Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behövs fototillstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Welleman

Medlem
Hej!

Jag hade tänkt fotografera min dotters fotbollslag under en cup.
Tanken är att jag eventuellt sätter ihop ett album som tjejerna kan få köpa. I huvudsak blir det foto på spelarna i samma lag men det kommer att fastna en del motståndare också. För att komplicera det ytterligare handlar det om barn i 10 års åldern.

Behövs föräldrars tillstånd för detta eller avtal liknande för modeller? Finns det annat att tänka på i detta sammanhang?

Tacksam för svar

är inte expert, men kan tänka mig att det behövs om du tänker lägga upp det publikt på webben.. men inte annars.

//J

Hej!

Tanken är att jag eventuellt sätter ihop ett album som tjejerna kan få köpa. I huvudsak blir det foto på spelarna i samma lag men det kommer att fastna en del motståndare också. För att komplicera det ytterligare handlar det om barn i 10 års åldern.

Behövs föräldrars tillstånd för detta eller avtal liknande för modeller? Finns det annat att tänka på i detta sammanhang?

Tacksam för svar

Hej!

Tacksam för svar

Så länge du inte säljer dem för att användas i reklam är det förstås ok. Under förutsättning att det inte är kränkande bilder förstås.

När Foppa scorade mot målvakten i hockeyVM några år sedan blev det ju tom ett frimärke av bilden som var snyggt tagen rakt uppifrån. Målvakten var inte glad, tyckte det var kränkande. Men frimärke blev det ändå.

Jag är i samma situation som nu är löst, jag har skrivit ett utskick till föräldrarna i laget min dotter spelar där jag även är tränare, att jag kommer ta bilder och även kanske filma matcher, cuper, events där de är med och där var och en får godkänna att jag skriver ut och delar med mig, publicerar på webben.

Inte egentligen för att det kanske behövs rent lagmässigt men JAG tycker det känns kostigt att springa och fota utan att ha informerat föräldrar om varför och att de får vara med och bestämma lite gällande det då det handlar ändock om deras barn.

Att det sen fastnar nån motspelare på bild vid match så må vara hänt, är det sen att nån kommer till mig och ber mig att sluta så visst men det funkar än så länge och de tycker det är riktigt roligt att gå in på sin sida sen och kika på bilder och filmer från matcher.

Tack för hjälpen
Så länge du inte säljer dem för att användas i reklam är det förstås ok. Under förutsättning att det inte är kränkande bilder förstås.

När Foppa scorade mot målvakten i hockeyVM några år sedan blev det ju tom ett frimärke av bilden som var snyggt tagen rakt uppifrån. Målvakten var inte glad, tyckte det var kränkande. Men frimärke blev det ändå.

Jag hade också tänkt göra så att föräldrarna får samtycka. Jag ser det mer från de juridiska aspekterna. Man får inte utanvidare fotografera på en skola eller dagis t ex, då blir det en juridisk fråga. Tack för hjälpen.
Jag är i samma situation som nu är löst, jag har skrivit ett utskick till föräldrarna i laget min dotter spelar där jag även är tränare, att jag kommer ta bilder och även kanske filma matcher, cuper, events där de är med och där var och en får godkänna att jag skriver ut och delar med mig, publicerar på webben.

Inte egentligen för att det kanske behövs rent lagmässigt men JAG tycker det känns kostigt att springa och fota utan att ha informerat föräldrar om varför och att de får vara med och bestämma lite gällande det då det handlar ändock om deras barn.

Att det sen fastnar nån motspelare på bild vid match så må vara hänt, är det sen att nån kommer till mig och ber mig att sluta så visst men det funkar än så länge och de tycker det är riktigt roligt att gå in på sin sida sen och kika på bilder och filmer från matcher.

Jag hade också tänkt göra så att föräldrarna får samtycka. Jag ser det mer från de juridiska aspekterna. Man får inte utanvidare fotografera på en skola eller dagis t ex...
På en offentlig plats (dvs t ex en gata eller ett torg som alla har tillträde till) finns det inga juridiska hinder för att plåta. En skola (eller en butik eller en fabrik eller ditt hem) är förstås inte en offentlig plats. Där bestämmer alltså "ägaren" vad man får göra.

Om fotbollen spelas på en plan dit inte alla har tillträde (t ex en riktig fotbollsarena) måste man alltså ha ägarens/arrangörens tillstånd för att få plåta.

På en offentlig plats (dvs t ex en gata eller ett torg som alla har tillträde till) finns det inga juridiska hinder för att plåta. En skola (eller en butik eller en fabrik eller ditt hem) är förstås inte en offentlig plats. Där bestämmer alltså "ägaren" vad man får göra.

Om fotbollen spelas på en plan dit inte alla har tillträde (t ex en riktig fotbollsarena) måste man alltså ha ägarens/arrangörens tillstånd för att få plåta.

Men det måste ju betyda att fotbollskluben som hyrt planen för träning/match är de som man ska be om tillstånd av, spelar väl ingen roll om det är inhängnat eller är en arena. Men att fota ungarnas lekar precis som deras sporter är väl mer vanligt av de flesta utan tillstånd, Ska du dock sälja album till ungarna eller deras föräldrar så lär det ju vara en självklarheta att göra en förfrågan och öppna upp samtalet med de inblandade.

Men det måste ju betyda att fotbollskluben som hyrt planen för träning/match är de som man ska be om tillstånd av, spelar väl ingen roll om det är inhängnat eller är en arena.
Jo, det spelar roll om platsen är tillgänglig för alla och envar eller om den är sluten så att det krävs tillstånd/nyckel/biljett för att komma in.

Jo, det spelar roll om platsen är tillgänglig för alla och envar eller om den är sluten så att det krävs tillstånd/nyckel/biljett för att komma in.

Jo att plasten är tillgänglig men det betyder ju inte att planen är det, det är ju den jag som tränare hyrt. Men å andra sidan då kan man ju fota folk inne hos sig själva utanför tomtgräns då det är ju precis som du säger det är ju tillgängligt för alla att stå där sen att man har ett objektiv som får närbilder på när folk lagar mat eller kramas det spelar ingen roll?!?

Tror det är en av aspekterna i lagar etc som är just luddiga och inga direkta "detta får du inte" och "detta gäller i dessa situationer".

tror om man ska väga in alla situationer man kan hamna i när det gäller rätt eller fel så skulle lagtext och lagböcker bli abnorma. men med lite vett och etikett så kommer man långt tror jag.

Nått som är värt att beakta är att det faktiskt är tillåtet att fotografera även utanför offenlig plats eller om man hellre vill kalla det privat område, tills dess att man blivit upplyst om motsatsen. Upplysningen kan bestå av tydliga plakat eller att områdesrepresentanten kommer och säger till att man inte får fotografera.Då är man skyldig att följa uppmaningen eller så kan man avvisas från platsen. Detsamma gäller även eventuellt slipstvång.

Vill tacka alla som engagerat sig och svarat. Tror att jag fått en ganska god bild av det hela. Tack till er alla.

Welleman

Jag hade också tänkt göra så att föräldrarna får samtycka. Jag ser det mer från de juridiska aspekterna. Man får inte utanvidare fotografera på en skola eller dagis t ex, då blir det en juridisk fråga. Tack för hjälpen.

Nej, i Sverige är det är bara olagligt att fotografera skyddsobjekt. I övrigt finns det ingen lag som reglerar fotografering.

En fastighetsägare, eller den som förfogar över fastigheten, kan dock godtyckligt avhysa folk från sin fastighet, så hon kan förstås ställa villkoret att man bara får vistas där om man låter bli att fotografera. Det enda som är lagligt att göra om man ändå fotograferar är att avhysa fotografen, så själva fotograferandet är inte en juridisk fråga.

Publicering är en annan fråga, men så vitt jag förstår så har du inte tänkt publicera bilderna, utan bara sälja dem till de berörda spelarna.

Måste och måste. Det finns inget lagligt stöd för att hindra just fotrografering, men ägaren/arrangören kan förstås avhysa en om man fotograferar trots tillsägelse att sluta.

Nej, det spelar ingen roll. Om planen inte är offentlig plats så är det fastighetsägaren (eller denns ombud) som bestämmer vilka som får vara där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar