Annons

Behöver tips på begagnade EOS 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

Textplorer

Medlem
Hejsan alla fotografer!

I dagarna blev jag bestulen på i stort sett hela min utrustning och nu behöver jag er hjälp att hitta ersättningshus.

Alla tips om vart jag kan inhandla ett EOS 1D hus till rimligt pris motages tacksamt! :)
(Helst i Sverige, ebay är lite för krångligt för mig)

Har redan kollat blocket och gjort en sökning på google efter "begagnad eos 1d".

Vänlig hälsning
//Marcus
 
Skulle vara mer skeptisk till att den är införskaffad 2006. Jag körde 1Dmk2 då och mk2n släpptes 2006.

Kolla med Roffe på Madeco om inte han har några beg han bytt in. Vet att han satt och testade ett gäng vid jul.
 
Har slängt iväg ett mail till Rold Nedelius på Madeco. Skall bli intressant om dem har någon.

Utrustningen skall anmälas stulen så fort jag har alla serienummer tillängliga.

Säg mig, 7.5K ändå? Är det inte lite väl mycket?
 
Och då tackar jag Rolf och hela gänget på Madeco för ypperlig hjälp. Stort tack till er här på fotosidan för all hjälp också :)

Fick tag i ett hus med 2 batterier samt laddare. (Hos Madeco)
 
Textplorer skrev:
Och då tackar jag Rolf och hela gänget på Madeco för ypperlig hjälp. Stort tack till er här på fotosidan för all hjälp också :)

Fick tag i ett hus med 2 batterier samt laddare. (Hos Madeco)
vad fick du ge?
 
Man ska nog vara riktigt säker på vad man vill ha om man ska köpa en EOS-1D idag. En sån är ju hopplöst föråldrad jämfört med en modern ditigalkamera. En EOS 30D, t.ex., är mycket, mycket bättre för de allra flesta.

Gamla analoga kameror, däremot, har ju samma bildkvalitet som hypermoderna analoga kameror.
 
3.600 SEK med frakt, Utav bilden, jag sett, att döma är den i bättre skick än min gamla. Något slitet klädsel i ett hörn, dock inget jag bryr mig direkt om.

Att kalla 1D föråldrad är lite väl grovt, enligt mig. Visst, den har ett par år på nacken men presterar fanimig riktigt bra resultat i rätt händer.
 
EOS-1D kan säkert prestera alldeles utmärkt bra, men en modern kamera presterar ännu bättre. Som jag skrev så bör man nog vara riktigt säker på vad man vill ha om man väljer en EOS-1D idag. För ett fåtal fotografer är det säkert helt rätt kamera.
 
PMD skrev:
Man ska nog vara riktigt säker på vad man vill ha om man ska köpa en EOS-1D idag. En sån är ju hopplöst föråldrad jämfört med en modern ditigalkamera. En EOS 30D, t.ex., är mycket, mycket bättre för de allra flesta.

Visst, 30D har betydligt mindre brus på ISO 800 och uppåt, dubbel upplösning och lättare handhavandet och menyerna är betydligt mycket enklare på 30D, men jag tycker 1D är betydligt bättre än 30D på:

+ Större sökare
+ AF sanslöst mycket bättre
+ 8b/s mot 5b/s
+ Vädertätad
+ Möjlighet till 1 bländarstegs kortare skärpedjup

För att inte tala om kortaste slutartid på 1/16.000s, är det NÅGON kamera idag som har så kort slutartid?

Har haft både 20D och 1D samtidigt. När jag var ute på promenad med familjen, var det oftare jag hade med mig 1D och lämnade 20D hemma. Eftersom det var mitt på dagen behövdes inte höga ISO och bilderna förstoras oftast bara till familjealbumet 10x15cm.

Främsta orsaken att 1D hängde med ut var fler skarpa kort på barnen tack vare snabb AF och kortare skärpedjup ger finare bilder.

Har för övrigt nedanstående bild förstorad på jobbet i storlek 30x40cm, och det är många som frågat vilken kamera jag använt pga skärpan...
 

Bilagor

  • barnen.jpg
    barnen.jpg
    55.3 KB · Visningar: 258
Megapixlar är inte allt....

StaffanW skrev:
Har för övrigt nedanstående bild förstorad på jobbet i storlek 30x40cm, och det är många som frågat vilken kamera jag använt pga skärpan...

Nu har jag visserligen inte en 1D men en Nikon D2H med liknande upplösning (4mp).. Har oxå flertalet A3-förstoringar som ser grymt bra ut.
När folk sett dem så har de inte trott på att bilderna kommit från en 4mp dslr..

Med andra ord så räcker 4mp längre än vad man tror.. Dessutom genererar det väldigt små och lättarbetade filer.
 
StaffanW skrev:
Har för övrigt nedanstående bild förstorad på jobbet i storlek 30x40cm, och det är många som frågat vilken kamera jag använt pga skärpan...

Mja, fast det beror ju på vilket objektiv man använt, i första hand. Med CCD-sensorn i 1D är känd för att ge riktigt bra kvalité.
 
Jeppe skrev:
Mja, fast det beror ju på vilket objektiv man använt, i första hand. Med CCD-sensorn i 1D är känd för att ge riktigt bra kvalité.

Visst beror det också på vilket objektiv jag använde (i mitt fall 135/2L till bilden jag la upp).

1D som har 1.25x crop, motsvarar 135/2L 105mm på en 30D.

Övertygad om att jag inte skulle blivit lika nöjd med slutresultatet på bilden om jag använt kombinationen 40D + 24-105/4L på 105mm.

Bländare 4 på 40D kontra bländare 2 på 1D blir runt 3 bländarstegs skillnad i skärpedjup, vilket gör rätt mycket.

Så en 1D med rätt objektiv, bra ljus och inget behov av förstoringar över 30x40cm är inte helt fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.