Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysning utomhus för plåtning av bilar?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej på er alla!
Ska plåta lite bilar och har tillgång till el utomhus för engångskull och tänkte investera i lite grejer till detta.
Undrar om ni har några tips på vad jag bör använda för lampor för och ljusätta 1 bil.. stora starka lampor eller paraplyn som sprider ljuset etc?

Gärna tips på storlekar oxå! Vill ju inte ha något driektljus på utan de bör vara rätt softat ljus.
Alla tips uppskattas :)

Ja, man fäster alltså softboxarna på studioblixtarna. Paraplyer är ett billigare alternativ, men ger fulare reflektioner.

Walle skrev:
Ja, man fäster alltså softboxarna på studioblixtarna. Paraplyer är ett billigare alternativ, men ger fulare reflektioner.

Jo precis jag vill gärna komma från fula paraply reflektioner, va tror du man behöver för blixtar ungefär? finns så mycket svårt o veta men kommre nog inte plåta på jätte långt håll.. och hur många behöver man? räcker de med 2 på sidan o en i fronten kanske?

Svårt för mig att bedöma vad som behövs exakt, eftersom jag inte har någon erfarenhet av att plåta bilar med artificiellt ljus. Men jag skulle tro att du behöver i alla fall 600Ws, om inte 1200Ws. Tyvärr är softboxar inte billiga, speciellt inte stora sådana. Men man kan ju köra budgetvarianten, stora vita pressenningar eller vitt lakanstyg.

Om du kollar på denna bilden, av Mikael Pertmann, så kanske du kan få lite idéer och tips: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=23955

ah tack för bilden shit börjar bli lite overkill alltså hade tänkt mig kanske 300w eller liknande får nog lägga ner den iden.. hmm :-/ blixtar på 600w va ju inte billigt! hade tänkt mig kanske runt 2.500:- per blixt men oj!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto