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Heniu

Medlem
Vill ha lite åsikter i ett väldigt diskuterat ämne, nämligen; VILKEN KAMERA SKA JAG VÄLJA!?

Idag sitter jag med en Olympus C-765UZ som jag trivs med väldigt mycket.
Den tar suveräna bilder och ger mig en bred repertoar i jakten på speciella motiv.

Tyvärr är det så att jag vill ha systemkamerakänslan som jag inte kommer i närheten av med 765:an.

Min budget är begränsad, eftersom jag egentligen hellre lägger pengar på frugan och motorcykeln, men jag har ändå lyckats krama fram en dryga sextusing från mitt samvete.

Lite diskussioner fram och tillbaka pekar åt att jag nog vill ha en Canon EOS 10D, men finns det "bättre" maskiner för samma pengar?
EOS 350D verkar ju riktigt schysst, fastän den är gjord helt i plast (?).
Hur är det med Olympus E-500?

Mina motiv är oftast riggade porträttfoto.
50/50 inom- respektive utomhus.
Konsertbilder och naturbilder dyker också upp.
Jag plåtar alltid oavsett väderlek och uppskattar en kamera som kan klara temperaturväxlingar bra.
Jag framkallar också mycket.

Tacksam för robusta råd i en så kluven situation.

(Sen å andra sidan... sextusen spänn? Skärpning...) ;)
/G.B:son
 
Om du inte känner dig låst till Canon eller Olympus så har Pentax en isdtDL som går för 5.500 och en K100D med bildstabilisering för 6.500 inkl glugg.

Kamerorna är mycket välbyggda på ett chassi av rostfritt stål, så de tål nog rätt tuffa tag.
 
Heniu skrev:
Vill ha lite åsikter i ett väldigt diskuterat ämne, nämligen; VILKEN KAMERA SKA JAG VÄLJA!?

Idag sitter jag med en Olympus C-765UZ som jag trivs med väldigt mycket.
Den tar suveräna bilder och ger mig en bred repertoar i jakten på speciella motiv.

Tyvärr är det så att jag vill ha systemkamerakänslan som jag inte kommer i närheten av med 765:an.

Min budget är begränsad, eftersom jag egentligen hellre lägger pengar på frugan och motorcykeln, men jag har ändå lyckats krama fram en dryga sextusing från mitt samvete.

Lite diskussioner fram och tillbaka pekar åt att jag nog vill ha en Canon EOS 10D, men finns det "bättre" maskiner för samma pengar?
EOS 350D verkar ju riktigt schysst, fastän den är gjord helt i plast (?).
Hur är det med Olympus E-500?

Mina motiv är oftast riggade porträttfoto.
50/50 inom- respektive utomhus.
Konsertbilder och naturbilder dyker också upp.
Jag plåtar alltid oavsett väderlek och uppskattar en kamera som kan klara temperaturväxlingar bra.
Jag framkallar också mycket.

Tacksam för robusta råd i en så kluven situation.

(Sen å andra sidan... sextusen spänn? Skärpning...) ;)
/G.B:son
10D känns i sammanhanget rätt så omodern även om det fortfarande är en kompetent kamera. Titta om du kan hitta en beg D70s med kitoptik för 6000, jag tror det finns. Då får du mycket kamera för pengarna. De nämnda pentaxmodellerna är också bra alternativ. Lycka till.
 
Som om man inte hade ångest innan, nu skjuter ni till en massa nya märken som jag inte ens blickat åt.
Kompetenta kameror och testvinnare i Steves Digicams.com

*suck*

Nämnde jag att det är begagnat som gäller?
Mitt ursprungliga inlägg ser ut att gälla nyköp.

När det gäller Nikon D70 så är det visst D70S som fått bäst betyg.

Jag är nu mer kluven än innan.
Kanske dags för en öl för att urskilja vinnaren, rent mentalt? ;)
 
Heniu skrev:
Jag är nu mer kluven än innan.
Kanske dags för en öl för att urskilja vinnaren, rent mentalt? ;)

Ja det är en riktig djungel ;)

Mig vetrligen är D70 den som har bäst seriebiltagningsprestanda av kamerorna i det här prisläget. Den är också välbyggd men sökaren är inte så bra, liten o mörk.

Bäst bildkvalité (beror vilka testar man läser) har Pentax och Canon.

Olympus han väl liksom Pentax en hel del nyframtagen optik för APS-C formatet som då kan göras billigare och mindre.


Bara Pentax och Sony har bildstabilisering i huset, men Sonys objekt är tyvärr väldigt dyra
 
Köpte en 350d för ett par veckor sen. Känner inte att den är instabil eller ömtålig bara för att den är gjord av plast. Är mycket nöjd med den och kan inte göra annat än att starkt rekommendera den!

Det jag tycker främst talar för den är det låga bruset. Även vid 800 är bruset riktigt lågt. Detta är viktigt att tänka på om du ska ta porträtt inomhus, då det ofta är mörkt och man sällan vill använda blixt.
 
Men om man jämför Pentax, Nikon och Canon så är Canon350 den som har sämst byggkvalite i mina ögon.Canonkameran har också lågt brus men inte bättre än Pentax istDS enl testerna i Tyska Colorfoto och Fotomagazine.

Canon kameran saknar tex också ISO 3200 och spotmätning och så har den rätt dålig sökare. Bra förståss med 8 mp sensor och skapliga seribildsprestanda.
 
papi skrev:
Men om man jämför Pentax, Nikon och Canon så är Canon350 den som har sämst byggkvalite i mina ögon.Canonkameran har också lågt brus men inte bättre än Pentax istDS enl testerna i Tyska Colorfoto och Fotomagazine.

Canon kameran saknar tex också ISO 3200 och spotmätning och så har den rätt dålig sökare. Bra förståss med 8 mp sensor och skapliga seribildsprestanda.
Byggkvaliten är dålig så till vida att kameran är liten och inte speciellt ergonomisk i övrigt. Men sett till den faktiska tåligheten mot yttre påfrestningar så känns den ändå i mina ögon ganska så solid. Plastigt är det, men en styv plast som inte knirrar o knarrar som föregångaren 300d. Sen håller jag med om att D70 har högre grad av kamerakänsla, den är både tyngre och större.
 
paul innergård skrev:
Byggkvaliten är dålig så till vida att kameran är liten och inte speciellt ergonomisk i övrigt. Men sett till den faktiska tåligheten mot yttre påfrestningar så känns den ändå i mina ögon ganska så solid.

Ja det blir ju en rätt subjektiv bedömmning och vad faktiskt kameran tål i yttre påfrestning (tapp i golvet etc) har jag ingen aning om. Men att kvalitétskänslan är högre på Nikon och Pentax tror jaf nog de flesta som jämfört håller med om.
 
Jag har läst hela recensionen på Pentax *ist DS och jag är mycket lockad.
Så, jag knappade fram blocket.se och slängde ett öga .
Vad tror ni jag fann? - INTE EN ENDA!
Jäkla typiskt.
Jag ligger lågt en stund på Pentax till något kul dyker upp.

Canon EOS 350D fick också strålande betyg av Steves-Digicams.com så den är ju i synnerhet intressant.

Jag har således slopat 10D som länge var favoriten.

Nikon D70s fanns i intressanta annonser på Blocket.
Jag ska kolla lite till.
 
Heniu skrev:
Jag har läst hela recensionen på Pentax *ist DS och jag är mycket lockad.
Så, jag knappade fram blocket.se och slängde ett öga .
Vad tror ni jag fann? - INTE EN ENDA!
Jäkla typiskt.
Jag ligger lågt en stund på Pentax till något kul dyker upp.

Jag skulle tro ay det snart kommer en del istDS på begagnatmarknaden då flera Pentaxägare säkert vill ha bildstabiliseringsfunktioen i nya K100D.
 
Onekligen så.
Ska nog ta och bekanta mig lite med D70 som verkar vara en spännande pjäs.

Såvida jag inte snubblar på en prisvärd Pentax så blir det nog Nikon som får kamma hem min budget.

Så synd att de flesta säljs utan kitgluggen.
Vad sjutton gör folk med dom?
 
Om Pentax K100d med optik kostar lika mycket som en begagnad Nikon d70 utan optik, eller ungefär så, så är ju inte det valet särskilt svårt. D70 är ju rätt skön dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.