Den artikel du ältar om och om är fortfarande inte något bevis på negativ särbehandling, även om du valt att tolka den som det ...
Älta blir det väl först om man upprepar något som blivit utrett. I det här fallet är det ju inte det.
Om vi inte kan komma överens om definitionen så faller ju hela den här diskussionen.
Jag tycker det är uppseendeväckande att du nu skriver att den artikeln vi talar om här inte skulle vara negativt vinklad. Dels innehåller den faktafel, men den framställer inte alls kameran på något rättvisande sätt.
- Den tar inte upp viktig särskiljande funktion med bildstabilisering.
- Den tar upp LV-lösningen som något negativt i jämförelse med kameror den har exakt samma funktion fast att kameran har ytterligare ett LV-läge med PDAF. Det beskrivs som lappande och lagande av kritiserad omodern funktion.
- Den framställer snabbheten som lurendrejeri, fast den är snabbare än jämförbara kameror även utan burstläget och nämner inte hur snabb den är med följande AF.
- Den framställer vinklingen av bildskärmen såsom något negativt fast den jämförs med kameror som har fasta skärmar.
- Den negligerar andra funktioner kameran har med tillägg som men... och jämförelse med helt andra kameror från Panasonic och Pentax.
Anledningen till att jag tagit upp det här är just för att nå konsensus om vad som är negativ särbehandling. Jag anser att det är hur tydligt som helst och liknande gjordes i många tester vid den här tiden. Det är sådana som jag ska leta reda på.
Om nu det inte är något fel på den här recensionen, då faller allting såklart. Spelar ingen roll hur många andra liknande fall man hittar.
Så det här är viktigt. Det är därför jag frågade både Grevture och Krille om de ansåg att det här var rättvisande eller negativt vinklat.
Jag tycker det är solklart och att din uppfattning att det inte är negativ särbehandling är mycket märklig.
Nu skriver ju du så att det låter som att det skulle vara nån sorts faktum att det här testet är helt objektivt. Du får gärna utveckla varför du anser detta, vilket jag finner väldigt märkligt, men framhåll det absolut inte som fakta.
Andra kan gärna också kommentera ifall man skulle ha uppfattningen att det här är ett rättvisande test. Jag har svårt att tro att ens ett fåtal anser det.
Haka inte upp dig på Martins formulering, utan visa gärna konkreta exempel på faktisk särbehandling (alltså att en kamera skrivits ner p.g.a. märket snarare än dess egenskaper).
Hela frågeställnigen här är ju Martins fråga där han bad någon att påvisa att Sony har särbehandlats negativt eller ens en enstaka gång. Jag har inte hakat upp mig på hans formulering alls, den är inte det minsta otydlig.
I det här fallet skrivs kameran ner, inte alls pga. dess egenskaper, utan pga. något annat. Jag har aldrig påstått att det är någon konspiration eller för att det är just för att det är märket Sony, bara konstaterat att testet i fråga ger en totalt skev bild av kameran och att många andra tester gjorde likadant och att detta har drabbat Sony i hög utsträckning.
Jag ska leta rätt på fler och från i morgon så blir det betydligt lättare. Återkommer om det, men om inte en det här solklara fallet kan räknas som negativ särbehandling så är det ju ingen vits.
Så berätta nu varför du inte tycker att det här testet ger en skev bild av kameran.
/Mats