.Z. skrev:
Du säger överlägset bäst.
Ja, 350D har en överlägsen bildkvalitet jämfört med 10D. Jag skulle kunna säga bäst, men jag tycker att skillnaderna motiverar ordet överlägset. Det finns inte någon aspekt av bildkvalitet där 10D mäter sig med 350D.
Själv så har jag den tron att många av oss knappt kommer att märka skillnad på 350D eller 10D i bildkvalite p.g.a. att vi ändå inte har råd med den fina optik som krävs för att få fram det där sista. Dessutom så gör i alla fall jag aldrig kopior större än A4, ja knappt det faktiskt. De skillnader jag kan se på skärmen i full förstoring bryr jag mig inte i.
Det kan vara så, men många vill ha den bästa bildkvaliteten och då är 350D bäst, även relativt sett till priset.
Men visst gör folk 70x100-förstoringar och då syns verkligen skillnaden i upplösning även om man kan leva med 10D-upplösningen. Men skillnaden i brus är synbar även i mindre utskriftsstorlekar.
Jag vet att du har en erfarenhet som jag aldrig kommer att uppnå men tror du inte att denna upplösnings/brus-hysteri som pågår är ganska så ovesäntlig för det stora flertalet av oss?
Ja och nej. Det gäller alltid att ha perspektiv på saker och ting. Ett problem är att många har svårt att värdera olika egenskaper mot varandra.
Visst klarar inte all optik att återge skillnaderna, men det är kanske just optik man bör satsa på i första hand. Både för bildkvalitetens skull, men främst för bildmöjligheternas skull.
En begagnad 300D ger mycket för pengarna och möjlighet att köpa vettigare optik än för den som annars bara skulle köpt 350D + 18-55. Tyvärr saknar Canon ett bättre alternativ till 18-55:an i 2500 klassen som Nikons fina 18-70.
Få verkar tyvärr också sakna insikten om att det inte finns en universallösning. Jag försöker alltid redovisa flera viktiga aspekter så att köparen kan gå sin väg utifrån sina behov.
Jag skulle aldrig säga att 10D är sämre för alla och därför säger jag också att 10D känns bättre och rejälare. Jag kan väl förstå att det är viktigt för en del.
Jag vill också skjuta in att 10D inte klarar av EF-S-optik vilket kan bli trist i framtiden. EF-S 10-22 är ju en guldklimp t ex.