Annons

behövs virusskydd till mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

micke ek

Medlem
hej. är nybliven macägare och undrar om jag behöver ett virusskydd till datorn, eller om det ingår ii operativsystemet(os x),
någon vet nåt bra och helst gratis program i så fall?
mvh

Det finns inte så många virus till OS X men det kommer säkert snart fler :) Skall du ha datorn som filserver så är det lämpligt att instalera något antivirus t.ex. http://www.clamxav.com/

Jag skulle nog ändå rekomondera dig att instalera antivirus. Du kan ju få virus som inte infekterar din dator men som du sprider vidare, genom t.ex. mail till dina polare.

Senast ändrad:
Kan även rekommenderas att du har något sorts antivirus installerat om du har din Mac i ett blandat nätverk...

Absolut virusskydd...även om du kör OS X så bör du ha det.

Som Johannes skriver så kommer det förmodligen snart...som ett brev på posten...:)

Även om det INTE skulle komma något virus så ÄR det en billig försäkring mot OM det skulle komma.
Finns ingen anledning att vänta tills efter man har blivit infekterad.

Går ju att sätta virusskyddet på en låg nivå...som att kolla in/utgående mail...

Stäng av Realtime Protection och istället skanna manuellt, alternativt att ha Realtime Protection igång och bara skanna vissa filer.

rurp skrev:
Det finns inte så många virus till OS X men det kommer säkert snart fler :) Skall du ha datorn som filserver så är det lämpligt att instalera något antivirus t.ex. http://www.clamxav.com/

Jag skulle nog ändå rekomondera dig att instalera antivirus. Du kan ju få virus som inte infekterar din dator men som du sprider vidare, genom t.ex. mail till dina polare.

Tyvärr, Johannes!
ClamXav kraschade ganska så omgående, så det har åkt ut ur min Mac.

Jag har aldrig haft ett virus eller spyware eller något liknande på min Mac, trots att min dator står på dygnet runt, är uppkopplad mot nätet och inte har några virusprogram. Någon garanti finns givetvis inte men som normalanvändare är nog inte virus något man behöver oroa sig för.

//Johnnie

dunberg skrev:
Jag har aldrig haft ett virus eller spyware eller något liknande på min Mac, trots att min dator står på dygnet runt, är uppkopplad mot nätet och inte har några virusprogram. Någon garanti finns givetvis inte men som normalanvändare är nog inte virus något man behöver oroa sig för.

//Johnnie

Eeeh?...nää, så kan du göra med en Pc med Windows oxå...inga problem alls...

Tror att du missat poängen med antivirusprogram...det är ett sätt att skydda sig mot EVENTUELL smitta...vilket man aldrig vet när man blir...INTE ens med Mac.

Kört utan Antivirusskydd på en Pc...bara för att testa hur lång tid det tog innan jag blev smittad...kommer inte ihåg exakt, men det var några månader...innan jag efter att INTE blivit smittad åter installerade Antivirusprogrammet.

Allt handlar om var/vad man installerar/besöker för sidor.

[Edit]
Sen hete det Antivirusprogram...inte virusprogram...som är motsatsen till Antivirusprogram.

dunberg skrev:
Den inställningen är ganska farlig. Jag har aldrig haft något elakt på min Windowsdator heller men det innebär inte att det inte finns virus och spyware eller att det inte kommer framtida attacker. Det tror jag vi alla kan vara överens om. Den dagen du drabbas av virus är det redan försent. Antivirusprogram skall användas i preventivt syfte.

Just nu är MacOSX tämligen förskonad men jag tänker inte räkna med det utan kör just ClamXav på min Mac. Om inte annat för att skapa ytterligare ett lager skydd från risken då jag för över filer mellan PC:n och Macen.

ClamXav kraschade ganska så omgående, så det har åkt ut ur min Mac.

Har i och för sig inte själv MAC men vet flera som kör det med gott resultat. Har själv testat http://www.clamav.net/ (grunden till ClamXav) på linux och det funkar fint.

Lite väl mycket vilda västern för min smak. Inte precis så jag tycker man skall tackla it-säkerhet. Hur vet du att du inte blir drabbad i morgon? Man skall inte vara paranoid men man bör i alla fall vidta de enklaste åtgärderna så som antivirus och brandvägg.

Precis som Max säger så är det bra att ha antivirus om du delar filer med andra OS. Ditt OS blir kanske inte påvekat av viruset men din polare som kör win kanske blir.

Jösses så korkat

dunberg skrev:
Utan lata och okunniga användare med denna inställning skulle virus inte vara ett problem...

Andra dumheter som följer samma logik:
Eftersom jag aldrig krockat behöver jag inte använda säkerhetsbälte.

Eftersom jag aldrig blivit med barn behöver jag inga preventivmedel.

Eftersom det aldrig brunnit eller varit inbrott hos mig behöver jag ingen hemförsäkring.

Eftersom jag aldrig haft lungcancer kan jag röka två paket cigaretter om dagen.

Varje människa med lite förnuft i behåll inser att preventiva åtgärder måste utföras innan händelsen inträffat. Efteråt är skadan redan skedd och då är man själv en del av problemet.

Eftersom ett plan kan krasha på mig så går ja aldrig ut. :)

Kör samma stuck som Johnnie, testar av nån gång om året om det kommit in något virus på datorn annars kör ja helt utan. (Detta gäller givetvis Mac-datorn)

Alla liknelser som görs missar poängen totalt! Säkerhetsbälte och airbag på en cykel? Hemförsäkring på ungarnas trädkoja? Preventivmedel med Lena Handén? Visst, kör på, risken finns alltid!

Man skyddar sig givetvis i förhållande till riskens storlek. Hur stor är egetligen risken för att få virus på en Mac?

Men det är bara som jag tänker, dum, lat och okunnig som jag är. ;-)

//Johnnie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar