Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutångest objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

xoll

Ny medlem
Börja bli lite iriterad på att fotografera i gymnastik hallar med dålig belysning så använder idag en fast 85 canon på en 7d idag men vill komma närmare mina funderingar är köpa Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM eller en fast 135. Var i väg och provade Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM kände att vikten inte tilltade mig något vidare känns som det skulle bli rätt mycket damm på det i skåpet. Vad tusan skall jag köpa något råd på ett annat objektiv eller någon av dessa skulle underlätta mitt beslut är ute efter bilder med sting och skärpa i.

Låna / hyr ett 135/2
Fast räkna med att bli tvungen att öppna plånboken.
Jag har inget själv, Nikonist, men jag önskar att det fanns i arsenalen när dottern rider i ridhus.

Blir du inte väldigt låst om du skaffar ett 135/2? Du kanske vill fota lite översiktsbilder och prisutdelningar?
Vilka slutartider måste du kunna köra?

Jag kör med ett Canon 17-55/2.8. Jag brukar kunna komma ganska nära men ett 70-200/2.8 vore trevligt! Jag lyckas för det mesta ta bilder med f/2.8 1/400 ISO1600 som blir hyffsat bra.

Det blir till att byta objektiv.

Blir du inte väldigt låst om du skaffar ett 135/2? Du kanske vill fota lite översiktsbilder och prisutdelningar?
Vilka slutartider måste du kunna köra?

Jag kör med ett Canon 17-55/2.8. Jag brukar kunna komma ganska nära men ett 70-200/2.8 vore trevligt! Jag lyckas för det mesta ta bilder med f/2.8 1/400 ISO1600 som blir hyffsat bra.

Jag har ett 40 och 50 objektiv som är rätt bra. Fast det blir lite bytande en positiv sak är att jag får fundera mer på hur jag vill ha bilderna tänka till vad jag står och anpassa mig. Sporten som jag fotograferar är rytmisk gymnastik rätt smal sport i Sverige vilket gör att det inte är så stor publik så det ger mig mer utrymme att ställa mig på bra platser .

Beror nog mycket på hur Du fotograferar. Jag fotar mycket barnbarn i gymnasikhallar och blir ofta ombedd arr fota turneringar de deltar i.
Jag använder Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM på 5DII och 5DIII.

Kan tänka mig att 70 - 200 på en crop är väl långt. Sitter man vid sidan av nätet på en tennisbana är 70 mm precis på gränsen och 200 mm är onödigt långt för baslinjen. På en FF är alltså 70-200 perfekt.
Men tveka inte på zoom. Det är det enda tänkbara om man vill få bra och närgångna bilder. Ljusstyrka sämre än 2,8 är inte heller att rekommendera. Det är precis på gränsen för en ISO-stark kamera om man vill kunna rädda bilder där man inte han med att zooma eller glömde!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar