Annons

Behövs den senaste kameran och objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är bara att skärpa nästan uteslutande ligger i objektivet och har väldigt lite med kameran att göra :p
Du sa bara att han köpt nytt kamerahus. Objektivet kan bara bli bättre inte sämre med fler pixlar och sitter inte AF så blir det inte skarpt oavsett. Jag hävdar med bestämdhet att köpet var befogat😜

Du sa bara att han köpt nytt kamerahus. Objektivet kan bara bli bättre inte sämre med fler pixlar och sitter inte AF så blir det inte skarpt oavsett. Jag hävdar med bestämdhet att köpet var befogat😜

Det var inte jag som sa :)
Och det blir inte automatiskt bättre med fler pixlar eller bättre AF, det beror ju på hur man fotar och vad man gör med bilderna.

Problemet är bara att skärpa nästan uteslutande ligger i objektivet och har väldigt lite med kameran att göra :p
Det där är inte sant. Faktiskt är det nästan tvärtom, de flesta kvalitetsobjektiven från de senaste 50 årens tillverkning ger god skärpa. När det gäller kamerahus är det dock en enorm skillnad på skärpan i en bild från t ex Canon D30 respektive Canon R5. Förutom att kameror har olika stor upplösning, så har de af-system som ger väldigt olika förutsättningar att få skärpeplanet på rätt ställe, vilket jag vågar påstå är den enskilt viktigaste faktorn.

• Gilla
Reaktioner: afe
Det var inte jag som sa :)
Och det blir inte automatiskt bättre med fler pixlar eller bättre AF, det beror ju på hur man fotar och vad man gör med bilderna.
Hehe ser det nu🙈.
Nej men chanserna ökar eller hur? Skulle den enda bilden vara på en flygande fågel misstänker jag att det nya huset med samma fotograf har några procents bättre chans gällande att fånga en skarp bild. Nu är det ju ganska löjligt att lägga massa pengar extra för några få procents bättre prestanda, och sedan ta en bild, men mitt inlägg var ju inte allvarligt menat heller. För en fotograf som primärt fotar objekt där det nya huset kan ge många fler lyckade bilder ser jag inget fel i att investera dock. Det är upp till var och en att avgöra. Personligen behåller jag fortfarande min eos R eftersom det jag fotograferar inte påverkas nämnbart av långsam följande fokus och lagg i sökaren. När jag fotar snabbrörliga mål vet jag att en R6 skulle ge fler träffar, bättre upplevelse och mer lyckade bilder att välja bland, men för mig är inte det så viktigt i dagsläget. För någon annan är det viktigt och jag förstår inte vari problemet ligger om den personen vill investera. Visst ur miljösynpunkt borde vi göra stora förändringar i hur vi agerar men det är ju en större fråga och varför bara fotointresset skulle få stå tillbaka i de sammanhangen känns konstigt.

Senast ändrad:
Hehe ser det nu🙈.
Nej men chanserna ökar eller hur? Skulle den enda bilden vara på en flygande fågel misstänker jag att det nya huset med samma fotograf har några procents bättre chans gällande att fånga en skarp bild. Nu är det ju ganska löjligt att lägga massa pengar extra för några få några procent bättre prestanda och sedan ta en bild, men mitt inlägg var ju inte allvarligt menat heller. För en fotograf som primärt fotar objekt där det nya huset kan ge många fler lyckade bilder ser jag inget fel i att investera dock. Det är upp till var och en att avgöra. Personligen behåller jag fortfarande min eos R eftersom det jag fotograferar inte påverkas nämnbart av långsam följande fokus och lagg i sökaren. När jag fotar snabbrörliga mål vet jag att en R6 skulle ge fler träffar, bättre upplevelse och mer lyckade bilder att välja bland, men för mig är inte det så viktigt i dagsläget. För någon annan är det viktigt och jag förstår inte vari problemet ligger om den personen vill investera. Visst ur miljösynpunkt borde vi göra stora förändringar i hur vi agerar men det är ju en större fråga och varför bara fotointresset skulle få stå tillbaka i de sammanhangen känns konstigt.

Min lilla berättelse om enda bilden är nog "värre" än vad den kan verka. Glömde bort att berätta personen ifråga hade bytt från Canon och även köpt sin nya Sony med några nya objektiv.... En enda bild tagen med nya kameran och nya optiken.

Tror att det är så här... imagen först och främst. Kameran är mer en accessoar än kamera. Ska se bra ut. Ska vinna jämförelsen med kompisen bredvid. Vem som kan ta bäst bilder - aldrig om den som faktiskt tar bäst bilder

Min lilla berättelse om enda bilden är nog "värre" än vad den kan verka. Glömde bort att berätta personen ifråga hade bytt från Canon och även köpt sin nya Sony med några nya objektiv.... En enda bild tagen med nya kameran och nya optiken.

Tror att det är så här... imagen först och främst. Kameran är mer en accessoar än kamera. Ska se bra ut. Ska vinna jämförelsen med kompisen bredvid. Vem som kan ta bäst bilder - aldrig om den som faktiskt tar bäst bilder

Tror de flesta har någon som agerar på det viset i sin närhet och kan relatera😃. De personerna är komiska alternativt tragiska beroende på hur man väljer att se på det. De är nästan uteslutande män också enligt min erfarenhet.

Tror de flesta har någon som agerar på det viset i sin närhet och kan relatera😃. De personerna är komiska alternativt tragiska beroende på hur man väljer att se på det. De är nästan uteslutande män också enligt min erfarenhet.

Ja, men han är trevlig och positiv ändå med det som han själv kanske inte ser. Ingen konfronterar för att sätta på plats eller få honom att förstå att det är "fel tänkt". Det är hans personliga sätt att fotografera och förhålla sig till själva kameran.

Vill kunna ta fina bilder... någon gång

Ja, men han är trevlig och positiv ändå med det som han själv kanske inte ser. Ingen konfronterar för att sätta på plats eller få honom att förstå att det är "fel tänkt". Det är hans personliga sätt att fotografera och förhålla sig till själva kameran.

Vill kunna ta fina bilder... någon gång
Det är lite det jag menar med komiskt/tragiskt. Din kompis känns lite skönt komisk utifrån din beskrivning. Tyvärr finns det dom som värderar sig själva och andra utifrån antal statusprylar de äger, då blir det tragiskt.

Sant eller ej..apropå accessoar...männen med noggrant fixade skägg, en surdegslimpa under armen..frekventa på Södermalm,
en sann hipster m a o..en köpt livsstil..till utstyrseln hörde t.ex en Leica eller något annat, gärna retroinspirerat analogt...dock utan film i kameran :)

Det där är inte sant. Faktiskt är det nästan tvärtom, de flesta kvalitetsobjektiven från de senaste 50 årens tillverkning ger god skärpa. När det gäller kamerahus är det dock en enorm skillnad på skärpan i en bild från t ex Canon D30 respektive Canon R5. Förutom att kameror har olika stor upplösning, så har de af-system som ger väldigt olika förutsättningar att få skärpeplanet på rätt ställe, vilket jag vågar påstå är den enskilt viktigaste faktorn.

Och om man kör MF då? :)

Och visst, det finns helt klart många objektiv med bra skärpa, även av äldre modell, men det är fortfarande där nästan all skärpa ligger. Det i stort sett enda som har en liten inverkan på skärpan när det gäller kameran är om sensorn har ett lågpassfilter eller inte. Sen är det väl förvisso möjligt att äldre sensorer som såklart hade sämre brus-prestanda producerade en del brus även på bas-ISO vilket självfallet har en negativ inverkan på skärpan.

Nu försöker jag dock inte på nåt sätt underminera vikten av bra AF, det är väldigt viktigt i många fall och det spelar ju såklart ingen roll hur skarpt ett objektiv är om man inte sätter fokus. Hur viktig den är beror ju dock på vad man fotar. Jag fotar mest landskap och makro så för min del är AF inte så viktigt. Jag kör även MF rätt mycket.

Sen när det gäller upplösning så betyder ju inte en högre upplösning att du automatiskt kommer uppleva en bild som skarpare, det är ju först när man kollar på dem i tillräcklig storlek/förstoring. Det är ju förvisso lite samma med skärpan på objektiv där också, du kommer inte se nån direkt skillnad mellan ett objektiv med halvdan skärpa och ett med super-skärpa om du bara kollar på bilderna i små storlekar/upplösningar.

Behövs den senaste kameran och objektiven?

Enklaste svaret i världen...JA!

Om inte senaste kameran och objektiven fanns...då fanns inte kameran och objektiv över huvud taget...och vad skulle vi fota med då...? (den senaste gummistöveln?) ;)

Ni som diskuterar skärpa kan väl börja med att definiera vad ni menar med skärpa? I min erfarenhet brukar diskussioner om skärpa inte alltid vara så fruktsamma eftersom deltagarna kan ha lite olika uppfattning om vad skärpa är. En del har en mer luddig uppfattning än andra. :cool:

Har akutans något med skärpa att göra? Har upplösningsförmåga något med skärpa att göra? (Ledtråd: svaret är ja på båda frågorna).

Småbildsdia brukade man betrakta på några meters avstånd i måttlig förstoring. Det var väl ganska sällan någon satte en diabild under ett mikroskop?

Dagens pixelpipare skulle sålunda knappast tycka att ett Kodachromedia skulle duga till mycket.

Själv gjorde jag ett grovt överslag i början av 2000-talet och kom fram till att 8 Mpixel skulle för mig kunna ersätta diabilder.
Sålunda köpte jag en digital systemkamera med 8 Mpixel 2005. :)

Jag har den kvar, men har inte använt den på år och dag eftersom jag delvis är en sådan människa som jag nämner i inlägg #170. (Förutom det där med status; jag träffar aldrig någon som skulle kunna bli imponerad av en kamera).

Småbildsdia brukade man betrakta på några meters avstånd i måttlig förstoring. Det var väl ganska sällan någon satte en diabild under ett mikroskop?

Dagens pixelpipare skulle sålunda knappast tycka att ett Kodachromedia skulle duga till mycket.

Själv gjorde jag ett grovt överslag i början av 2000-talet och kom fram till att 8 Mpixel skulle för mig kunna ersätta diabilder.

Jag har den kvar, men har inte använt den på år och dag eftersom jag delvis är en sådan människa som jag nämner i inlägg #170. (Förutom det där med status; jag träffar aldrig någon som skulle kunna bli imponerad av en kamera).

Jag hade också 8MP kamera men den räckte inte riktigt till naturbilder. Men i övrigt var den bra. Fina tryck var det ifrån DIA bilder i tidningar och dyl.

Kodachrome var väl den bästa diafilmen man kunde ha under de nästan 75 åren den tillverkades. En riktig statusfilm. 😀
Blir inte så bra resultat med en filmskanner. Har inte provat att fota av. Men det var snyggt med projektor om bilden var rätt exponerad.
Det där med statuskameror är väl en sån där "surt sa räven"-diskussion? Det som är över ens egen budget.
För egen del byter jag inte märke även om jag skulle ha råd.
"-It's not a camera. It's a Nikon". 😉
https://www.google.com/search?q=It'...ate=ive&vld=cid:47456dcf,vid:VyHPy8A6Iqc,st:0

Kodachrome var väl den bästa diafilmen man kunde ha under de nästan 75 åren den tillverkades. En riktig statusfilm. 😀
Blir inte så bra resultat med en filmskanner.
Se till att skannerprogrammet inte försöker sig på någon slags borttagning av skräp (skuggor av damm, fingeravtryck och liknande). Kodachrome är en svart/vit film (egentligen tre stycken i varsitt lager) där färgerna är tillsatta vid framkallningen vilket, gör att det kan bli konflikt med den infraröda kanalen som "digital ICE" använder. Det kan medföra konstiga fenomen när man skannar Kodachrome.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar