Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behandling av kvinnliga kamerakunder
- Trådstartare maggan
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Jag? Det finns många undersökningar som tyder på att killar oftare överskattar sin kunskap medan tjejer underskattar sin.. Detta betyder ju inte som jag ser det att något av könen är bättre eller sämre utan jag ser det bara som att det säger något om självförtroendet och könsskillnader finns. Inte minst beteendemässigt. Eg. tycker jag nästan frågan varför och vad göra åt det är intressantare än annat i såna här diskussioner, men en sån diskussion är nog svår..NixXxoN skrev:
Lotta, en fråga: Du tycker alltså att killar generellt överskattar sin kunskap? Är inte det "felet" säljaren gjorde då mot Margareta men att han tänkte att kvnnor generellt inte kan så mycket om kameror?
Eller missförstod jag nåt?
Ja, jag tror på det och på de vetenskapliga undersökningarna och jag tror män ofta "vågar" ta för sig på ett annat sätt än många kvinnor. Sen kan jag ju önska förändringar förstås och så behöver jag ju inte gilla det jag uppfattar..
bEPH
Aktiv medlem
Nja, en del tycker att det är rätt enkelt att hitta varför, det beror på testosteronhalten.lottae skrev:
Eg. tycker jag nästan frågan varför och vad göra åt det är intressantare än annat i såna här diskussioner, men en sån diskussion är nog svår..
lottawe
Aktiv medlem
Hoppsan, skrev jag verkligen "könsskillnader finns"?bEPH skrev:
Nja, en del tycker att det är rätt enkelt att hitta varför, det beror på testosteronhalten.
Jag har en stark tro och den tron är inte på testosteronet utan främst på samhällets påverkan. Sen har jag iof slutat med att hävda en superstark tro om att inga som helst genetiska skillnader finns, men jag tror fortfarande inte det är de, (om de alls finns? det är fortfarande inte vetenskap) som gör de flesta och största skillnaderna i beteendena. (Varför får tjejer mer sällan frågan än killar i skolan t.ex? Hur påverkar sånt?)
Det jag är säker på är att våra beteenden skiljer sig. Varför (om än mest bara spekulationer och motvisande undersökningar finns än) tänker jag iaf läsa mer om
bEPH
Aktiv medlem
Om killar har mer tro på sig själv så borde de väl räcka upp handen oftare, räcker man upp handen oftare så borde man få svara på fler frågor?lottae skrev:
Varför får tjejer mer sällan frågan än killar i skolan t.ex?
Hur påverkar sånt?
Svarar man på mindre frågor än andra tror man att man är sämre som leder till att man räcker upp handen mindre.
Det är väl därför vissa skolor anser att könsseparerade klasser är bäst för båda parter?
Liax
Aktiv medlem
Storm i ett vattenglas
Detta är ju inget annat än en storm i ett vattenglas. Hela saken är ju orimligt uppförstorad.
Ingen har blivit diskriminerad i detta fall. Har man själv jobbat i servicebranschen så vet man hur det är. Precis som flera redan nämnt så är det oftast män som är tekniknördar, någon man ganska lätt kan konstatera genom att ta en titt i forumen här på fotosidan som exempel. Hur många tjejer/kvinnor diskuterar i tråden nedan tillexempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=47865
Och tycker man nu att sådana här saker är jobbiga kan man ju åka en runda utomlands och spana in lite riktiga problem: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=510779
/Joakim
Detta är ju inget annat än en storm i ett vattenglas. Hela saken är ju orimligt uppförstorad.
Ingen har blivit diskriminerad i detta fall. Har man själv jobbat i servicebranschen så vet man hur det är. Precis som flera redan nämnt så är det oftast män som är tekniknördar, någon man ganska lätt kan konstatera genom att ta en titt i forumen här på fotosidan som exempel. Hur många tjejer/kvinnor diskuterar i tråden nedan tillexempel:
Och tycker man nu att sådana här saker är jobbiga kan man ju åka en runda utomlands och spana in lite riktiga problem: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=510779
/Joakim
lottawe
Aktiv medlem
Re: Storm i ett vattenglas
För att vissa är värre än andra? Hela feminismen går ju ut på att skapa rättvisa. Inte bara i Sverige utan i världen. Jämlikhet. Jämställd behandling. Bort med diskrimineringar..
Jag tycker det är ett problem om det ses förbi vissa (i trådens fall Maggan.) Jag har rätt svårt för det där med att "se här så svårt de har det och strunta i resten." Alla problem är väl värda att tas upp/behandlas? Eller?
Mycket kortfattad fråga från en mycket stressad person, men Joakim, menar du verkligen att man ska blunda för vissa orättvisor för att det finns mer än en?Liax skrev:
/Joakim
För att vissa är värre än andra? Hela feminismen går ju ut på att skapa rättvisa. Inte bara i Sverige utan i världen. Jämlikhet. Jämställd behandling. Bort med diskrimineringar..
Jag tycker det är ett problem om det ses förbi vissa (i trådens fall Maggan.) Jag har rätt svårt för det där med att "se här så svårt de har det och strunta i resten." Alla problem är väl värda att tas upp/behandlas? Eller?
Hans-C
Avslutat medlemskap
Det klart bästa inlägget i den här tråden.
Det klart bästa inlägget i den här tråden.
Liax skrev:
/Joakim
anw
Aktiv medlem
Det värsta är att folk kommer gå ifrån diskussionen och tro att folk blev jäkligt upprörda för att något butiksbiträde inte tittade någon i ögonen.
Debatten har ju till största delen handlat om helt andra saker, det vet du med.
Men så är det ofta. När någon ur Fi säger något dumt och applåderar många gubbar och säger att "de där femisterna, de blir man bara så trött på".
Jag säger som jag sa tidigare: Om den enda påverkan man har av feminism är att man tycker det är tjatigt och jobbigt att lyssna på, då kan man vara glad.
Liax skrev:
/Joakim
Det värsta är att folk kommer gå ifrån diskussionen och tro att folk blev jäkligt upprörda för att något butiksbiträde inte tittade någon i ögonen.
Debatten har ju till största delen handlat om helt andra saker, det vet du med.
Men så är det ofta. När någon ur Fi säger något dumt och applåderar många gubbar och säger att "de där femisterna, de blir man bara så trött på".
Jag säger som jag sa tidigare: Om den enda påverkan man har av feminism är att man tycker det är tjatigt och jobbigt att lyssna på, då kan man vara glad.
Liax
Aktiv medlem
Re: Re: Storm i ett vattenglas
Jag menar inget av det som du helt felaktigt tolkar in i mitt inlägg.
Jag har själv haft flera servicejobb och även jobbat i en fotobutik. När nio av tio kunder som ställer tekniska frågor och vill pilla på kameror är män så blir det helt enkelt så att man rent reflexmässigt vänder sig mot män i första hand när det kommer par till butiken.
När dessutom svaret "nä jag kan inget om kameror, det får du ta med min man/pojkvän" blir svaret nio gånger av tio när man väl frågar om man kan hjälpa en kvinna så förstärks naturligtvis denna reflex.
Det är alltså inte konstigare än att man rent reflexmässigt först tittar åt vänster när man ska gå över gatan. Även när man är på semester i London.
Det har alltså inget med diskriminering att göra över huvud taget. Inget.
Dessutom stöter även vi män på samma bemötande, fast i andra sammanhang. Är jag då diskriminerad? Nej, självklart inte, bara om jag förstorar upp en kvasihändelse och låter mig bli det. Men om jag tar det för vad det är kan jag helt lugnt och med gott mod lämna butiken med ärendet uträttat.
Att det sedan finns personer som känner sig diskriminerade så fort dom hamnar bland andra människor är en annan sak. Även om jag nu inte tror att Margareta tillhör en av dessa.
/Joakim
lottae skrev:
Mycket kortfattad fråga från en mycket stressad person, men Joakim, menar du verkligen att man ska blunda för vissa orättvisor för att det finns mer än en?
Jag har själv haft flera servicejobb och även jobbat i en fotobutik. När nio av tio kunder som ställer tekniska frågor och vill pilla på kameror är män så blir det helt enkelt så att man rent reflexmässigt vänder sig mot män i första hand när det kommer par till butiken.
När dessutom svaret "nä jag kan inget om kameror, det får du ta med min man/pojkvän" blir svaret nio gånger av tio när man väl frågar om man kan hjälpa en kvinna så förstärks naturligtvis denna reflex.
Det är alltså inte konstigare än att man rent reflexmässigt först tittar åt vänster när man ska gå över gatan. Även när man är på semester i London.
Det har alltså inget med diskriminering att göra över huvud taget. Inget.
Dessutom stöter även vi män på samma bemötande, fast i andra sammanhang. Är jag då diskriminerad? Nej, självklart inte, bara om jag förstorar upp en kvasihändelse och låter mig bli det. Men om jag tar det för vad det är kan jag helt lugnt och med gott mod lämna butiken med ärendet uträttat.
Att det sedan finns personer som känner sig diskriminerade så fort dom hamnar bland andra människor är en annan sak. Även om jag nu inte tror att Margareta tillhör en av dessa.
/Joakim
bEPH
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Storm i ett vattenglas
Du är diskriminerad om Du behandlas negativt på grund av Din etniska, sexuella och/eller Din könstillhörighet eller med anledning av Ditt fysiska och/eller psykiska handikapp.
Sedan är det ju upp till var och en att känna.
Istället försöka rättfärdiga ditt handlande med att du gör det reflexmässigt gäller det här i arbetslivet angående diskriminering att:Liax skrev:
....
Du är diskriminerad om Du behandlas negativt på grund av Din etniska, sexuella och/eller Din könstillhörighet eller med anledning av Ditt fysiska och/eller psykiska handikapp.
Sedan är det ju upp till var och en att känna.
marma
Aktiv medlem
Dumheter. Givetvis kan man få 0%. Rimligtvis borde det fela lika mycket åt båda hållen och därför ska det bli 0% med tillräckligt stort underlag. Problemet är att det felas åt samma håll nästan hela tiden.NixXxoN skrev:
Sen kan man ju fundera om det GÅR att få 0%? Finns det inom något ämne,kategori det är fulländat? Inte vad jag vet! Det kommer nog aldrig ske för vi är människor och vi felar i alla delar vid något tillfälle.
millimeter
Aktiv medlem
Jag tog upp ett exempel där jag själv blev illa behandlad (antagligen) på grund av mitt kön. Det gjorde jag inte för att bevisa att killar minsann också har det svårt, utan för att belysa det faktum att de strukturer som finns hos män som diskriminerar kvinnor även finns hos kvinnor som diskriminerar män.
Ibland verkar det glömmas bort att de skeva könsroller som feminismen betonar finns i *både* mäns och kvinnors huvuden. Både män och kvinnor har stereotyper av hur personer av olika kön "ska" bete sig.
Både tjejer och killar tycker att en kille som kan gardiner är fjollig, en teknikkunnig tjej är pojkflicka etc..
(Och just av detta skäl skulle både män och kvinnor vinna på ett jämlikare samhälle.)
Ibland verkar det glömmas bort att de skeva könsroller som feminismen betonar finns i *både* mäns och kvinnors huvuden. Både män och kvinnor har stereotyper av hur personer av olika kön "ska" bete sig.
Både tjejer och killar tycker att en kille som kan gardiner är fjollig, en teknikkunnig tjej är pojkflicka etc..
(Och just av detta skäl skulle både män och kvinnor vinna på ett jämlikare samhälle.)
NixXxoN
Aktiv medlem
Dumheter. Givetvis kan man få 0%.
Och vars i samhället har vi uppnått det då?
marma
Aktiv medlem
Du menar att man endast kan uppnå sådant som redan är uppnått? Tänk igen.NixXxoN skrev:
Och vars i samhället har vi uppnått det då?
maggan
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Storm i ett vattenglas
Helt rätt, jag har inte för vana att gå omkring och känna mig diskriminerad och gör nog inte det nu heller egentligen.
Men det var bara så att jag blev så förvånad, har handlat i den affären förut och alltid blivit helt korrekt bemött, men då har jag varit där ensam.
Tror nog inte att jag skulle kalla det för diskriminering nu heller, mer då fördommar och förutfattade meningar.
Men sådana brukar gå att bota, kanske han tänker på det nästa gång det kommer in en medelålders "tant" och vill köpa en "riktig" kamera av honom....Vem vet.
Det finns väl ingen som nuförtiden säger att flickor inte ska spela fotboll, ord som jag möttes av hela tiden i början på 70-talet då tjejfotboll var nytt.
Så kvinnor i fotoaffärer och kvinnor som kan något om kameror blir nog vardagsmat framöver också.
Liax skrev:
/Joakim
Helt rätt, jag har inte för vana att gå omkring och känna mig diskriminerad och gör nog inte det nu heller egentligen.
Men det var bara så att jag blev så förvånad, har handlat i den affären förut och alltid blivit helt korrekt bemött, men då har jag varit där ensam.
Tror nog inte att jag skulle kalla det för diskriminering nu heller, mer då fördommar och förutfattade meningar.
Men sådana brukar gå att bota, kanske han tänker på det nästa gång det kommer in en medelålders "tant" och vill köpa en "riktig" kamera av honom....Vem vet.
Det finns väl ingen som nuförtiden säger att flickor inte ska spela fotboll, ord som jag möttes av hela tiden i början på 70-talet då tjejfotboll var nytt.
Så kvinnor i fotoaffärer och kvinnor som kan något om kameror blir nog vardagsmat framöver också.