Advertisement
ANNONS
Annons

behövs virusskydd till mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är också ganska signifikant att Wintelanvändare har ruskigt svårt att acceptera att macen är en virusfri miljö.....och debatterar sig trötta på att påvisa motsatsen.....kanske mest för att trösta sig själva??
Vs-debatter är lika olidligt uttjatade i både data- och kameravärlden.

Alla plattformar har olika fördelar och nackdelar. Man bör välja den som passar de egna behoven och den man trivs bäst med, men om man har det som religion blir det patetiskt.

Förresten så är Wintel som skällsord omodernt nu när Intel plötsligt inte längre är den store satan, utan också skall bli en del av den rätta läran ;)

digitalzero skrev:
Har oxå windows datorer hemma å varför ska ja sitta å köra ett antivirusprogram på macarna för att skydda PCn? verkar ju knasigt, klart bättre å köra antivirus på PCn.
Det ena utesluter inte det andra. Sedan finns det en viktigt säkerhet inom datasäkerhet som brukar benämnas "Security in Depth". Den principen går ut på att man har flera olika lager med skydd och gärna olika typer så att ett angrepp ska ha svårare att gå runt svagheterna i ett skydd.

Och när antivirusprogramvaran är gratis (som ClavAV som jag kör på min Mac) var ligger då kostnaden? Systemresurser? Skämtar ni, den suger mindre än den genomsnittlige Dashboard widgeten och på min dator körs hårddiskskanningarna nattetid.

ThomasC skrev:
Ett sätt att ta ansvar är att välja ett virusfritt operativsystem.........
Var hittar du sådant? Ring Apple och jag lovar att de inte garanterar att MacOSX är virusfritt för all framtid. Och eftersom antivirusprogram används i preventivt syfte är det den tidsramen man ska titta på och inte bara här och nu.

MacOSX har helt andra förutsättningar än Windows och det är bra. De försöker angripa problemet i rätt ände. Men det gör det inte virusfritt för det.

Känner ingen programvarutillverkare som ger garantier om att deras produkter är fri från hål, buggar, fel och oönskat beteende. Tvärtom så försöker de svära sig fria från sådana genom en massa licensöverenskommelser som du godkänner så snart du i princip greppar i paketet.

Jag har reservdäck i bilen också trots att jag haft lika många punkteringar som jag har haft virusangrepp under samma tidsperiod (13 år). Det vill säga inga. Skulle aldrig drömma om att slänga ur däcket ur bilen. Jag har haft kraschade hårddiskar och arbetskamrater som fått virus och vet hur roligt det är att sitta och försöka rädda det som räddas kan. Visst är hotbilden liten men arbetsinsatsen som krävs när den inträffar ganska stor.

Ni som fortfarande tycker att det inte finns någon anledning att köra de gratis program som finns får fortsätta göra det. Jag tänker inte övertala er. Om den dagen kommer då ni blir intfekterade tänker jag inte stå och skratta åt er (för jag är inte småsint) eller ens säga "vad var det jag sade", för jag hoppas och inser att ni nog själva lärt er något vid det laget. Tycker bara det är synd att folk ofta måste gå på en mina innan de lär sig.

/Max som kör antivirus, brandvägg och backupper på alla sina datorer oavsett om det är MacOSX, Windows eller Linux

P.R. skrev:
Jag kan inte göra mer än att förklara vad jag menade och jag noterar att du inte argumenterar emot utan bara väljer att klänga dig fast vid din egen tolkning. Man kan fundera över anledningen till det...
Jag tycker inte att en massa länkar till ett slutet forum där andra lika övertygade Mac-fantaster hävdar samma sak som du själv är bra argumentation men hittar man inga tyngre referenser för sin sak så...
Återkom gärna när du hittat en oberoende säkerhetskonsult som avråder från antivirus.
Om ett antivirusprogram tar mer än 1% systemresurser är det dåligt skrivet och om du inte har råd att offra 1% så är din burk felinstallerad eller gravt underdimensionerad.

Anledningen till att jag "klänger mig fast" är att du, i din förklaring, står fast vid ståndpunkten att användare utan virusprogram (också på en plattform utan något hittills känt virus!) bör bötfällas eller straffas på annat sätt. I samma andetag vill du inte att man ska tolka ditt förslag på "tvångsåtgärder" mot "sådana som dig" bokstavligt. Hur vill du ha det?

Hänvisningen till 99mac är inte irrelevant. Om en Mac-användare drabbas av virus är 99mac troligtvis det första svenska forumet att diskutera frågan. Läs och se vad du hittar. Jag kan själv inte hitta annat än virus till äldre MacOs (t.ex. 9:an), falska alarm, varningar att det kan komma virus osv. Det finns inga inlägg om virus som faktiskt utgör ett problem för MacOsX-användare. Inte ett enda!

Vad gäller den oberoende säkerhetskonsulten kan du ju alltid läsa om artikeln i Ny Teknik som citerar Dave Schroeder.

1% av resurserna kan jag gladeligen offra - på något som har relevans!

MVH

Johnnie

dunberg skrev:
Hänvisningen till 99mac är inte irrelevant. Om en Mac-användare drabbas av virus är 99mac troligtvis det första svenska forumet att diskutera frågan. Läs och se vad du hittar. Jag kan själv inte hitta annat än virus till äldre MacOs (t.ex. 9:an), falska alarm, varningar att det kan komma virus osv. Det finns inga inlägg om virus som faktiskt utgör ett problem för MacOsX-användare. Inte ett enda!
Johnnie

Är det din uppfattning att det ALDRIG kommer något virus skrivit för MacOSx i framtiden?

[Edit]
Det var nämligen samma tongångar med MacOS9...idag finns det 25 kännda virus till MacOS9.

Givetvis är det fritt att använda antivirusprogram till MacOSX......och Max du kan väl lägga upp en länk till något av de gratisprogram du refererar i ditt inlägg.

Beträffande liknelsen med reservhjulet så har Norton deklarerat att tänker sluta tillverka reservhjul till MacOSX, med hänvisningen till att det inte finns någon efterfrågan. Förresten ligger det med något reservhjul i Windowsinstallationen, eller är det extra tillbehör?

Jag hoppas att ni lägger lika mycket energi på att påverka Microsoft när det gäller säkerhet, som ni lägger på att övertyga Macare om att virus är ett reellt problem för dem.

Skall jag vara allvarlig så fungerar vi människor oftast så att vi gör en estimering av nytta i förhållande till arbetsinsats. Antivirusprogram har ofta medfört mer krångel än nytta för macanvändare. Dåligt skrivna har de plågat oss med oväntade hängningar, problem vid nyinstallationer osv..... och jag tror det är den vanlig anledningen till att macare sitter bakom datorer som saknar extra antivirusskydd.

Tc....som nu slutar vara otrevlig och arrogant, och drar sig tillbaka från denna vs-diskussion.

ThomasC skrev:
Det finns hos flera tillverkare av antivirusprogram och säkerhetslösninggar testlänkar för hur känslig din dator är för intrång/virus. Jag har som macanvändare testat dessa ett flertal ggr, och får alltid svaret att min dator är säker....detta trots att min mac saknar antivirusprogram. Det räcker att brandväggen är påslagen.
...
Jag har kört samma tester med min windows-burk och fått samma svar, helt utan antivirus-program. Inte ens brandvägg heller, en enkel router har stått mellan mig och internet.

Jag har kört windows-burkar i gott och väl 10 år och inte drabbats av ett enda virus, trots avsaknaden av antivirus i väldigt många år. Trots det väljer jag att köra av-program, titt som tätt varnar det om att ett epost-meddelande (spam eller någon annan infekterad stackare givetvis, inte från någon känd avsändare) som jag ändå bara hade skickat till runda arkivet.
Hur många av er som kör utan av-program väljer att skita i att säkerhetskopiera era dokument och bilder, väljer att spara arbetskopior av bilder som redigeras eller bara i största allmänhet litar på datorns stabilitet och förträfflighet?

ThomasC skrev:
och Max du kan väl lägga upp en länk till något av de gratisprogram du refererar i ditt inlägg.
Det program jag använder har nämnts (med länk) i det tredje inlägget i denna tråd, men för formens skull kommer länken till ClamXav [http://www.clamxav.com/] igen. Detta är Macversionen av ClamAV [http://www.clamav.net/] (som även den går att köra direkt om man föredrar den framför det ClamXav).

Björn Bouvier nämnde högt upp i tråden att ClamXav kraschade och därför slängt ut det. Jag äger bara en Mac och på den funkar det mycket bra. Vet inte vad som kan ha gått fel men personligen skulle jag nog börja felsöka snarare än att bara strunta i det. YMMV.

Förresten ligger det med något reservhjul i Windowsinstallationen, eller är det extra tillbehör?
Windows har ingen egen inbyggd antivirusprogramvara om det är det du frågar om. I WinXP SP2 försöker dock Windows hålla koll på om du har sådan programvara installerad och varnar dig om den saknas eller inte har uppdaterats på ett tag. En intressant funktion.

Ställer du frågan om jag använder antivirusprogramvara i min Windowsmiljö så gör jag självklart det även där. Också då rör det sig om en gratis version (gratis för hemanvändare), AVG Free Edition.

Jag hoppas att ni lägger lika mycket energi på att påverka Microsoft när det gäller säkerhet, som ni lägger på att övertyga Macare om att virus är ett reellt problem för dem.
Lika lite som jag försöker påverka Apple. Däremot lägger jag lika mycket eller mer krut på att få Windowsanvändare att köra antivirus än MacOSX-användare, kanske främst för att jag har mer kontakt med dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar