Intressant länk, som förstås ger dig ytterligare vatten på din kvarn. Nu kan vi se att det inte bara är yrkesverksamma kameratestare som ingår i sammansvärjningen som ständigt nedvärderar Sonyprodukter – även helt vanliga kameraentusiaster med skrivklåda tycks höra till samma krets. Här förekommer en hel del osakliga påhopp på Sonyprodukter och Sonys varumärke, t ex detta:
... det saknas det där "extra" i bildkvalitén ...
Planen var annars att vänta in nästa generation fullformatare med LV och Video och bättre ISO-prestanda, men Sony dröjer ju så förbaskat ...
... en leksak med en pytteliten mörk suddig sökare ... (om A550)
Dessutom skriver någon som kallar sig "Mats Lillnor" (tydligen har någon illvillig "lånat" ditt namn) direkta osanningar, nämligen (angående Sony A850):
Testet i tidningen anger förresten priset till 23 500 kr. och ger betyget "Rekommenderas" ocfh "Mycket prisvärd"
Vi vet ju alla numera att vid denna tiden blev Sonyprodukter konsekvent negativt särbehandlade i kameratidningarnas recensioner och rekommenderades aldrig.
Kul att du börjat läsa den tråden! Den tar lite olika vinklingar och har en massa kul.
Tipset var för att det finns en hel del fantastisk saker i den och lärorikt på många olika plan.
Ger mig förstås vatten på min kvarn?
Fattar inte vad du snackar om! Det har inget alls med detta att göra. Finns allt möjligt i den tråden, så det slår nog åt varje håll och mitt tips var enbart för att det kan vara kul läsning, inget annat. Om du vill nagelfara annat jag skrivit av olika anledningar så finns det många andra trådar också om A550, A580, A77, A99 osv. A850/A900-tråden hade dock en del andra kvaliteter, speciellt lite längre fram i tråden.
Osakliga påhopp på varumärket: "det saknas det där "extra" i bildkvalitén"
Alltså, jag hade samtidigt en A550 och en A850 och jämförde bilderna från dem och drog då slutsatsen att den lilla kameran saknade det där extra i bildkvalitet, alltså att A850 var bättre.
Skulle nog sagt samma sak om jag hade haft en Nikon D90 och en D3x och jämfört dem sida vid sida (de mest närliggande kamerorna från den tiden).
Beträffande Sony-modellerna A900 och A850 så är det som jag tidigare skrivit de Sony-kameror som utgör undntaget och har fått bra kritik överlag. De är högst traditionella DSLR, otroligt välbyggda med bra bildkvalitet. De har helt enkelt inga udda fnesser som blivit missförstådda av testare.
/Mats