Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskuret?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej. Ja att det finns sådana tekniska orsaker gör ju att beskärning kan vara smått omöjlig att undvika.
Jag får göra som jag gjort hittills, fråga när jag kommenterar.För jag tycker fortfarande att det är en intressant upplysning.
 
Varför acceptera en sämre bild (på grund av en korkad idé om överlägsenheten hos hela negativet) än en bra bild korrekt beskuren. Är det inte resultatet, en bra bild, som är det viktigaste?

För övrigt är ju bilden ändå beskuren, i sökaren. Stillbilden är alltid ett tvådimensionellt utsnitt av verkligheten - i tid och rum.
 
Förmågan att se bildens rätta utsnitt har kanske inte så mycket att göra med om man ser det vid fotograferingen eller efteråt, vid redigeringen/kopieringen? Men visst besitter en fotograf som sällan eller aldrig behöver beskära en bild (för att den ska få en bra presentation) en ovanlig förmåga att alltid kunna ställa sig på rätt avstånd och att alltid ha den rätta brännvidden till hands. Och om man som Cartier-Bresson oftast bara fotograferade med normaloptik blir denna förmåga nästan omänskligt imponerande.
 
redrosie skrev:
Tycker det är trist och onödigt med sådana uttryck.

Well, som sagt. Det får väl var och en avgöra om man tycker det är intressant eller ej.
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite bryskt. Jag tycker faktiskt så. Jag tycker däremot inte att Henri Catrier-Bresson är en korkad fotograf. Han har varit en av mina absoluta favoriter under alla år (>35) jag sysslat med fotografi, trots idén med hela negativet.

Jag hävdar fortfarande att resultatet talar för sig själv, utan deklarationer om det ena eller andra.
 
redrosie skrev:
Denna tråd har legat i glömska länge nu. Men fortfarande så känner jag en stark längtan att veta om bilderna är beskurna eller ej när jag kikar på dem och ska kommentera.
Är det någon fler än jag som funderar över detta då och då?
Kanske att bilden mer representerar vad fotografen såg i ögonblicket om bilden är "obeskuren"? Men en fotograf kan ju tänkas arbeta utifrån förutsättningen att bilden är tänkt att beskäras, att kamerans utsnitt bara är en aproximation med lite marginal.

Annars är ju i princip alla bilder beskurna, de representerar ett utsnitt av en projektion.
Om det utsnittet sammanfaller med kamerans utsnitt eller inte är väl egentligen bara av tekniskt intresse. Som du själv säger, den tekniska kvaliteten blir högre om hela filmytan/sensorytan utnyttjas.
 
redrosie skrev:
Men sett ur det fotografiskt tekniska vinkeln så är väl en bild som inte behöver beskäras ett större "mästerverk" än en som är beskuren....eller?Varje fotograf strävar väl efter att nyttja hela bildens yta.

Citerar Henri Cartier-Bresson "Om man tagit bilden rätt från början behöver man inte beskära."

Håller med om att slutresultatet är det viktiga. Men vägen dit är intressant :)
Har också funderat på det. Kan det vara en kvarleva från den analoga tiden då det krävdes mindre arbete i någon mån om man hade det rätta utsnittet direkt i kameran? Kopisten behövde då inte fundera på utsnittet, utan bara på valörer etc. Därav en känsla av att fotografen "gjort rätt från början"? Beskärningar i efterhand kanske sågs som korrektioner, istället för en naturlig del av arbetet.
 
müsli skrev:
Kanske att bilden mer representerar vad fotografen såg i ögonblicket om bilden är ”obeskuren”?
För mig är det tvärtom, jag beskär mina bilder för att visa det jag såg när jag tog bilden.
Det jag ser i sökaren är ju vad kamerafabrikanten bestämt är lagom utsnitt.
 
müsli skrev:
Har också funderat på det. Kan det vara en kvarleva från den analoga tiden då det krävdes mindre arbete i någon mån om man hade det rätta utsnittet direkt i kameran? Kopisten behövde då inte fundera på utsnittet, utan bara på valörer etc. Därav en känsla av att fotografen "gjort rätt från början"? Beskärningar i efterhand kanske sågs som korrektioner, istället för en naturlig del av arbetet.

Krävs det mer arbete för att ändra avmaskningsramen någon cm hit eller dit?
 
mipert skrev:
För mig är det tvärtom, jag beskär mina bilder för att visa det jag såg när jag tog bilden.
Det jag ser i sökaren är ju vad kamerafabrikanten bestämt är lagom utsnitt.
Jag med. Alternativt ett annat utsnitt om jag hittar ett bättre i efterhand.

Vilka typer av kameror visar i sökaren exakt det utsnitt man får på filmen? ;)
 
müsli skrev:
Ja, fotografen måste kommunicera detta till kopisten.
Om det, i de fall där fotografen utnyttjar kopist, skulle vara svårare att meddela kopiestorlek och beskärning (utöver all annan information kopisten behöver från fotografen för att kunna utföra arbetet efter dennes önskemål) måste de ha det riktigt svårt med kommunikationen.......
 
Graal skrev:
Om det, i de fall där fotografen utnyttjar kopist, skulle vara svårare att meddela kopiestorlek och beskärning (utöver all annan information kopisten behöver från fotografen för att kunna utföra arbetet efter dennes önskemål) måste de ha det riktigt svårt med kommunikationen.......
Ok, jag trodde det krävdes ett extra steg med en råkopia där fotografen kan markera utsnittet. Inte bara en karta, eller brukar man även markera utsnittet på kontaktkartan? Verkar isåfall lite oexakt.

Edit: eller bildredaktören eller vem det nu är som väljer utsnitt.
 
Senast ändrad:
I regel är det väl fotografen själv som gör råkopian eller förstakopian och den har väl kopisten i så fall tillgång till? Men är det inte så har väl denne i regel en kontaktkarta där beskärningen finns markerad. Tror att det oftast räcker med beskärningen markerad på kontaktkartan.

Att det med analog teknik skulle vara mera besvärligt att göra beskärning/delförstorimg håller jag inte med om. Tror därför inte att det var av den anledningen t.ex Cartier-Bresson eftersträvade obeskurna bilder. Att behöva beskära i efterhand kräver ju lite fundering och det gör det ju även när man sitter vid datorn och gör utsnittet. Likaså påverkas bildkvalitéten av beskärningar (om bilden ska vara ungefär lika stor i slutändan) och det gör den oavsett om den är digital eller analog.
 
mipert skrev:
...jag beskär mina bilder för att visa det jag såg när jag tog bilden...
Lite förtydligande, jag beskär inte för att visa det jag såg i sökaren, utan för att få fram den bild jag såg när jag tittade på motivet.
Ser jag ett långsträckt panorama, då skär jag bort stora delar av marken. Ser jag ett statiskt porträtt, då blir bilden mer rektangulär.

Jag zoomar in bilden i sökaren så jag får med det som behövs, sedan skär jag bort det jag inte vill ha.
 
En gammal sanning är ju att det finns ingen enskild åtgärd som förbättrar en bild som en bra beskärning.

Bilden ska bedömas som fotografen presenterar den. Självklart är det ju mumma om man lyckas utnyttja hela sensorformatet eller filmformatet, eftersom man får högre kvalite på en ev kopia. Men ibland är det snabba tryck på avtryckaren som gäller och då kommer det lätt med lite skräp i kanterna.

Alltså är valet av den slutliga bildens format fotografens, eller i vissa fall redigerarens och betraktaren ska bara gilla läget.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto