JazzBass
Aktiv medlem
Om jag börjar med följande setup?
Eos1000d + EF-s 50 1,8 på en monopod, ingen blixt.
Av = med största bländare
ISO = Auto
Ljusmätning = ?
Eller vad sägs om
EF-s 18-55 3.5-5,6 ingen blixt
Tv = 100-160
ISO = 1600
Ljusmätning = ?
eller:
EF 50 1.8 ingen blixt
Av = 1.8
ISO = Auto
Ljusmätning = ?
(Givetvis skall jag testa mig fram, men lite som utgångsläge, teoretiskt)
Den andra inställningen kan du glömma. För lite ljus, förutom eventuellt i 18mm-läget. Hoppas istället på att iso 1600 räcker tillsammans med ditt 50/1.8.
Utgå från en slutartid på ca 1/80s. Kör kortare om du kan, men undvik längre tider.
Kameran i S-läget (Tv) eller M tycker jag är smart att köra med. A (Av) funkar också, men håll i så fall koll på slutartiderna!
Kör gärna spotmätning och mät mot upplysta ansikten. Se till att kameran låser exponeringen då du trycker ner avtryckaren halvvägs, utifall du vill komponera om bilden efter fokuseringen.
Monopoden är en jättebra investering, men jag vet inte om du har så jättestor nytta av den för denna konsert då du helst vill hålla slutartiderna korta.
Väl på plats, försök fånga speciella uttryck och sånt som gör bilden extra intressant.
Kolla gärna in mina konsertbilder om du vill, har exif sparat för alla bilder tror jag. (Keep in mind att jag inte fotat längre än sen ifjol somras så bilderna är väl inte fulländade men kan ge lite ledtrådar i alla fall tror jag).