Annons

Behöver tips, Canon 1000d eller nikon d31000?

Produkter
(logga in för att koppla)

emaouse

Medlem
Hejsan

Jag skulle behöva något bra råd.
Jag har funderat på att köpa en sysytemkamera och dom jag har tittat på är Canon 1000D eller Nikon D3100. De alternativ jag har är att köpa canon billigt och sedan satsa på att köpa till ett bättre objektiv eller köpa D31000 som även har bildstabilisator men då nöjer jag mig med objektivet som sitter på eftersom kameran är dyrare. Båda kamerorna har objektivet 18-55mm men nikon har alltså stabilisator.

Är det någon som kan ge mig något gott råd om detta?
1000d och köpa till något roligt objektiv eller D3100 och nöja mej så?
 
Finns hur många trådar som helst med folk som ska köpa sin första systemkamera och vill ha tips. Sök här på forumet och läs recensionerna här på Fotosidan om de produkter du är intresserad av så kan du säkert fatta ett beslut.
 
1. Canon och Nikon är båda bra val.
2. Bildstabilisering är en funktion som sitter i objektivet, vissa objektiv har det, andra har det inte. Canon kallar det för IS och Nikon kallar det för VR. Sigma kallar det för OS och de säljer objektiv som passar till antingen Canon eller Nikon.

Canon 1000D och Nikon D3000 lirar i samma division. Ingen av dem filmar.
Canon 500D och Nikon D3100 lirar i samma division. Båda filmar typ likvärdigt.

Nikon D5000 som just nu säljs ut för 3990 är bästa köp i budgetklassen. Fotar bra men är lite sämre på att filma. http://www.inet.se/artikel/6202145/nikon-d5000-kamerahus

Till D5000 huset köper du t.ex. AF-S 18-105VR för 1200kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141060

Ps. nästa gång räcker det med en tråd i samma ämne ;)
 
Senast ändrad:
Som sagt, det finns gott om trådar om exakt det här. Snabbt och enkelt kan man dock säga att D3100 är mycket modernare än 1000D och den har därför bättre bildkvalité.

En grej bara. D3100 har inte bildstabilisator, ingen av Nikons kameror har det. Hos Nikon sitter bildstabilisatorn i objektivet istället.

Det går alltså att köpa D3100 tillsammans med objektiv med bildstabilisator.
 
Som sagt, det finns gott om trådar om exakt det här. Snabbt och enkelt kan man dock säga att D3100 är mycket modernare än 1000D och den har därför bättre bildkvalité.

En grej bara. D3100 har inte bildstabilisator, ingen av Nikons kameror har det. Hos Nikon sitter bildstabilisatorn i objektivet istället.

Det går alltså att köpa D3100 tillsammans med objektiv med bildstabilisator.

Det gör det hos canon också ! Sitter i objektivet.MVH.
 
Tackar tackar så mycket!! väldigt välbehövliga tips! Ska ta och kika på den där d5000 och kanske satsa på den då! :) Är objektivet du föreslår bra? Jag har varit inne på dom där 18-55mm eftersom dom ingår i många paket. Ska kika på den här d5000 lite!

Tack så mycket än en gång!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.