Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest! 350D eller 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
hej!

20D är lite för dyr för min budget och då lutar det åt antingen 350D eller 10D. Visst, 350D är nyare och med mer finesser och prestanda men hur är känslan? självklart är båda väldigt bra kameror och kanske 350D lite vassare, men jag värdesätter känslan väldigt högt, hur är den att hålla, 350D, för plastig?

Vad talar för och emot de båda kamerorna? Fotar mest natur, repotage och porträtt.

Och hur står sig 350D gämfört med en tex. Nikon D70?

Mvh Gårdis

Om du köper en 350D så köp till vertikalgreppet, det gjorde jag för annars känns den lite för liten.

Tycker inte att den känns speciellt plastig heller.

Har ingen erfarenhet av av någon annan digital systemkamera tyvärr, men jag är annars helnöjd med den!

350d är vassare än D70 om du ser till tekniken, dock tycker jag att D70 är överlägsen ergonomiskt. Testa båda kamerorna i en affär är mitt råd.

Har båda och bg till båda
350D känns lite snabbare i fokus och bildlagring
10D är skönare att jobba med

350D ger snäppet renare bilder

Båda ger fina bilder som duger till stora utskrifter

Ny 350D för ca 7500:- (8800:- med bg) eller 10D för 5000:-

Hade valt ny kamera för att slippa osäkerheten med gamla prylar, därmed inte sagt att 10D är dålig.

Stefan

Gårdis skrev:
hej!

jag värdesätter känslan väldigt högt,

Mvh Gårdis

Då väljer du 10D, utan tvekan... Eller varför inte D70 så får du en ny kamera?

Om man har överseende med känslan så tar man 350D.

Själv så bryr jag mig inte i pixelskillnaden, tror att dom flesta skulle kunna ignorera dessa 2MP...

Funderar själv på en Dynax 7D men vet ännu inte om jag har råd. Om det inte blir den så står D70S nära till hands, 350D tilltalar mig inte alls.

Du måste dock känna efter själv & inte bara lita på våra omdömmen, smaken e som baken du vet...

//Larsa

Ahhh... läst igenom den andra tråden nu men blir inte klarare i knoppen för det. Hälften säger att de verkligen föredrar 350D, andra hälften påstår att 10D är mycket bättre. nåväl, får ta en titt på dom.

Tack för svaren!

Jag känner mer för canon än nikon, specciellt för Canons objektiv, även om D70 är en mycket fin kamera.

Det är främst skärpa och detaljrikedom jag också värdesätter högt. Självklart har optiken stor betydelse för det. men kanske någon skillnad.

Bildmässig är 350D överlägset bäst

10D känns bättre och rejälare

10D är segare, 350D snabbare

Magnus,

Du säger överlägset bäst. Själv så har jag den tron att många av oss knappt kommer att märka skillnad på 350D eller 10D i bildkvalite p.g.a. att vi ändå inte har råd med den fina optik som krävs för att få fram det där sista. Dessutom så gör i alla fall jag aldrig kopior större än A4, ja knappt det faktiskt. De skillnader jag kan se på skärmen i full förstoring bryr jag mig inte i.

Jag vet att du har en erfarenhet som jag aldrig kommer att uppnå men tror du inte att denna upplösnings/brus-hysteri som pågår är ganska så ovesäntlig för det stora flertalet av oss?

Att det sedan finns dom som utnyttjar & värdesätter det där lilla extra det vet jag. Själv så gör jag inte det utan går oerhört mycket på känslan i kameran då jag blir så mycket mer inspirerad när den ligger som den ska i handen.

Sen gör det självfallet inget om kameran kan leverera det där lilla extra, det får dock inte styra mitt kameraval då jag tycker skillnaderna är för små för mitt bruk.

//Larsa som kört H-blad men aldrig haft behov av det... Känslan är dock bra!

Jag skulle köpt en 350d med batterigrepp.
Orsaken är att den är snabbare och nyare.Batterigreppet är nog nödvändigt om man ska ha känslan, för 350d är väldigt liten i stora händer...

D70 blev jag inte kompis med(men det beror på mig), men det är många som har lovordat den. Den var skön att hålla.

.Z. skrev:
Du säger överlägset bäst.

Ja, 350D har en överlägsen bildkvalitet jämfört med 10D. Jag skulle kunna säga bäst, men jag tycker att skillnaderna motiverar ordet överlägset. Det finns inte någon aspekt av bildkvalitet där 10D mäter sig med 350D.

Själv så har jag den tron att många av oss knappt kommer att märka skillnad på 350D eller 10D i bildkvalite p.g.a. att vi ändå inte har råd med den fina optik som krävs för att få fram det där sista. Dessutom så gör i alla fall jag aldrig kopior större än A4, ja knappt det faktiskt. De skillnader jag kan se på skärmen i full förstoring bryr jag mig inte i.

Det kan vara så, men många vill ha den bästa bildkvaliteten och då är 350D bäst, även relativt sett till priset.

Men visst gör folk 70x100-förstoringar och då syns verkligen skillnaden i upplösning även om man kan leva med 10D-upplösningen. Men skillnaden i brus är synbar även i mindre utskriftsstorlekar.

Jag vet att du har en erfarenhet som jag aldrig kommer att uppnå men tror du inte att denna upplösnings/brus-hysteri som pågår är ganska så ovesäntlig för det stora flertalet av oss?

Ja och nej. Det gäller alltid att ha perspektiv på saker och ting. Ett problem är att många har svårt att värdera olika egenskaper mot varandra.

Visst klarar inte all optik att återge skillnaderna, men det är kanske just optik man bör satsa på i första hand. Både för bildkvalitetens skull, men främst för bildmöjligheternas skull.
En begagnad 300D ger mycket för pengarna och möjlighet att köpa vettigare optik än för den som annars bara skulle köpt 350D + 18-55. Tyvärr saknar Canon ett bättre alternativ till 18-55:an i 2500 klassen som Nikons fina 18-70.

Få verkar tyvärr också sakna insikten om att det inte finns en universallösning. Jag försöker alltid redovisa flera viktiga aspekter så att köparen kan gå sin väg utifrån sina behov.

Jag skulle aldrig säga att 10D är sämre för alla och därför säger jag också att 10D känns bättre och rejälare. Jag kan väl förstå att det är viktigt för en del.

Jag vill också skjuta in att 10D inte klarar av EF-S-optik vilket kan bli trist i framtiden. EF-S 10-22 är ju en guldklimp t ex.

10D

Bytte min 300D mot en 10D, ångrar det inte en sekund. Känslan är mycket mer gedigen och mer kamera i en 10D. Slår man ut mellanskillnaden på den tid man kommer att äga kameran så är det inga pengar.

Ett bra och uttömmande svar Magnus!

Själv så hoppar jag på en Dynax 7D, om det blir som jag tänkt.
kompisarna skakar på huvudet och pekar på den billigare och såå mycket bättre 350D.

Who cares, jag vill ha en D7D och är övertygad om att jag blir nöjd med bildkvaliten. Känslan är det inget fel på i alla fall.

Sorry om jag kapade tråden en stund.

//Larsa

Håller med Larsa om att dom flesta av oss aldrig (eller sällan) gör 20x30 cm (eller större) kopior på labb.

Däremot får man inte glömma bort möjligheten med delförstoringar (beskärningar) som fler pixlar möjliggör.

Möjligheten att använda högre ISO utan störande brus är värt mycket när man ska köpa optik (eller bära på den).

Har man inte råd med vettig optik till 20D så känns det rätt snett, som att göra EPA av en Porsche.

350D är klart billigare vilket ger marginal för bra objektiv som Sigmas 18-50/2,8.

Jag har svårt för att förstå den som skulle välja 20D + 18-55/3,5-5,6 istället för 350D + 18-50/2,8. Man ska ju fotografera med kameran...

Och hur står sig 350D gämfört med en tex. Nikon D70?

Jag valde D70. Hade varken Canon eller Nikon sen tidigare. EOS350 och D70-kitet kostade ungefär lika mycket, men jag valde Nikon för att få bättre optik för pengarna. Det får man ställa mot Canonhusets "prestandafördelar".

Re: Re: Beslutsångest! 350D eller 10D?

lukin[SvartVitt] skrev:
Jag valde D70. Hade varken Canon eller Nikon sen tidigare. EOS350 och D70-kitet kostade ungefär lika mycket, men jag valde Nikon för att få bättre optik för pengarna. Det får man ställa mot Canonhusets "prestandafördelar".

Klokt. Nikons 18-70 är en stor fördel.

Hej!

Hmm. tidigare har jag självklart vetat att D70 är en väldigt fin kamera men har alldrig riktigt tänkt mig mig själv som ägare. Men den kostar ju ungefär lika mycket. Och med en D70 får jag ju ett verkligen gediket byggt hus och en relativt ny kamera(gämfört med tex 10D). Hmm...Inressant. Och de man förlorar genemot 350D är 2 megapixel och vad mer? Hur är bildkvalitén gämfört mellan dem båda?

Mvh Gårdis

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar