Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
du är en mactaliban Mats :)
hur kan du skryta med att du aldrig haft något virusskydd till mac sedan 90 talet?
Då ställer jag mig i ledet o säger att jag har aldrig haft något virusskydd till mac däremot till pc o då fick jag virus ändå.

Haha :) Ja, jag erkänner att jag hade virusskydd då, men det berodde nog mest på att datorföretaget hade en bra försäljare...
 
Vad skulle egentligen vara problemet med eventuell automatisk nedladdning vara? Om det handlar om en mask eller ett virus så måste den väl exekveras för att göra skada? Och en trojan måste väl installeras? Och i ett vettigt operativsystem bör väl de installerade filerna få samma rättigheter som installatören har?
Förklara för en som int' begrip'...

Pwn2Own (och många andra) har fyra år på raken bevisat att man kan skapa en websida soM UTAN ATT ANVÄNDAREN BEHÖVER GODKÄNNA NÅGOT kan få OS X att starta program på datorn, och skriva till filer som skall vara skrivskyddade för användaren UTAN ATT ANVÄNDAREN TILLFRÅGAS OM DENNA VILL GÖRA DETTA. (ja, det går precis likabra att få Win7 / IE / FireFox att göra detta, det är ju så malware installeras som regel)

Vad, exakt, är det som får den genomsnittliga OS X användaren att inte förstå vad det innebär?
 
MacWorld har ett antal mer eller mindre inkompetenta skribenter som tydligen även har svårt att skilja på "ladda ned automatiskt" och "installera automatiskt". Efter att ha läst ett antal blahablaha-artiklar där är jag inte förvånad.

Det där med skribenterna på IDG gäller även de som skriver om Windows, tyvärr.

Du har i övrigt helt rätt i att "programmet" kan fås att laddas ner direkt i webläsaren.
Men att det inte instaleras automatiskt.

Det räcker ju inte heller med att dubelklicka på det, du måste också ange admin-lösenord.
 
Det där med skribenterna på IDG gäller även de som skriver om Windows, tyvärr.

Du har i övrigt helt rätt i att "programmet" kan fås att laddas ner direkt i webläsaren.
Men att det inte instaleras automatiskt.

Det räcker ju inte heller med att dubelklicka på det, du måste också ange admin-lösenord.

Det beror på hur du har konfigurerat OS/X

Users running administrator accounts and with the Safari option to open "safe" files automatically checked appear to be most at risk, with some claiming that no notification of installation was seen or password required. Only when a screen popped up asking for a credit card number to sign up for virus protection did they realize that malware had been installed on their systems.

http://www.macrumors.com/2011/05/02/new-macdefender-malware-threat-for-mac-os-x/

/Karl
 
Nu är det ju dock så att med OS/X ökade popularitet så har det blivit intressant för virusmakarna att göra OS/X-virus också. OS/X är ju inte längre ett obskyrt operativsystem som några få Jobs-trogna använder.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.387059/mac-smittas-enklare-av-skadlig-kod-an-windows

MacDefender, och liknande trojaner av typen "social engineering" är svårt att skydda andra från vare sig de kör OS X, Linux eller WIndows. Däremot kan man skydda sig själv genom att inte vara så naivt lättlurad.
 
Så då är macen sämre :)

VIlken Mac? Det är meningslöst att jämföra datorer i olika segment med varandra.

I lågprissegementen, med smäckiga datorer som har låg prestanda, finns ingen Mac att välja på, så då är förstås "macen sämre".

Det finns en betydligt större bredd bland WIndows-datorer än bland OS X-datorer.
 
Senast ändrad:
När någon hävdar att X är dyrare äb Y, så är det väl ändå mest relevant att jamföra två alternativ som i specifikationer är så lika varandra som någonsin är möjligt.
För att sedan se hur pass stor prisskillnaden verkligen är?

Du verkar inte tycka att det behövs en så rättvis jämförelse som möjligt.

Men för att använda en haltande jämförelse.
Så blir ju jämförelsen ungerfär som att säga att en Mercedes är dyrare än en Skoda.
Och eftersom båda är bilar så är det självkart att köpa en Skoda.
För att sedan hävda att eftersom båda är bilar så är den verkliga skillnaden inte alls stor.

Precis, så lika som möjligt men Mac vinner inte automatiskt över PC för att egenskap x inte finns hos PC. PC har andra egenskaper som utbyggbarhet, öppenhet som många värdera högt. Så därför räcker det med "motsvarande dator".

Din bilanalogi var inget vidare. Det är de sällan. En intelprocessor i en mac är inte ett dugg bättre än en intelprocessor i en PC bara för att det står Apple på skalet.
 
Okej, du kan alltså motbevisa det som framkom vid Pwn2Own-tävlingarna?

De har bevisat att man kan installera/exekvera mjukvara utanför user context på OS X. Förstår du vad det betyder på lekmannaspråk?

De använde inte senaste versionen av vare sig Safari, IE eller Chrome, så hur läget är idag är lite oklart.
 
Att TCO skulle vara meningslöst för privatpersoner är jättefel. Det är ju det som är grejjen med Apple. Efter att man packat upp den finfina datorn så säger de flesta att Apple är enkel att hantera och att den bara fungerar, det drar ner TCO.

Vilken privatperson vill inte ha en dator som bara fungerar?
Jag har inte spenderat en spänn (förutom strömförbrukningen) på min dator sen jag byggde den, annat än vid inköp och uppgraderingar.
Det samma gäller alla mina tidigare datorer dom senaste 15 åren.
Och Apple levererar ingenting annat än sitt varumärke och sitt operativsystem och de begränsningar dessa innebär, jämfört med vilken välbyggd dator som helst. Att tro nånting annat är befängt. Sen får man väl avgöra själv om man tycker det är värt tusentals kronor eller inte.
 
Om du kräver att PCn ska vara exakt som macen kommer du aldrig hitta någon sådan. Men varför ska jämförelsen göras på Macens villkor? Det är bara dumt av flera anledningar.

Är det smartare att försöka jämföra två olika system, eller stryka kostnadsdrivande komponenter i systemet?

Vad jag säger är att det går inte att rättvist jämföra Apple med PC.
Någon sida kommer alltid tycka att de dragit det kortare strået.
 
Varför försöka övertyga Windowsfantaster att OS X är bättre? Det synes mig vara en rätt meningslös övning.

(Vad gäller hårdvaran så tycks åtminstine en del WIndowsanvändare tycka att Mac är bra hårdvara eftersom de använder den och kör Windows på den.)
 
De använde inte senaste versionen av vare sig Safari, IE eller Chrome, så hur läget är idag är lite oklart.

Secunia listar så sent som idag "high risk" exploits med "remote execution" på aktuell version av safari, som saknar vendor patch.
 
Är det smartare att försöka jämföra två olika system, eller stryka kostnadsdrivande komponenter i systemet?

Vad jag säger är att det går inte att rättvist jämföra Apple med PC.
Någon sida kommer alltid tycka att de dragit det kortare strået.

Visst går det. Man tittar på en mac, och jämför med en PC med motsvarande komponenter minus de som man inte är intresserad av, eller inte finns. Lägger kanske till någon komponent eftersom det går och sen räknar man på priset.

Tex som ovan: om man redan har en blu-rayspelare och tangentbord och mus som man inte vill byta belastar dessa komponenter inte ens PC-datorköp.
 
Varför försöka övertyga Windowsfantaster att OS X är bättre? Det synes mig vara en rätt meningslös övning.

(Vad gäller hårdvaran så tycks åtminstine en del WIndowsanvändare tycka att Mac är bra hårdvara eftersom de använder den och kör Windows på den.)

...men vi som anser oss vara mångåriga "super users" av både Windows och OS X/Apple i såväl Hem som Företagsmiljö, och fortfarande anser att OS X har allvarligare tillkortakommanden än Windows då?
 
Tex som ovan: om man redan har en blu-rayspelare och tangentbord och mus som man inte vill byta belastar dessa komponenter inte ens PC-datorköp.
Fast prylar som tillsammans inte ens kostar tusen spänn är ju en marginell skillnad på ett pris som diffar många tusenlappar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.