Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beräkna Timelapse?

Produkter
(logga in för att koppla)

opettersson

Aktiv medlem
Hej!
Min tanke är att göra en timelapse på ett husbygge som sträcker sig över två år (bygget alltså)
Hur många exponeringar skulle ni rekommendera för att det ska se bra ut?

MVH Ola
 
En bild om dagen blir 2*365=730 bilder. Spelar man upp det i 25 fps så blir det 730/25=29 sekunder film. Blir det lagom?
 
Det går att välja hur länge du vill visa var bild oxå. Tex visa var bild i 2 rutor i 25 fps. Då blir filmen en minut.
Men det var inte det jag skulle ta upp.
Jag tycker att du skall försöka tänka igenom HUR du vill att filmen skall bli.
Själv hade jag försökt att ta vårbilderna tidigt på morgonen o vinterbilder på sena eftermiddagen.
Ungefär som att ett år får effekten av ett dygn.
Mendet ställer krav på när på dygnet du tar varje bild.
 
Det går att välja hur länge du vill visa var bild oxå. Tex visa var bild i 2 rutor i 25 fps. Då blir filmen en minut.
Men det var inte det jag skulle ta upp.
Jag tycker att du skall försöka tänka igenom HUR du vill att filmen skall bli.
Själv hade jag försökt att ta vårbilderna tidigt på morgonen o vinterbilder på sena eftermiddagen.
Ungefär som att ett år får effekten av ett dygn.
Mendet ställer krav på när på dygnet du tar varje bild.

cool ide', :)
 
Ska du ändå offra en kamera i två år ta en bild i halvtimmen. Då kan du välja ut en bild om dagen som har så lika egenskaper som möjligt. Molnigt, regnigt ect kan kan göra att filmen blir jobbig att titta på.
Tänk dock på att du kan behöva skylta om kameran om du sätter upp den obemannad, vilket är att likställa med en övervakningskamera.

/Karl
 
Ska du ändå offra en kamera i två år ta en bild i halvtimmen. Då kan du välja ut en bild om dagen som har så lika egenskaper som möjligt. Molnigt, regnigt ect kan kan göra att filmen blir jobbig att titta på.
Tänk dock på att du kan behöva skylta om kameran om du sätter upp den obemannad, vilket är att likställa med en övervakningskamera.

/Karl

Skylta? Du måste väl ha tillstånd för kameraövervakning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.