Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behandling av kvinnliga kamerakunder

Produkter
(logga in för att koppla)
Sannolikheten är stor att den som är datorintresserad är av manligt kön. Sannolikheten är stor att den som är intresserad av bilens motor är av manligt kön. Sannolikheten är stor att den som bestämmer om gardiner hemma är av kvinnligt kön. Som säljare tar man förstås hänsyn till de här sakerna, säkerligen omedvetet. Jag tror att det är hyfsat mänskligt och ser inget konstig eller fel med det. (Det är en annan sak om säljaren eller vad det nu kan vara så att säga vägrar att prata med "det oväntade könet" om det visar sig att fördommen inte stämmer i det specifika fallet. Själv får jag huvudvärk bara av tanken på att gå till Barnavårdscentralen med min fru.)

Jag tror inte att det är möjligt eller ens önskvärt att leva utan ett visst mått av fördommar även om det är lite på modet att hävda motsatsen.

//J
 
Mattsen skrev:
Till slut fann jag en utmärkt anläggning till ett bra pris och tycket att hon skulle slå till.
Då sa hon citat: "Nej den vill jag inte ha den är ful". Slut citat.
Din tjej har rätt. Stereon tar ganska stor plats i rummet, då kan man väl passa på att köpa en snygg?
 
Jag står inte i butik och jobbar i en bransch med nästan uteslutande män så min röst kanske inte räknas, men...
Av någon anledning har jag (haft?) lite svårt att titta kvinnor jag inte känner i ögonen (betyder INTE att jag tittar någon annanstans). Det är nog en blandning av blyghet och för att undvika att damen i fråga tycker att jag stirrar och blänger, speciellt om det är ett par som jag pratar med. Då får man lätt intrycket av att jag ignorerar/diskriminerar kvinnan även om intentionen är det omvända.
...
Men jag hittade en trevlig flicka att gifta mig med ändå. :)
 
Tomasz skrev:
Hoppas det inte blir en feministdebatt bara.

Ehh varför? Varför många så snabba med att komma med förlåtande bortförklaringar? Varför angelägna om att hävda att det inte är diskriminering?

Jag tycker det är ett utmärkt exempel på hur normer och förvantade könsroller fortfarande i dagens samhälle gör att individer inte blir behandlade som de önskar och förtjänar och som de hade blivit om de var av det motsatta könet.

För mig är det just det feminism handlar om; insikten om att det i samhället finns strukturer och normer som gör att människor blir olika behandlade på grund av sitt kön, och att detta är ett problem som leder till ojämlikhet och diskriminering.

Jag vägrar låta extrema män-är-djur-feminister lägga beslag på begreppet feminism, lika lite som jag låter nynazister lägga beslag på svenska flaggan (utan att för den sakens skull göra ytterligare jämförelser mellan dessa två grupper).

OBS. Mitt inlägg är inte riktat specifikt mot Tomasz som jag citerar i inledningen utan det citatet tog jag med som ett exempel.
 
Kvinna eller man!?

Spelar ingen roll, eller jo det gör det förståss men.... En bra säljare ska kunna känna av kunden.

Jag menar tänk allt tekniskt "bladder" en säljare spyr ur sig åt en förstagångsköpare av en produkt.
De kanske inte har någon nytta av all fin-fin information, åtminstone vid detta köptillfälle.

När de istället skulle kunna upplysa rent praktiskt vilken fantastisk nytta denna kamera gör för "dig".
Med några enkla frågor från säljaren, borde de kunna få en skaplig bild av kundens behov.

Dessutom är ju tanken att expediterna skall hjälpa kunden att göra ett inköp, gärna nu och i deras butik. Då kan allt onödigt pladder till fel kund skapa osäkerhet istället för trygghet inför köpet.

Expediter.... Fråga först!
 
dunberg skrev:
Sannolikheten är stor att den som är datorintresserad är av manligt kön.
...
Som säljare tar man förstås hänsyn till de här sakerna, säkerligen omedvetet.
Även medvetet tror jag, det är ju givetvis för att få sälja mer.
Jag tror inte att det är möjligt eller ens önskvärt att leva utan ett visst mått av fördommar även om det är lite på modet att hävda motsatsen.

Håller med, har man blivit anfallen av en hund så aktar man sig gärna för hundar se. Har man blivit överfallen av en neger så aktar man sig lätt för negrer i fortsättningen, det är naturligt att gruppera in objekt i olika fack.

Grupperingar skiftar mellan olika kulturer och det är kommer alltid finnas oskyldiga som kommer i kläm.

Jag tycker att man måste försöka sträva efter är att inte acceptera att nån grupp ska bli omänskligt behandlad eftersom skillnaden mellan grupperna nästan aldrig är distinkt.
 
Daniel_L skrev:
För mig är det just det feminism handlar om; insikten om att det i samhället finns strukturer och normer som gör att människor blir olika behandlade på grund av sitt kön, och att detta är ett problem som leder till ojämlikhet och diskriminering.

Hur kommer det sig att ordet feminsm utgår från kvinnan om nu innebörden är könsneutral?

mvh

Johnnie

Edit: stavning
 
dunberg skrev:
Jag tror inte att det är möjligt eller ens önskvärt att leva utan ett visst mått av fördommar även om det är lite på modet att hävda motsatsen.

//J

Att det antagligen är omöjligt att leva helt fri från fördomar är jag med på, men varför skulle inte ett sånt liv vara önskvärt och eftersträvansvärt? Jag resonerar så här; siktar man på 100% hamnar man kaske på 85% men accepterar man 85% hamnar man lätt neråt 70%...

Jag tror det finns en fara i att acceptera även små orättvisor; man börjar glida på skalan. Principer är viktiga som rättesnören för ideallivet. Att man sedan inte kan leva upp till alla dem är en sak, men man skall åtminstone ha funderat över det och inte tycka dessa små brister är helt ovesäntliga.
 
Lite OT...

Ibland kan det vara smart att "sätta nivån" tidig om man ska handla nåt.

Detta gäller visserligen inte kameror, men verktyg.

Jag höll på att lägga golv i mitt kontor och är inte det minsta händig. Men jag var klädd som en klassisk snickare/byggare.

Jag behövde en maskin som kunde fräsa ur skåror i ett begagnat parkettgolv (för att få bort gamla limrester) längs kanten.

Jag visste vad jag behövde, men inte vad maskinen kallas. Hade hört det någongång, men var osäker.

-Jag behöver en "ståfräs", sade jag med lätt överdriven entusiasm.

Detta väckte munterhet bland personalen som tillviss del var kvinnlig.

De förstod direkt att jag behövde en "hand över fräs" eller "överhands fräs" (Var det rätt nu?)

Det hela löse sig och alla kunde få fnissa åt mig. Och det bjuder jag på då inte skäms för att vara okunig på områden jag inte förväntas kunna.

En lite historia ur vardagen...
 
dunberg skrev:
Hur kommer det sig att ordet feminsm utgår från kvinnan om nu innebörden är könsneutral?

mvh

Johnnie

Först; om det nu är ORDET feminism du hänger upp dig på undrar jag; Håller du med om mitt resonemang i stycket du citerar om jag byter ut ordet feminism mot något som är 'könsneutralt'.

Sedan; feminism är inte könsneutralt för alla feminister. Jag tog i mitt inlägg upp män-är-djur-feminister som några jag inte vill förknippas med.

Varför heter det just 'Feminism'? Den feministiska rörelsen uppstod i ett samhälle där män utan tvekan hade mest makt i samhället, de satt (och sitter) på de flesta ledande poster och länge hade kvinnor inte ens rösträtt. I jämförelse med detta blir de orättvisor som män i västvärlden historiskt har utsatts för pga sitt kön relativt små. Således är det naturligt att det var kvinnorna som började protestera och att det var de orättvisor de utsattes för som var i fokus.

För mig är feminism inte heller helt könsneutralt; men jag tror inte att ett jämlikt samhälle går att uppnå om inte jämlikheten gäller i alla riktningar. Således skulle inte män heller diskrimineras pga sitt kön i ett samhälle där jämlikhet uppnåtts genom feminism. Och det vore ju bra :)
 
Senast ändrad:
Daniel_L skrev:
För mig är feminism inte heller helt könsneutralt; men jag tror inte att ett jämlikt samhälle går att uppnå om inte jämlikheten gäller i alla riktningar. Således skulle inte män heller diskrimineras pga sitt kön i ett samhälle där jämlikhet uppnåtts genom feminism. Och det vore ju bra :)

det låter ju snarare som du är antifeminist?
Själv skulle jag nog helst beskriva mig som särartsfeminist
 
dunberg skrev:
Hur kommer det sig att ordet feminsm utgår från kvinnan om nu innebörden är könsneutral?

mvh

Johnnie

Edit: stavning

Sån här diskussion ger ingenting. Det är ungefär i stil med något annat man hör ibland: "I porrbranschen tjänar ju kvinnor bättre än män, varför bryr sig ingen om det?"

Jag ber om ursäkt för den grova jämförelsen, men ord är ord och att diskutera ordets härkomst ger ingenting.

För en som inte blivit utsatt för diskriminering är det nog svårt att förstå hur det känns. Jag själv har inte blivit det, men jag vet att mina kvinnliga studiekamrater kommer tjäna fem tusen mindre än mig och mina manliga studiekamrater. Vad man kallar ett tänkande som motsätter sig ett sådant förhållande är betydligt mindre viktigt än att debatten förs.

Jag hoppas att vi inte fastnar vid detta nu utan att diskussionen kan gå vidare.
 
Varför många så snabba med att komma med förlåtande bortförklaringar? Varför angelägna om att hävda att det inte är diskriminering?
För det första bör vi nog tala om fördomar, inte diskriminering eftersom ingen här blivit nekad inträde i butiken, nekad att handla, fått köpa till överpris etc. när expediten väl insett att generaliseringen slagit fel och denna gång visat sig vara en fördom.

För det andra så tror jag ingen påstått att fördomar, eller verklig diskriminering, inte förekommer. Ett sådant påstående är dock endast lika fel som att ALLTID försöka härleda alla beteenden mot kvinnor, invandrare, sjaskigt klädda personer, rullstolsbundna etc. till diskriminering/fördomar. Det är den vägen som leder till anti-nogger kampanjer...
 
Jag själv har inte blivit det, men jag vet att mina kvinnliga studiekamrater kommer tjäna fem tusen mindre än mig och mina manliga studiekamrater.
Hmm... den löneskillnad som inte kan förklaras med hjälp av ålder, erfarenhet, utbildning, sjukdomsnivåer etc. är mellan 1-8% över alla branscher enligt Jämo, om vi antar att diskrimineringen är som värst (8%) och det motsvarar 5000kr så måste du och dina manliga studiekamrater alltså tjäna 62500kr. Starkt jobbat!
 
anw skrev:
Sån här diskussion ger ingenting. Det är ungefär i stil med något annat man hör ibland: "I porrbranschen tjänar ju kvinnor bättre än män, varför bryr sig ingen om det?"

Jag ber om ursäkt för den grova jämförelsen, men ord är ord och att diskutera ordets härkomst ger ingenting.
Det är nog inte härkomsten dunberg hade nåt mot utan snarare att ordet i sig är diskriminerande eftersom det tar ställing för en sida.
För en som inte blivit utsatt för diskriminering är det nog svårt att förstå hur det känns. Jag själv har inte blivit det, men jag vet att mina kvinnliga studiekamrater kommer tjäna fem tusen mindre än mig och mina manliga studiekamrater.
Hur vet du det? Är det så kvinnorna avvikande i din klass på nåt sätt? Om så är fallet så är det väl rimligt att de får en annan lönesättning?
 
Senast ändrad:
Det jag baserar det på är en lönekartläggning i aftonbladet typ förra året. I mitt fall handlade det om civilingenjörer.

Och visst, mycket av löneskillnader beror på att män och kvinnor har olika yrken. Men, kan man ju undra, vad är det som gör att just kvinnor har en sån dragning till lågavlönade yrken? Än uppenbar förklaring är att lönen i en yrkesgrupp är lägre om det arbetar mycket kvinnor där. Så har t ex prästers lön minskat (eller rättare sagt inte ökat lika snabbt som omvärden) sedan det blivit vanligare med kvinnor där.

Det är viktigt tycker jag att tänka på att alla är inte med i den här debatten på fotosidan. Många befinner sig långt ifrån i en medvetenhet om det här. Det märkte jag tydligt i somras och även tidigare somrar på sommarjobbet. På ett tidigare sommarjobb var alla avdelningschefer fotbollspelande killar runt 30, samtidigt som det var ganska likafördelat i kön på arbetsplatsen.

Genomgående säger min erfarenhet från sommarjobben (som även varit på andra ställen) att medvetenheten inte är densamma som i tidningar och tv. Däremot är ojämställdheten ganska tydlig.

Jag tycker att om den största påverkan man själv känner av jämställdhetsdebatten är att man ibland får höra lite löjliga millimeterrättviseargument (som det vär för mig och verkar vara för dig Saar) så bör man skatta sig lycklig och inte klaga för mycket.

Men för vissa är det verklighet.
 
Senast ändrad:
Självklart är ordet feminist viktigt i en diskusion om feminismen. Vet vi inte vad vi talar om blir det hela tämligen meningslöst. Liknelser om löner i porrbranschen tycks mig långsökt. Vad har de med saken att göra?

Ingen kan förstås bestämma feminimens innebörd. Den som kallar sig feminist får förstås lägga vad som helst i begreppet. Jag tror dock att det finns goda argument för att påstå att det finns så att säga en minsta gemensam innebörd i ordet feminism. Jag skulle vilja påstå att den för det första handlar om en analys som går ut på att kvinnan är underordnad och att "mannen" bär skulden för denna underordning. (Jaja, patriarkatet, men däri ingår alla män.)

Den analysen är i mina ögon galen på flera sätt. För det första är inte "mannen" i maktposition utan en mycket liten del av männen. De flesta män har ingen eller mycket liten makt. Att vi spelar olika roller förändrar inte den saken.

För det andra är det galet att lägga ansvaret för den strukturen på män i allmänhet. Kvinnor och män har samma ansvar för samhällets utveckling. Kvinnan har inte haft färre möjligheter att påverkar samhällsutvecklingen (såvida hon inte på något sätt är ett svagare kön, och det tror väl ingen?).

För det tredje är roller, könsroller och andra, något som berör alla. Feminismen utgår från kvinnans könsroll och hävdar att den har ett förträde i förhållande till den manliga könsrollen och att kvinnan har tolkningsföreträde i allt som har med jämställdhet att göra. (Även om en del feminister vill inkludera den manliga könsrollen tycks det aldrig vara på lika villkor.)

mvh

Johnnie
 
Håller faktiskt med dig mesta i ditt sista inlägg där dunberg. Men, även om det inte är så att många män är i maktposition så fortfarande många i maktposition män. Om man ämnar att åstadkomma någonting överhuvudtaget så bör man inte hänga upp sig på småsaker utan acceptera att det är dessa män som åsyftas, inte män i allmänhet.
 
gitte edelman skrev:
Jag har förstått att vissa bilförsäljare medvetet går in för att smörja den kvinnliga halvan av ett par. Det anses vara kvinnan som väljer bilen.
Så vem en försäljare pratar med kan kanske ha olika motiveringar?

Visst är det många gånger medvetet som du påpekar här Birgitta. Inte alltid, men ofta.

Om ni vill ha "bevis" för det, gå tillsammans på en husvisning. Kolla sedan hur mäklaren beter sig när han kommer till kök, badrum och tvättutrymme. Jämför sedan med hur han beter sig i garaget eller ett eventuellt verkstadsutrymme. Medvetet? Ja, i allra högsta grad!
 
anw skrev:
Håller faktiskt med dig mesta i ditt sista inlägg där dunberg. Men, även om det inte är så att många män är i maktposition så fortfarande många i maktposition män. Om man ämnar att åstadkomma någonting överhuvudtaget så bör man inte hänga upp sig på småsaker utan acceptera att det är dessa män som åsyftas, inte män i allmänhet.

Jag instämmer i att man ska koncentrera sig på huvudsak och inte bisak. Däremot tror jag inte alls att det är ovanligt, tvärtom, att feminister faktiskt håller alla män kollektivt ansvariga för könsrollerna och sådant som våldtäkter, kvinnomisshandel osv. Därmed är inte frågan en bisak utan i högsta grad huvudsak.

mvh

Johnnie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.