digitalzero skrev:
Har oxå windows datorer hemma å varför ska ja sitta å köra ett antivirusprogram på macarna för att skydda PCn? verkar ju knasigt, klart bättre å köra antivirus på PCn.
Det ena utesluter inte det andra. Sedan finns det en viktigt säkerhet inom datasäkerhet som brukar benämnas "Security in Depth". Den principen går ut på att man har flera olika lager med skydd och gärna olika typer så att ett angrepp ska ha svårare att gå runt svagheterna i ett skydd.
Och när antivirusprogramvaran är gratis (som ClavAV som jag kör på min Mac) var ligger då kostnaden? Systemresurser? Skämtar ni, den suger mindre än den genomsnittlige Dashboard widgeten och på min dator körs hårddiskskanningarna nattetid.
ThomasC skrev:
Ett sätt att ta ansvar är att välja ett virusfritt operativsystem.........
Var hittar du sådant? Ring Apple och jag lovar att de inte garanterar att MacOSX är virusfritt för all framtid. Och eftersom antivirusprogram används i preventivt syfte är det den tidsramen man ska titta på och inte bara här och nu.
MacOSX har helt andra förutsättningar än Windows och det är bra. De försöker angripa problemet i rätt ände. Men det gör det inte virusfritt för det.
Känner ingen programvarutillverkare som ger garantier om att deras produkter är fri från hål, buggar, fel och oönskat beteende. Tvärtom så försöker de svära sig fria från sådana genom en massa licensöverenskommelser som du godkänner så snart du i princip greppar i paketet.
Jag har reservdäck i bilen också trots att jag haft lika många punkteringar som jag har haft virusangrepp under samma tidsperiod (13 år). Det vill säga inga. Skulle aldrig drömma om att slänga ur däcket ur bilen. Jag har haft kraschade hårddiskar och arbetskamrater som fått virus och vet hur roligt det är att sitta och försöka rädda det som räddas kan. Visst är hotbilden liten men arbetsinsatsen som krävs när den inträffar ganska stor.
Ni som fortfarande tycker att det inte finns någon anledning att köra de gratis program som finns får fortsätta göra det. Jag tänker inte övertala er. Om den dagen kommer då ni blir intfekterade tänker jag inte stå och skratta åt er (för jag är inte småsint) eller ens säga "vad var det jag sade", för jag hoppas och inser att ni nog själva lärt er något vid det laget. Tycker bara det är synd att folk ofta måste gå på en mina innan de lär sig.
/Max som kör antivirus, brandvägg och backupper på alla sina datorer oavsett om det är MacOSX, Windows eller Linux