Ett snabbt överslag på kostnader, (uppskattade siffror) ...
Kostnadskalkyl
för DSLR + optik 60 000:-
övriga tillbehör riggar med mera 60 000:-
summa 120 000:-
Videokamera för filmproduktion 500 000:-
Övrig utrustning (?) 100 000:-
Summa ....
Jag tror att även med alla dyra riggar och tillbehör blir DSLR filmning billigare för en filmproduktion. Man kan också filma saker man aldrig kunnat tidigare. Sätt en D800 med HDMI ut i en bil du ska spränga... Man får bilder av hög kvalitet utan att förlora mer än 25000:- på en trasig kamera.
Även för lågbudgetproduktioner tror jag DLSR ett billigare alternativ, man kan få Hollywoodkvalitet för mindre än 1/10-del av priset. För reklamvideobolag, musikvideoproduktionsbolag med mera är nog DSLR redn med och spelar en stor roll.
Tiden att spela in spelar inte så stor roll för filmproduktioner ... tror inte man i Hollywood gör tagningar som är längre än vad en DSLR klarar av.
Konserter? Vill du ha en konsert som du vill titta på i 1,5 timmar behöver du fler kameror/kameravinklar. Med tillbehör för ca 10000 kronor kan du spela in längre med DSLR som har ren HDMI ut än vad kamerans egen inspelning klarar. med flera kameror kan man också låta några vila (svalna av). Kalkylen fungerar där också. Det blir billigare med DSLR.
Live TV - TV4 hade live sändning i somras med enbart Nikon D800. Mycket tillbehör och sådant. Men jag tror även där att samtliga tillbehör inklusive kameror var billigare än om de skulle ställt dit lika många TV-kameror på TV-stativ och gjort sändningen ...
För familjefotografen/privatfotografen som vill ha video på sin dotters vigsel men inte vill betala ... Då är nog hans redan befintliga videokamera ett bättre val. (?)
En liten videokamera har bättre tolerans, är mer förlåtande ... Oj, nu har jag skrivit för långt.