Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd. Skall plåta en spelning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för feed Jan, det du säger känns väldigt logiskt och det märks att du har erfarenhet så att det stänker om det! För du beskriver situationen på ett sätt som man inte kan om man inte var där, eller har just din portion erfarenhet! :)

Ljuset var jättekasst! Det var väldigt mörkt och de hade av någon anledning ingen som hanterade ljuset mer än lite spontant då och då.

Jag började med att köra på ISO800,, och testade 1600,, ändrade till auto och de hamnade på 400-800 men jag fick så långa exponeringstider. (Hade inte köpt ngt monopod) Och bilderna blev väldigt oskarpa. Så jag halade fram blixten, men försökte vinkla den åt alla möjliga håll bort från scenen. Skulle nog dämpat blixten, och jag bör nog köpa en bouncer?

Fick en kommentar från tjejen som spelade gitarr, "Fa-n du har ju plåtat så att det ser ut som om vi är på en jättescen!" (Hon tyckte det kändes positivt) Men som du är inne på.. Det var ju inte så det såg ut. :-(

Jag funderar på om jag skall göra någon sorts återkoppling till de som arrangerade och påtala "brister",, saker som har förbättringspotential. Kan säkert upplevas som "overkill" från deras sida, varför skall de ändra på saker som en fotosnubbe gnäller på?!

Tycker din bild ser väldigt bra ut!

Det var lite trångt framme vi scenen och jag hade min 50mm glugg så det blev många huvuden som kom med. :-(

Förhoppningsvis har jag lärt mig något som jag kan ha nytta av nästa gång. :)
 
Tack för feed Jan, det du säger känns väldigt logiskt och det märks att du har erfarenhet så att det stänker om det! För du beskriver situationen på ett sätt som man inte kan om man inte var där, eller har just din portion erfarenhet! :)

Ljuset var jättekasst! Det var väldigt mörkt och de hade av någon anledning ingen som hanterade ljuset mer än lite spontant då och då.

Jag började med att köra på ISO800,, och testade 1600,, ändrade till auto och de hamnade på 400-800 men jag fick så långa exponeringstider. (Hade inte köpt ngt monopod) Och bilderna blev väldigt oskarpa. Så jag halade fram blixten, men försökte vinkla den åt alla möjliga håll bort från scenen. Skulle nog dämpat blixten, och jag bör nog köpa en bouncer?

Fick en kommentar från tjejen som spelade gitarr, "Fa-n du har ju plåtat så att det ser ut som om vi är på en jättescen!" (Hon tyckte det kändes positivt) Men som du är inne på.. Det var ju inte så det såg ut. :-(

Jag funderar på om jag skall göra någon sorts återkoppling till de som arrangerade och påtala "brister",, saker som har förbättringspotential. Kan säkert upplevas som "overkill" från deras sida, varför skall de ändra på saker som en fotosnubbe gnäller på?!

Tycker din bild ser väldigt bra ut!

Det var lite trångt framme vi scenen och jag hade min 50mm glugg så det blev många huvuden som kom med. :-(

Förhoppningsvis har jag lärt mig något som jag kan ha nytta av nästa gång. :)

Har du kvar någon av bilderna som du plåtade på hög ISO utan blixt? Har du kikat i den för att se vad som gömmer sig i den? Ibland blir man förvånad ;)

Ja, du bör defintivt skaffa en bouncer (något föreslog att köra snikvarianten och använda papper/kartong och det funkar också) sedan bör man vrida ner effekten på blixten massor oavsett vad kameran tycker om det ;) (Kom ihåg: Kameran vill som standard dra allt mot "neutralgrått" och det vill man inte alltid).

Jag vet inte om du bör påtala 'brister' i någon större omfattning. Lägg lite "spin" på det bara "Ljuset var dåligt, och jag missbedömde när jag kompenserade för det. Men det ordnar vi nästa gång".. typ? ;)
 
Jag började med att köra på ISO800,, och testade 1600,, ändrade till auto och de hamnade på 400-800 men jag fick så långa exponeringstider.

S-k-i-t i vad kameran anser lämpligt. Skjut några bilder på 1600 med 1/100 och så öppen bländare som möjligt. Ja, kameran kommer att skrika om 'AAAAH! Du underexponerar!!" men det spelar ingen roll. Sedan får man kika i sin råkonverterare och se hur bilden _Egentligen_ ser ut när man vrider upp exponeringen. (Ja, det är här det hela blir en materialsport, många kameror kommer att brusa för mycket när man gör det här, och ju bättre optik man har desto bättre)

På tal om inget, en ordningsgrej när du börjar plåta 'större' evenemang så tänk på en sak till: Stäng av alla former av hjälpbelysning för Autofokusen. Jag plåtade en spelning för lite sen där en fotograf blev utmotad av vakterna efter bara några sekunder på grund av detta.
 
På tal om inget, en ordningsgrej när du börjar plåta 'större' evenemang så tänk på en sak till: Stäng av alla former av hjälpbelysning för Autofokusen. Jag plåtade en spelning för lite sen där en fotograf blev utmotad av vakterna efter bara några sekunder på grund av detta.


Mycket bra tips! Jag hade säkert lärt mig det, men på fel sätt. :-(

En sak som jag snarare kände än förstod. Jag hade "inte tid" att göra rätt. Blev stressad som fasen när det inte blev tillräckligt bra, var nästan, men bara nästan, beredd att vrida ratten till den där lilla gröna symbolen.

Nästa lilla missöde, av någon anledning så blev det något fel när jag kopierade filerna från kameran. (startade en tråd om det) Filerna var ju jpg+raw men när jag kopierat dem och formaterat kortet så visar det sig att det endast är jpg filer, men dubbletter. M.a.o. så är mina raw bortblåsta, vilket stör mig väldigt!
 
Mycket bra tips! Jag hade säkert lärt mig det, men på fel sätt. :-(

En sak som jag snarare kände än förstod. Jag hade "inte tid" att göra rätt. Blev stressad som fasen när det inte blev tillräckligt bra, var nästan, men bara nästan, beredd att vrida ratten till den där lilla gröna symbolen.

Nästa lilla missöde, av någon anledning så blev det något fel när jag kopierade filerna från kameran. (startade en tråd om det) Filerna var ju jpg+raw men när jag kopierat dem och formaterat kortet så visar det sig att det endast är jpg filer, men dubbletter. M.a.o. så är mina raw bortblåsta, vilket stör mig väldigt!

Jag börjar känna mig som en spåman.. jag sa ju att du skulle känna dig tokigt stressad ;)

Men jag tror att du behöver göra det här:
-Ta reda på var din kameras gränser går för vad som ses vettigt ut på hög-ISO.

-Lär dig hur mycket din LCD ljuger. (Med andra ord, det kommer troligen att se mörkt ut när du kollar på skärmen, men det intressanta är ju vad du kan få FRAM u bilderna)

-Hitta sedan ett utgångsläge som du vet "brukar funka". I mitt fall är det "3200, 1/125, 4,0" BÖRJA sedan plåta där, och se "hur det funkar"

Justera sedan efter behag under plåtningen, men börja inte labba med ALLA värden på en gång så att säga.

Jag beklagar verkligen att du tappade dina råfiler.
 
Mycket bra tips! Jag hade säkert lärt mig det, men på fel sätt. :-(

En sak som jag snarare kände än förstod. Jag hade "inte tid" att göra rätt. Blev stressad som fasen när det inte blev tillräckligt bra, var nästan, men bara nästan, beredd att vrida ratten till den där lilla gröna symbolen.

Nästa lilla missöde, av någon anledning så blev det något fel när jag kopierade filerna från kameran. (startade en tråd om det) Filerna var ju jpg+raw men när jag kopierat dem och formaterat kortet så visar det sig att det endast är jpg filer, men dubbletter. M.a.o. så är mina raw bortblåsta, vilket stör mig väldigt!

Ajdå inte bra med försvunna råfiler.
Men gör så att du kollar på några filer innan du rensar kortet, så vet du att allt står rätt till.

Jag har också plåtat lite musik. En gäng på mitt jobb var med i något som kallas jobbarrock här i västerås. Plåtade med min dåvarande nikon D50 med blixten sb600 o sigma 24-135 2,8-4,5.
Om någon vill se bilderna finns de på adress:
http://www.jobbarrock.se/ >bilder >bilder machine head
 
schysta bilder!

Vad är det för inställning du kört med? Hur upplevde du ljuset i lokalen? Du använde blixt..

Men om man nu INTE skall använda blixt och vill ha skarpa bilder som visar lokalens och musikernas känsla??

Vi antar, min EOS 1000D + 50mm f/1.8 och lokalen är mörk, med endast rätt enkel belysning i form av 2 stativ med 4 olikfärgade lampor i varje.

bländare 1.8?
iso 1600?
tid 1/60?


Nästa gång skall jag inte fega ur och plocka upp blixten, skall nog t.o.m. lämna den hemma. I alla fall i bilen...
 
Men om man nu INTE skall använda blixt och vill ha skarpa bilder som visar lokalens och musikernas känsla??

Vi antar, min EOS 1000D + 50mm f/1.8 och lokalen är mörk, med endast rätt enkel belysning i form av 2 stativ med 4 olikfärgade lampor i varje.

Problemet där är att du drabbas av utrustningsproblematiken särskilt på småklubbar som oftast har ljuset bakom artisterna. Då behöver man högt iso, och lågt brus...

Dessa är från i fredags, då körde jag med följande inställningar:

AutoISO inställt på max 6400
Lägsta acceptabla slutartid: 1/125
Bländare: 4

Gluggen var en 24-70/2,8

Därefter börjar man exponeringslåsa efter bästa förmåga.

De flesta exponeringar hamnade på ISO4000 eller ISO5000


http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1968167
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1968180
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1968182
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1968416

"Helfigursbilden"på sångaren är dock faktiskt ISO2000 eftersom han klev in i en av sido-spot'sen.
 
Ah.. och just det... Chimpa inte ;) (Det vill säga, kolla inte allt för mycket på bilderna på LCD'n när du tar dem).

Jag är nöjd med mina bilder, men de såg (som regel) jävligt underexponerade ut på LCD'n. Så jag förlitade mig på mitt underbara hus och dess uberjävligt konsekventa brusegenskaper och lyfte fram bilden i Lightroom.

Närbilden på trummisen är en crop'ad bild, och därmed såg man bruset rätt bra, därför gjorde jag den svartvit och tonade den, eftersom komposition/minspel var så pass bra.
 
Just det... vad jag PRIMÄRT menade med utrustningsproblem är mestadels att din 50 ofta troligen är "för lång" för att fota från diken och liknande. Du behöver mera vidvinkel.. särkilkt på ett APS-hus.
 
Det jag har svårt att förstå är hur man som du lyckas få en skarp bild, fylld med färger och rörelse samtidigt som den är livfull.

Men jag kan nog inte komma ifrån mina tankar på att det är min hårdvara som sätter begränsningen, lite i alla fall?!?

Jag är väl en typisk "tekniker" som gärna mäter ett resultat, men samtidigt så älskar jag konstnärlighet och har inga problem med att ha överseende med tekniska tillkortakommanden (om det inte gäller mina egna bilder...).

Kanske skall skapa en tråd om vår egna begränsning i förmåga att komponera bästa bilden?
 
Det jag har svårt att förstå är hur man som du lyckas få en skarp bild, fylld med färger och rörelse samtidigt som den är livfull.

Men jag kan nog inte komma ifrån mina tankar på att det är min hårdvara som sätter begränsningen, lite i alla fall?!?

Jag är väl en typisk "tekniker" som gärna mäter ett resultat, men samtidigt så älskar jag konstnärlighet och har inga problem med att ha överseende med tekniska tillkortakommanden (om det inte gäller mina egna bilder...).

Kanske skall skapa en tråd om vår egna begränsning i förmåga att komponera bästa bilden?

Jag har själv en kamera som inte ger speciellt trevligt resultat om jag går över iso 1600 (iso 3200 är högläge och väldigt brusigt på min kamera). Så kan man fotografera med iso upp till 6400 utan störande mycket brus, så är man ju klart mindre begränsad av utrustningen. Men själv stör jag mig inte så mycket på brus i bilderna utan det absolut viktigaste är attityden i bilden och sedan i andra hand kommer kompositionen och tekniska detaljer. Man vill helst inte fräta ut så mycket detaljer, lätt hänt i strålkastarljus. Man vill heller inte att något mikställ, ett gitarrhuvud eller nåt liknande skymmer någons ansikte eller så.

För att fånga liv och rörelse gäller att försöka tajma rätt med avtryckaren. Följ med musiken så du är beredd när när det kommer partier i musiken där någon tar i lite extra, just då får man oftast de bästa bilderna. Det kan vara sångaren som slår an en hög ton eller en någon som drar ett solo. I sista refrängen brukar folk ta i lite extra, så då är det också bra läge att fotografera.

Det känns ju kanske lite handikappat med endast en brännvidd till hands när man fotograferar konserter, men jag kör hellre med ett enda ljustarkt fast objektiv än en ljussvagare zoom som tvingar upp iso högre än vad kameran tål. Får jag välja endast ett objektiv för konsertfoto skulle det bli min Nikkor 35/1,8. Problemet med det är att det blir svårt att ta högupplösta närbilder, men brännvidden är rätt "lagom" annars. 50mm funkar också hyfsat bra men inte om det är en stor scen och man står nära den.

Här är några bilder jag hittills tagit den här "terminen" på min lokala musikklubb:

http://www.doobop.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=8

På de två senare konserterna (bild 11-21) använde jag mest mitt nya Sigma 50/1,4 (oftast nedbländat lite grann), medan jag på de två första använde mest min 35:a på full öppning. De jag använt min vidvinkelzoom på torde synas rätt väl... :) Den har "endast" ljusstyrka f/3,5, så slutartiderna blev lite väl långa med det. På bilden med mannen med dragspelet (tagen med 50:an) tycks jag ha fått lite väl mycket skakoskärpa, men jag tyckte om bilden för det. :)

Under "gallery" på sidan ovan finns även ett galleri med bilder från hösten 09, min första säsong som konsertfotograf. :) Alla är inte toppenbilder, vissa är där mest för dokumentationens skull. :)
 
Skulle en Tamron 17-50 2,8 vara en räddnig?? Början på räddningen i alla fall.

Den kommer iallafall att de dig mycket mera flexibilitet. Försök att låna/hyra en glugg i "den stilen" när det är dags nästa gång.

Dock, lider inte den lite av "långsam AF" eller är jag ute och cyklar nu?
 
Det jag har svårt att förstå är hur man som du lyckas få en skarp bild, fylld med färger och rörelse samtidigt som den är livfull.

Men jag kan nog inte komma ifrån mina tankar på att det är min hårdvara som sätter begränsningen, lite i alla fall?!?

Ja, din utrustning ger dig en del begränsningar. Men jag säger som jag sade när du lade ut dina bilder: Jag tycker att dina bilder är komponeringsmässigt och innehållsmässigt bra och intressanta. Det är fan viktigare i det stora hela. Rutin och brutalare hårdvara kommer senare.

Jag vet inte om jag borde säga detta vad gäller "rutin", eftersom jag tror att CombiChrist trots allt bara var min trettonde Live-plåtning


Vad gäller dina fina ord angående liv och närvaro i mina bilder (tackar mjukast!): Timing, timing, och timing och förlita dig på befintligt ljus. Vill/får du använda blixt, vrid ner effekten massor, använd den för att kasta en ljusskvätt i ansiktet på artisten. Fundera på att hänga på ett färgfilter för att skapa illusionen av att den är en del av scenbelysningen (Jag har dock aldrig själv använt den metoden på en spelning, men jag har använt den på ett par dansföreställningar)

Mera seriöst, jag försöker verkligen undvika "spray and pray"-mentaliteten för jag tycker inte det är så utvecklande.
Men, jag erkänner villigt att när jag "såg" trummisen vid de två blå spotlightsen första gången så flippade jag över matarläge till höghastighetsmatning (8 bps), ställde mig och väntade och hoppades att han skulle kliva tillbaka. Så, jag 'offrade' väl 20 exponeringar på att få tre användbara, och en klockren.
 
JazzBass, väldigt trevliga bilder! Bra komposition och det finns en påtaglig atmosvär.

Använder du stativ?

Jag skulle ju köpa en monopod, men det fanns ingen till rätt peng och längd.
 
JazzBass: Jag säger som Peter, jag gillar bilderna!

En intressant detalj: Om vi kikar på bild 2/21 så får vi en praktuppvisning i hur mycket hjälp man får av 'främre ljus'. Detta saknas som regel i allt för stor utsträckning på småklubbarna... jag kan till viss del förstå varför, för det behövs ju _Egentligen_ inte för att ge publiken en dra show.

Det är en skitbra bild, men jösses vad roligt det hade varit med en aning ljus på keyboardkillen.
 
Ingen har tagit upp frågan om HUR man ska ta fotona och hur man ska fånga bandet.
Jag är absolut ingen expert men har spelat en del musik och lyssnar mycket.
Mitt tips är att lyssna på musiken och försök förutse vad som kommer att hända... Spelar gitarristen fel? Då kanske han gör någon grimase..
Sackar trummisen? Arg blick från keyboardisten.
Kommer gitarristen till micken som sångaren också använder i första refrängen?
Då kommer han nog dit andra refrängen också...

Alltså lyssna och förbered bilderna innan du trycker. Glöm inte goa uttryck på människor i publiken också.
 
Ingen har tagit upp frågan om HUR man ska ta fotona och hur man ska fånga bandet.
Jag är absolut ingen expert men har spelat en del musik och lyssnar mycket.
Mitt tips är att lyssna på musiken och försök förutse vad som kommer att hända... Spelar gitarristen fel? Då kanske han gör någon grimase..
Sackar trummisen? Arg blick från keyboardisten.
Kommer gitarristen till micken som sångaren också använder i första refrängen?
Då kommer han nog dit andra refrängen också...

Alltså lyssna och förbered bilderna innan du trycker. Glöm inte goa uttryck på människor i publiken också.

Nja, det har nämts på sidan 1 och 6 i diskussionen ;). Men du har helt jäkla rätt, och det är jättekul att få en musikers syn på det hela.

Jag vill dock lite påpeka att om nu keyboardisten ger trummisen en arg blick för att han missar så är jag inte alls säker på att jag skulle plocka ut de bilderna för att ge till bandet. Iallfall inte som ett a-pick.

Som jag personligen ser det så handlar plåtningen om att i första hand stärka bandets varumärke inför sina fans. Jag skrev nånstans i tråden att Stigge i D-A-D uppenbarligen inte uppskattade man kunde se hans rynkor på en av mina bilder.. så den skrotades snabbt från deras hemsida.

Men, om vi skalar av ditt argument och säger att det handlar om timing/närvaro/förståelse för hur bandets dynamik funkar. Då är jag jäkligt överens med dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.