Annons

Behöver råd. Skall plåta en spelning

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det har nämts på sidan 1 och 6 i diskussionen ;). Men du har helt jäkla rätt, och det är jättekul att få en musikers syn på det hela.

Jag vill dock lite påpeka att om nu keyboardisten ger trummisen en arg blick för att han missar så är jag inte alls säker på att jag skulle plocka ut de bilderna för att ge till bandet. Iallfall inte som ett a-pick.

Som jag personligen ser det så handlar plåtningen om att i första hand stärka bandets varumärke inför sina fans. Jag skrev nånstans i tråden att Stigge i D-A-D uppenbarligen inte uppskattade man kunde se hans rynkor på en av mina bilder.. så den skrotades snabbt från deras hemsida.

Men, om vi skalar av ditt argument och säger att det handlar om timing/närvaro/förståelse för hur bandets dynamik funkar. Då är jag jäkligt överens med dig.

Du kanske är på en annan nivå än jag :).
Rynkiga musiker som är gnälliga tror jag är ruskigt ovanligt. Lite svett och vara lite ful är ju Rockn roll.
Jag missade att folk skrev att du skulle lyssna... jag bara la till...


lycka till.
Kolla dina mail
 
Tackar ödmjukast för era fina ord om mina bilder, Jan och Peter! :)

Ja, det är bra med frontljus så man får ljusa ansikten men det är verkligt lätt att man fräter ut dem också om man inte är försiktig. Ljuset är lindrigt sagt ojämnt på den scenen också. Bara jag får tummen ur så ska jag ta och se över belysningen lite för att göra den mer fotovänlig (är styrelsemedlem på klubben). Röda strålkastare rakt i ansiktet på vissa gör det helt otroligt svårt att få fram några detaljer. T.ex. bild 12 är en sådan. Var tvungen att dra ner röda kanalen i botten vid råkonverteringen för att få någon slags detaljer alls i ansiktet på honom, vilket resulterade i lite underliga färger. Även bild 15 är kraftigt manipulerad på liknande vis.

Synd också med mikstativet tvärs över ansiktet på keyboardkillen på bild 2, men vad gör man åt sånt? De ställde inte upp sina grejer för att bli fotograferade utan för att ge en bra show åt publiken. Ibland får man kompromissa och välja det minst störande av flera detaljer. Eftersom han annars på den bilden var mest en siluett ändå, så tyckte jag inte stativet störde så mycket.

Stativ/monopod använder jag inte, av olika orsaker. Den främsta orsaken är väl att jag inte tycker det är så nödvändigt då jag vill hålla slutartiderna rätt korta i alla fall i mån av möjlighet (under 1/80s, helst kortare). Andra orsaker är att jag ofta fotograferar från en så låg nivå som möjligt, sittande eller stående på huk, och vill ha maximal rörlighet med kameran för att komma åt de bästa vinklarna. Dessutom vill jag fotografera så diskret som möjligt. Skulle jag använda tele skulle kanske ett stativ kunna vara på sin plats, men jag skulle ändå föredra en stabiliserad telezoom. Väntar på att Sigmas nya 70-200/2,8 OS ska släppas, men den lär väl bli förhållandevis dyr tror jag. Nikons egna har jag i vilket fall som helst inte råd med. Sigmas kommande 85/1,4:a verkar inte fy skam den heller fast den saknar ju stabilisator. För mig med kamera som inte klarar så höga iso är ljusstyrkan otroligt viktig.
 
Du kanske är på en annan nivå än jag :).
Rynkiga musiker som är gnälliga tror jag är ruskigt ovanligt. Lite svett och vara lite ful är ju Rockn roll.
Jag missade att folk skrev att du skulle lyssna... jag bara la till...


lycka till.
Kolla dina mail

Ja, precis! Jag säger inte att bilderna inte skall vara skitiga/svettiga/rökiga om det är det som bandet utstrålar. Jag säger inte heller emot att man skall ge akt på vad som händer på scen.

Jag _ångrar_ att jag inte tog flera bilder på Frank Turner med JD-flaskan i högsta hugg på scen på parken... Jag hade inte riktigt insett att han 'alltid' verkar kröka till på scen...

Jag menade bara att man skall gallra lite i vad man skickar in till bandet / publicerar på nätet. Iallfall om man vill bli erbjuden fotopass "nästa gång".

Men okej, jag inser att det här stickspåret i diskussionen kom sig av att ditt hypotetiska exempel var ett misstag på scen som ledde till fientliga känslor i bandet.

Förresten, har någon nämnt "Se till att SJÄLV ha kul när du plåtar?" i tråden ännu? :D
 
Jag tror någon gjorde det, eller så var det i en annan tråd.

Med lite erfarenhet så vågar man nog ha kul?? Men sist,, blev pinsamt påmind om hur stressad jag blev när det inte blev som jag tänkt mig. Spelningen hade ju inte ens någon högre "status"

Använder man alltid motljusskydd vid denna typ av foto?
 
Använder man alltid motljusskydd vid denna typ av foto?

Det skadar ju aldrig att ha det påmonterat, om man nu inte tänkt använda den inbyggda blixten och motljusskyddet skymmer den. ;-) Och nog skulle jag våga påstå att det gör en hel del nytta vid konserfotografering, fastän jag aldrig jämfört hur det blir med och utan motljusskydd.
 
Lite äldre bilder, med lite äldre kamera.

http://www.flickr.com/photos/leuchturm/

Det var de sista bilderna som jag tog med min PowerShot A610, som sedan pajade. Efter det så vägde det mellan en G10, EOS450D och en beg Nikon D80, det blev en EOS1000D

Jag tog precis hur många kort som helst på spelningen och det var omöjligt att få dem skarpa och fina. Dels så var det så förbaskat kul spelning, dels så var det lite halvbra utrustning. En faktor som nog påverkade avsaknaden av bildstabilisering negativt var typen av vätskeintag.

Men jag kan ändå inte riktigt förstå varför jag (tycker jag själv) fick bättre och mer livfulla bilder med så mycket sämre förutsättningar. Jag har lärt mig en jäkla massa och jag har bättre utrustning, men bilderna blir inte bättre.

En sak är väl att den inbyggda blixten i A610 levererar tillräckligt "lite" ljus för att få till lite frys i bilderna, medans min 430EX II utan att dämpa blir allt för kraftig?
 
En sak är väl att den inbyggda blixten i A610 levererar tillräckligt "lite" ljus för att få till lite frys i bilderna, medans min 430EX II utan att dämpa blir allt för kraftig?

Helt riktigt, kolla på 7285 och kika på handen som råkat hamna nära kameran, blixten skjuter den platt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.