Jo, jag kan med lätthet göra det och ska göra det om ingen annan hjälper till innan. Jag har en del svårighet med det pga usel Internet just nu, så ha lite tålamod.
Jag ser fram emot detta
Förlåt Martin. Uppriktigt! Jag är jätteledsen att jag skrev så. Det var dumt och fel av mig att generalisera och jag kan självklart inte veta vad du tänker och känner.
Ingen fara, jag kände mig ärligt talat inte speciellt träffad
Det jag nog stör mig på är den allmänna tendensen, i synnerhet i forum, att göra svepande generaliseringar "ingen gillar ju xxx", "yyy är den bästa lösningen" eller "alla som tycker/säger si eller så har fel". En av många sådana generaliseringar är att i alla journalister är slarviga och arbetar enligt någon slags hemlig agenda. Slarv ser jag då och då, men det beror nog oftast på tidspress (typ att du får låna en testkamera i tre dagar) och några tydliga agendor ... Nej, faktiskt inte.
Tänk på att den vanligaste orsaken att vi inte tar med en viss kamera (som passat bra in) i ett jämförande test helt enkelt är att vi inte fått tillgång till den. Antingen för att tillverkare inte vill vara med (vilket i sin tur ofta är ett tecken på att den modellen är på väg att ersättas) eller att de av olika skäl inte kan få fram testeexemplar. Jag håller just nu på med ett objektivtest där jag gärna hade lånat en A99, men Sony har ingen att låna ut. Sånt händer.
Jag har ju sedan många år följt ett stort antal forum på Dpreview, och där är mönstret ganska tydligt: I Canon-forumen upplever man att Dpreview och testare i allmänhet gynnar Nikon. I Nikon-forumen upplever man att Dpreview och testare i allmänhet gynnar Canon. I Olympus/Pentax/Sony-forumen upplever man att Dpreview och testare i allmänhet gynnar "Canikon". Anhängare av spegelfria kameror har en tendens att tycka att tester tjatar för mycket om autofokus- och sökarprestanda. Anhängare av spegelreflexer tycker det är ett himla tjat om ointressanta spegelfria. Och så vidare ...
Så länge alla olika grupper verkar känna sig ungefär lika missgynnade misstänker jag att vi journalister antagligen inte är så fel ute
Har du någon åsikt om Kamera&Bilds test av Sony A550? Tycker du det är rättvisande och sakligt, eller håller du med om att det är slarvigt, har felaktigheter och är negativt vinklat?
Jag har ju bara sett dina citat och skulle nog helst vilja läsa hela testet (även vad som skrevs om andra kameror) och jag skulle gärna veta utifrån vilka kriterier man testat. (Hm, skall jag nu börja testa tester ...
Om det här med vinkling: Saken är ju att resultatet blir ganska olika beroende på vilken fråga ett test är avsett att besvara. Testar man "vilken av de här testkamerorna är den bästa för förstagångsköpare" blir ju svaret ett annat än om man testar "vilken av de här testkamerorna är den bästa för fotoentusiaster". Jag upplever att många som kritiserar testresultat ofta missar den saken. Det finns de som läser ett test av en yrkeskamera och sedan är upprörda över att vi missat att den saknar både panoramafunktion och motivprogram (jodå, ett konkret exempel från ett läsarmejl
När man gör ett test får man i varierande grad reaktioner. En del hör av sig och påpekar faktafel (vilket är lysande med onlineartiklar där man kan korrigera), andra kommer med kritik mot upplägget ("varför testade ni just de här kamerorna") eller mot slutsatserna. Det är inte ovanligt att de som är missnöjda med resultatet ofta har läst testet med vad jag upplever som ganska färgade glasögon - minsta påpekande om att en funktion är lite avig eller att något går långsamt leder till reaktioner som "ni avskyr Xxx".
Ja, det är en åsikt som är baserad på observationer. Jag får väl lägga fram fler exempel då för att andra ska se bilden också. Du frågade om det ens någonsin gjorts och det är väl klarlagt med exemplet jag gett hittills. Att visa på ett mönster kräver såklart fler exempel, så jag får väl göra det.
Det jag frågade efter var just något som stödde tesen att "sällan Sonykameror blir toppklassade eller ens rekommenderade" - ett enda exempel är just bara ett enda exempel. Jag ifrågasätter inte att det någonsin inträffat att en Sony-kamera inte blivit topplassad eller rekommenderad - det jag ifrågasätter är om det verkligen är eller har varit ett tydligt mönster att det ständigt eller ens ofta varit så.
Då kan vi också vara överens om att det skulle vara en myt också är en åsikt och det skulle väl vara enkelt om det exemplet jag gett är ett undantag att plocka fram 5-6 icke-vinklade tester utan faktafel, eller hur? Säger till dig som till Erland, lycka till.
Tester helt utan faktafel är nog svårt att hitta, men jag skulle nog hävda att de drabbar alla ungefär lika.
Huruvida gruppen som upptäckt och tycker att Sony särbehandlats negativt är stor eller liten eller särskilt högljudd vet jag inte. Min uppfattning är snarare att vi som då använde Sony blev blassé på alla negativa skriverier och struntade i det och ryckte på axlarna och inte gjorde mycket väsen av det alls. Typ gilla läget och vara nöjd med kameran trots att majoriteten inte förstod sig på det.
Jag skulle säga att det (som jag nämnde tidigare) finns en tendens hos alla grupper av kameraentusiaster att se sig själva som missgynnade av media. Och i perioder har i alla fall jag uppfattat vissa grupper som mer högljudda i proportion till sina antal än andra.