Annons

Behandling av kvinnliga kamerakunder

Produkter
(logga in för att koppla)
Om någon vill prova på att bli diskriminerad så rekommenderar jag att ni lånar en rullstol som ni sätter er i och har en "påskjutare" av samma kön som er själv. Sedan kan ni besöka brädgår'n, fotoaffären, parfymaffären eller valfri affär med valfritt kön på expediten och försöka få dem till att inse att det är du i rullstolen som är kund och inte påskjutaren.

Jag har en kompis som har brutit ryggen efter en trafikolycka, så det är inget fel på knoppen på henne utan hon är helt enkelt bara hjulbent. Hon och hennes man brukar ha kul åt fenomenet att expediter pratar med honom trots att det är hon som försöker handla. Hon ställer frågorna och de svarar honom. För att spetsa till det brukar han ibland totalt nonchalera expediten och låtsas vara i sin egen värld och hon svarar inte förrän expediten adresserar snacket till henne med en blick eller liknande. Enligt uppgift så är minen på expediten oslagbar när det går upp ett liljeholmens att man inte automatiskt är omyndigförklarad för att man sitter i rullstol.
 
Re: Precis så...

-Catherine- skrev:
...blir jag behandlad på järnaffären, brädgår´n, färgaffären och reservdelsverkstaden för bilen...
Min man som bara är med som bärhjälp får peka mot mig varje gång...

Det verkar som om kvinnosynen på dessa ställen inte är särskilt upp to date med 2000-talets verklighet :)

Fast jag tar det med ro, de menar oftast inget illa :)

Det är inte så skoj att som kille handla smycken eller blommor heller, kan jag påpeka. :p

Generellt: att expediter är "erfarna" betyder ibland snarare att de är gamla och trångsynta. Min värsta shoppingupplevelse alla kategorier var just ett halsband som jag köpte på Åhléns där expediten var en äldre kvinna.
 
Tomasz skrev:
En orsak som jag INTE tror på är att han vill diskriminera kvinnor.

Men han kanske är ny, och van att prata med pappa om tekniska saker. Eller så har butiken övervägande flest manliga kunder. Eller så har han betjänat väldigt många "otekniska" kvinnliga kunder, alltså sådana som vägrar begripa något där en manual ingår i köpet. Eller...

...

Om inte detta är diskriminering så ...
En vanlig diskrimineringsteknik är de fakto att inte låtsas om, att se förbi individen ifråga
 
Angående bemötandet män får i traditionellt "kvinnliga" butiker:

Ja se, alla vinner på jämställdhet.
 
majortom skrev:
Om inte detta är diskriminering så ...
En vanlig diskrimineringsteknik är de fakto att inte låtsas om, att se förbi individen ifråga
Ja, tror du att han medvetet valde bort henne. Att han inte ville ha henne som kund, då är det diskriminering. Men som jag nyss skrev, ska vi diskutera semantik i den här tråden?
 
Tomasz skrev:
Ja, tror du att han medvetet valde bort henne. Att han inte ville ha henne som kund, då är det diskriminering. Men som jag nyss skrev, ska vi diskutera semantik i den här tråden?

Omedveten diskriminering är ju trots allt även det diskriminering och inte heller det så lustigt att bli utsatt för. Självklart kan man diskutera det begreppet här, det är ju diskriminering tråden handlar om från början.
 
Jag kan inte se någon diskriminering alls i den här historien, bara en missuppfattning. Och den beror nog på hans tidigare erfarenheter mm.

Själv fick jag i uppdrag att välja ut en musikanläggning till en fd flickvän. Bra pris., bra ljud m m. Då detta hände var jag väl insatt i det mesta och arbetade dessutom i branschen.

Vi gick runt i säkert tio olika hifi-butiker och givetvis var det jag som snackade med försäljarna eftersom hon ville det av skälen ovan.

Till slut fann jag en utmärkt anläggning till ett bra pris och tycket att hon skulle slå till.
Då sa hon citat: "Nej den vill jag inte ha den är ful". Slut citat.

Så det finns nog försvar varför kvinnor av "misstag" behandlas på det viset av affärsbiträde. Och generellt sett så är väl män mer intresserade och insatta i teknik än kvinnor?
Eller är det bara jag som "råkar" på såna tjejer?
 
Det har iofs hänt mig att expediter tittar på en av mina samkönade polare när de svarar mig, och vice versa. Kanske är det en teknik för att söka medhåll för deras argument, kanske för att hålla uppsikt över den andra personen i butiken eller försöka föra in denna i samtalet.

Det krävs dock att jag tänker tillbaks för att komma ihåg företeelsen. Kanske jag skulle lagt märke till det mer, och automatiskt härlett beteendet till fördomsfullhet, om personen som var med mig i butiken hade annat kön eller tillhörde någon annan typisk diskrimineringsoffergrupp. Risken är kanske ännu större att jag skulle gjort härledningen till fördomsfullhet om expediten var lite äldre (och därmed själv gjort mig skyldig till fördomsfullhet mot äldre genom att anta att åldern/erfarenheten innebär trångsynthet).
 
Jag har förstått att vissa bilförsäljare medvetet går in för att smörja den kvinnliga halvan av ett par. Det anses vara kvinnan som väljer bilen.
Så vem en försäljare pratar med kan kanske ha olika motiveringar?
 
Audi hade en reklam om att "köp en Audi A6 så får du ett årsbusskort på köpet". Jag antar att den annonsen riktade sig mot speciella köpbeteenden hos par... (antagligen mer troligt än min omedelbara tolkning att Audi gjorde ett erkännande om bilens kvalitet).
 
Re: Re: Precis så...

Gör följande experiment också. Gå in i en butik iklädd slitna jeans och en t-shirt, gärna med en medelålders man som säljare. Gå sedan in några dagar senare iklädd en snygg kostym. Bemötanden är väldigt olika. Sen kan det vara kul att jävlas med folk, om de förtjänar det vill säga. Men att bara gå in i en butik för att jävlas det första man gör är ingen höjdare. Annars brukar jag alltid försöka hålla en hövlig ton, oavsett hur mycket eller lite säljare kan, och oavsett hur mycket eller lite jag kan. Men har man själv stått i butik så får man sig en tankeställare om hur kunder kan vara ibland.



Hade köpt en tv på ett ställe och skulle bara kila in och kolla priset lite snabbt på OnOff i fältöversten, var väl klädd i lite slitna jeans och t-shirt då....bevare mig väl vad snorkig snubbe det var där, han hade precis tagit fram en likadan tv till en annan kund så jag passade på. När jag frågade lite snabbt om priset så fräste han verkligen ur sig "VADÅ, ska du en den eller?" så där riktigt aggro. Mitt extremt milda svar i sådär lagom nedsättande ton, "nej tack, inte av dig, jag har redan en" fick rätt bra effekt, speciellt när kunden som skulle köpa den började garva rakt av så han såg rätt skamsen ut.




millimeter skrev:
Det är inte så skoj att som kille handla smycken eller blommor heller, kan jag påpeka. :p

Generellt: att expediter är "erfarna" betyder ibland snarare att de är gamla och trångsynta. Min värsta shoppingupplevelse alla kategorier var just ett halsband som jag köpte på Åhléns där expediten var en äldre kvinna.
Blommor brukar jag aldrig ha problem med, men å andra sidan så har jag rätt bestämda åsikter om vad jag vill ha också redan innan, det underlättar en hel del.
 
Re: Re: Re: Precis så...

Damocles skrev:
Gör följande experiment också. Gå in i en butik iklädd slitna jeans och en t-shirt, gärna med en medelålders man som säljare. Gå sedan in några dagar senare iklädd en snygg kostym. Bemötanden är väldigt olika.

Det där tycker jag ofta gäller i butiker som försöker vara lite trendiga och "exklusiva" eller butiker som försöker vara lite finare än HM. Tänker nu på kläder och där är min erfarenhet att i gamla, välrenommerade exklusiva butiker så har jag blivit välbemött oavsett hur jag sett ut. På nåt sätt kanske dom har mer hyfs och inte visat vad dom kanske har tänkt. Det är i alla fall en intressant observation jag gjort. :)
 
Re: Re: Re: Precis så...

Damocles skrev:
Gör följande experiment också. Gå in i en butik iklädd slitna jeans och en t-shirt, gärna med en medelålders man som säljare. Gå sedan in några dagar senare iklädd en snygg kostym. Bemötanden är väldigt olika.

En klassiker! Jobbade själv i en butik som sålde tung (dyr) hifi en gång & chefen var rent otäck på att bemöta kunderna utirån klädsel, beteende & titlar. Själv så tyckte jag att det var så kul att snacka hifi så att jag funderade aldrig på sådant utan demonstrerade glatt fina prylar för moppeåkande killar m.m.

Under en tid kom en lätt förståndshandikappad kille in ett antal gånger & lyssnade på riktigt dyra prylar. Efter ett tag så sa min chef "bry dig inte om honom han kommer aldrig att köpa nåt".

Jag ignorerade självfallet min chef & killen blev sedemera vår största kund någonsin & handlade under ett par år prylar för ett par hundra tusen, gud va chefen kröp för honom sen:)

Men tror ni han lärde sig nåt? Nädå!

//Larsa
 
Det där var ju ta mig fan bedrövligt, Zingmark! Gamla fördomar, nya fördomar. (Är det inte så Bob Hund sjunger?) När ska vi lära oss egentligen?
 
Apropå att sitta i rullstol... Lägg också märke till att den rullstolsåkande ofta inte bara blir förbisedd, utan när personen väl blir tilltalad får man lov att titta två gånger om det är en bebis det pratas med...

En annan lustig episod var när min mormor, 80 år, lämnade in sin bil på auktoriserad märkesverkstad för allmän genomgång och service. När hon kom för att hämta bilen och skulle betala bad hon att få lista över gjord service. Hon stövlade sedan rakt ut och slängde upp motorhuven, bara för att upptäcka att varken tändstift eller olja var utbytt ( vilket stod på kvittot att hon skulle betala för). Synd för verkstan att morfar varit cykel och bilreparatör i hela sitt liv, så hon hade väl snappat upp ett och annat...
 
Man kan utnyttja säljarbeteendet till sin fördel också. Om man vänt på kunskapsområdena vill säga.

Skulle köpa bil tillsammans med min fru och jag är rätt ointresserad av bilar. Naturligvis var det mig säljaren vände sig till och det gav min fru chansen att lyssna utan att bli "övertalad" personligen.

Samma sak fast tvärtom när vi skulle köpa symaskin (nördig som jag är hade jag läst på om vad en symaskin ska kunna). Säljaren pratade på med min fru, medan jag i lugn och ro kunde lyssna och bestämma mig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.