Nej om formatet är rätt är det ju omöjligt att avgöra. Tror nog att dom allra flesta menar kompositionen när dom säger beskärningen.
Det kan också vara såhär. Låt oss säga att jag tycker om en bild som jag ser i kritik poolen.
Avstånden mellan de olika kompositionsviktiga detaljerna och sidorna på bilden är alldeles perfekta. Men jag tycker inte att hela kompositionen är bra. Då kanske jag säger att beskärningen är bra just för att det är alldeles lagom med luft runtom, och för att formatet är mycket fint för det passar kompositionen (det senare om vi antar att en sensor/motsvarande med lite annorlunda format använts). Detta kanske jag säger trots att jag är mycket väl medveten om att beskärning är en helt annan sak.
Alltså. Om man gillar "beskärningen" men inte kompositionen som helhet kanske man för enkelheten skull använder uttrycket beskärning, trots att man vet att det är fel.
Detta tror jag beror på att det inte finns (jag har då aldrig hört det iaf, men jag vet ju såklart inte allt) någon speciell term för att beskriva detta. I och med att man inte känner till denna term och tycker att det är jobbigt att skriva tio rader och förklara på rätt sätt, känns det enkelt att säga "beskärning".
Skulle inte förväna mig om jag själv gjort så nån gång.
Sen kanske dom föregående skrivit: "Snyggt beskuren!" och då säger nästa: "Håller med föregående.", eller ngt sånt. Utan att ha tänkt efter.
Är det någon som kan upplysa mig om det finns en sådan term föresten.
Slutligen. Visst håller jag med om att man ska sträva efter att få till det rätt från början, men det finns ju vissa undantag som iaf jag kan ta till.
* Jag fotar ngt litet eller något långt bort och vill komma lite närmare. Säg tex en insekt som blir lite för liten då jag inte har rätt prylar för uppgiften.
* Jag har ett motiv som jag vill ska vara exakt centrerad i bilden, eller mer korrekt: det ska vara exakt lika mycket luft på bägge sidor. Jag lägger medvetet på lite luft för att kunna göra en exakt beskärning senare.
*Jag vill ha ett väldigt udda format på bilden.
Ja de här blev ju alldeles för långt som vanligt, men någon kanske orkar läsa iaf =)