Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

softbox - blixt eller konstant belysning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att tråden öppnades med att han ville ha tips om vad han kan använda och inte sitta och lyssna på teknikaliteter om att använda nånting som inte fungerar.

Halogen ger ingenting sånt som du säger.

Jag förstår verkligen inte vart du vill komma. Jag är helt övertygad om att trådskaparen vill veta att lamporna som han pekar på i trådstarten har såna egenskaper som jag har nämnt, och han har inte frågat om några halogenlampor, som inte heller är lämpliga för sånt här, främst för att de blir fruktansvärt varma. Frågan gällde det här paketet på Kaffebrus, och det är den sorts lågenergilampa som man skruvar in i en vanlig lampsockel.

De lamporna varierar med strömmen, och därigenom ger de ojämnt ljus över tid, med en frekvens av hundra blinkningar i sekunden. Jag tycker att det är bra att få veta det innan man slänger ut tusentals kronor på någonting som inte fungerar.
 
Det krävs också massor av watt om man skall få någorlunda slutartider så inte modellerna blir suddiga vid rörelser.
 
Han kanske vill spara ström ;-) Jag blev hursomhelst sugen på halogenlamporna. Vad är fördelarna respektive nackdelarna mot traditionella blixtar? Fotar inte på stora avstånd men vill lysa ut stor softbox. Vill främst fota människor så pupillernas storlek blir mindre samt modellerna blir varma eller?

Halogenlamporna med armatur och fläkt, t.ex den jag länkade till blir inte speciellt varma alls. Visst blir det småjobbigt efter en stund om du skulle ha den 10 cm från ansiktet på en modell. Men det är inte alls som förr i tiden när man använde halogen utan fläktar, det var fruktansvärt.

Nackdelen är som det nämts svagt om innan att det ger väldigt lite ljus att exponera för jämfört med blixt, du behöver många watt. Anledningen till att modellen klarar av mängden ljus från en blixt är att den lyser under så kort tid. Skulle du ha den mängden ljus kontinuerligt så skulle det vara omöjligt att hålla ögonen öppna.

Men förr i tiden så använde ju dom stora fashion-fotograferna fotolampor och inte blixt, så det blir lite dogma om man så vill. Det blir även väldigt intuitivt och lätt att se vad som händer när man sätter ljuset.
 
Jo, det här med speedlites är ju inte alltid en jättebillig grej. Men man får vad man betalar för.

Tja. Det finns billigare kamerablixtar.
Softboxar kostar också en hel del.

Om man ska dra med sig grejor ut och hem till folk så vill man helst slippa så många kablar som möjligt.
Att pilla med montering av softboxar är inte heller så lockande.
Det finns popup-boxar men de är i regel ganska små och ofta relativt dyra.
 
tack för alla era kommentarer, intressant läsning. :)

Det får nog bli blixtar tror jag. däremot är jag helt plötsligt lite osäker på om jag ska köra med softboxar eller paraplyer. jag vet för- och nackdelarna med båda men är lite osäker på vad jag ska börja med.

känner ni till något prisvärt blixtpaket? så att man inte köper grisen i säcken så att säga. :)
 
Vill du ha smidiga speedlites eller större studioblixtrar? Börja med att fundera där. Sedan så rekommenderar jag paraplyn, dock så har de en mycket större spridning av ljus än softboxar har.
 
Kika in på Photax.se.
Jag tycker att deras paket är mycket prisvärda.
Visico VE-200 i paket för 4295kr är jag själv sugen på (men jag får köra vidare med mina små studioblixtar från stenåldern ett tag till)
Det är med 60x90 boxar. Sen kompletterar man med ett par paraplyer.

Men först och främst har man väl generellt större nytta av en kamerablixt, helst två.
Som jag ser det med mina erfarenheter.
 
vad är fördelen med att köra med kamerablixtar än studioblixtar? Och skulle det funka att köra med t.ex Yongnuo YN-468 II blixtarna som verkar prisvärda?
 
vad är fördelen med att köra med kamerablixtar än studioblixtar? Och skulle det funka att köra med t.ex Yongnuo YN-468 II blixtarna som verkar prisvärda?

Jag tror att man måste se till både för- och nackdelar för att få en klarare bild.

Den största nackdelen med att använda kamerablixtar är att man inte visuellt kan kontrollera hur ljuset faller innan bilden är tagen. En annan nackdel med kamerablixtar är att de tar längre tid att ladda mellan tagningar när de går på hög effekt, och att man måste hålla koll på batteriernas kapacitet och emellanåt byta batterier medan man jobbar. Ytterligare en nackdel är att de är avsevärt ljussvagare än studioblixtar. Färgkarakteristiken är också i många fall sämre än hos studioblixtar, med färgstick som inte går att balansera upp.

Den största fördelen är kanske att man helt och hållet slipper sladdar. En annan fördel är att de kan användas för att stoppa rörelse, särskilt när man minskar effekten, eftersom brinntiden kan bli mycket kort, kanske mindre än 1/10000 sekund.

Nackdelar med studioblixtar är kanske främst att man måste ha sladdar från eluttag till dem och att de är relativt stora och tar plats och väger en del för transport. De har också ganska lång brinntid, så att de kanske inte fryser rörelse, omkring 1/500 sekund.

Fördelar med studioblixtar är att man har inställningsljus som visar hur ljuset faller, och att de laddar upp snabbt också när man använder hög effekt. Färgriktigheten är nästan alltid bättre än hos små blixtar, vilket särskilt märks när man blandar med dagsljus. Också de minsta studioblixtarna är betydligt ljusstarkare än kamerablixtar.
 
Ingeborg, tack för den utförliga förklaringen. Det lämnade inga frågetecken kvar hos mig. Tror att det blir studioblixtar för min del. Har ingenting emot sladdar och den längre brinntiden gör inte mig något.
 
Kamerablixtar är mångsidiga till mycket annat utanför "studion".
De går att styra trådlöst med full automatik dvs. kameran styr ljusmängden från blixtarna.
Även om man använder paraply el. softbox.
Med studioblixtar sköter man ljusstyrkan manuellt och bör helst ha en separat blixtljusmätare annars får man testa sig fram till rätt exponering.

Förväxla inte manuella kamerablixtar med de som har full automatik och kan styras trådlöst.
Manuella kamerablixtar kan användas som slavblixtar och komplettera blixtarna i studion.

Tänk på att vanliga softboxar är omständiga att packa upp och sätta ihop. Det tar tid som man helst behöver till annat ute på "fältet". Du vill helst också slippa dra strömkablar till blixtarna.
I en permanent studio däremot där kan man ha stora fina oktaboxar stående, kablar och blixtar på stativ bara väntar på att bli brukade.
 
Intressant tråd det här och tack för alla bra och utförliga svar! Nu när tråden ändå är igång kanske någon kunnig vill ta upp för och nackdelar med portabla batteriedrivna studioblixtar som ex den här:

http://elinchrom.com/product/Ranger-RX.html

Uppenbara fördelar är givetvis mobiliteten samt att man inte behöver strömuttag och nackdelar att batterierna inte håller för evigt samt ev begränsad effekt?
 
VT-200 paketet är prisvärt.
Tänk på att radiosändaren synkar inte vid kortare tid än 1/140s.

Jag märkte det igår. jag hade ställt in kameran på 1/200 och såg att 1/3 del av bilden blev helt svart! Jag fattade först inte vad det var. Det var försvann när jag gick ner till 1/160 så då insåg jag att det hade något med synken att göra. Är inte helt säker men det betyder att det systemet är ganska värdelöst i situationer där man inte kan pressa ner slutartiderna under 1/200?

Jag antar att problemet försvinner om man kör med synkkabel.
 
Tänk på att inte köpa för starka blixtar.
Om du vill ha kort skärpedjup och mjukt ljus så kan det vara en utmaning med för starka blixtar.
När du väl börjat med ljussättning kommer du vilja köpa till lite andra ljusformare och exprimentera lite. Då är det bra att det finns lite tillbehör att köpa till.


Jag har Wallimex blixtar. Dessa fungerar väldigt bra och har en mängd olika tillbehör.
Finns hos http://www.bostroms.nu/
 
Tänk på att inte köpa för starka blixtar.
Om du vill ha kort skärpedjup och mjukt ljus så kan det vara en utmaning med för starka blixtar.

Jag märkte det ganska snabbt. Var i lördagskväll och fotograferade lite i källaren med en modell. Och jag fick köra blixtarna på lägsta styrkan (6w) hela tiden för att kunna ha största bländaren. Det följde visserligen med en inre diffusorduk som jag inte använde mig av, den hade säkert kunna sänka ljusstyrkan lite till.

En bild från sessionen: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554038_4369567797485_64201926_n.jpg
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar