Jag personligen har inget särskilt behov av att publicera andras bilder. Inte heller undviker jag att publicera mina bilder. Jag för denna diskussion utifrån principfrågan på ett allmänt plan.
Jag ser bara hur världen ser ut idag, jämfört med igår, och inser att stora förändringar skett rent praktiskt vad gäller tillgång till information, och möjlighet att publicera information. På något sätt måste lagarna förändras också. Annars hamnar vi i en värld där miljontals vanliga människor är brottslingar. Å andra sidan säger jag inte att vi ska avskaffa upphovsrätten. Men det måste gå att hitta nån sorts medelväg. En kompromiss, som inte kommer uppskatta av alla förstås. Men så är det väl med många lagar och regler?
Kanske nån sorts variant där det är tillåtet att för privat bruk publicera andras bilder i ett rimligt sammanhang, under förutsättning att man har en källhänvisning tillbaka t.ex. till upphovsrättsinnehavarens originalpublicering.. Hur man sen definierar dessa saker är förstås en svår fråga, men bara för att nåt är svårt bör man inte undvika det.