Annons

Behöver råd. Skall plåta en spelning

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag börjar med följande setup?

Eos1000d + EF-s 50 1,8 på en monopod, ingen blixt.

Av = med största bländare
ISO = Auto
Ljusmätning = ?


Eller vad sägs om

EF-s 18-55 3.5-5,6 ingen blixt
Tv = 100-160
ISO = 1600
Ljusmätning = ?


eller:

EF 50 1.8 ingen blixt
Av = 1.8
ISO = Auto
Ljusmätning = ?


(Givetvis skall jag testa mig fram, men lite som utgångsläge, teoretiskt)

Den andra inställningen kan du glömma. För lite ljus, förutom eventuellt i 18mm-läget. Hoppas istället på att iso 1600 räcker tillsammans med ditt 50/1.8.

Utgå från en slutartid på ca 1/80s. Kör kortare om du kan, men undvik längre tider.

Kameran i S-läget (Tv) eller M tycker jag är smart att köra med. A (Av) funkar också, men håll i så fall koll på slutartiderna!

Kör gärna spotmätning och mät mot upplysta ansikten. Se till att kameran låser exponeringen då du trycker ner avtryckaren halvvägs, utifall du vill komponera om bilden efter fokuseringen.

Monopoden är en jättebra investering, men jag vet inte om du har så jättestor nytta av den för denna konsert då du helst vill hålla slutartiderna korta.

Väl på plats, försök fånga speciella uttryck och sånt som gör bilden extra intressant.


Kolla gärna in mina konsertbilder om du vill, har exif sparat för alla bilder tror jag. (Keep in mind att jag inte fotat längre än sen ifjol somras så bilderna är väl inte fulländade men kan ge lite ledtrådar i alla fall tror jag).
 
Tack för alla tips hittills!!

JazzBass, har du någon länk till dina bilder?



Jag testade lite i går, på kontoret, med lite skum belysning. Frösökte se om det blev någon skillnad när jag bytte ljusmätningsmetod, men det var i mina ögon ingen som helst skillnad. Är det mindre viktigt ju kortare avstånd man har till motivet?

Tips på prisvärd monopod, med lite höjd. (jag är relativt lång, men det kanske inte är så viktigt med ett långt stativ?)
 
Tack för alla tips hittills!!

JazzBass, har du någon länk till dina bilder?



Jag testade lite i går, på kontoret, med lite skum belysning. Frösökte se om det blev någon skillnad när jag bytte ljusmätningsmetod, men det var i mina ögon ingen som helst skillnad. Är det mindre viktigt ju kortare avstånd man har till motivet?

Tips på prisvärd monopod, med lite höjd. (jag är relativt lång, men det kanske inte är så viktigt med ett långt stativ?)

Jag kör med ett http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559572

Jag är 176 lång, och det där är aningen "för långt" med en D700 monterad . Jag använder det dock enbart när jag har mitt 120-400 monterat, jag tycker att monopods är för klumpiga med "normala" objektiv.Jag anser att längden på ett monopod snarare är MER väsentligt än på ett tripod, eftersom du med monopoden måste använda kroppen som 'ankare'.

Om du vill låna monopoden för att testa innan du köper så hör av dig. Jag har inget i plåtnignsväg planerat som kräver att jag behöver den fören i slutet på nästa vecka. Jag fattade det som om du fanns i GBG-trakten?

Va gäller ljusmötningen så beror det ju i allra högsta grad på hur många ljuskällor du hade, och hur de föll på motivet.
 
Det är en scen med belysning från förmodat två huvudstativ. Ett på var sida om scenen. De vanliga ljusen,, gult, grönt, blått, rött..

Jag kan komma riktigt nära. Ganska liten scen.


Min längd,, 198cm Jobbar inne i Gbg,, relativt nära ScandinavianPhoto.
 
Det är en scen med belysning från förmodat två huvudstativ. Ett på var sida om scenen. De vanliga ljusen,, gult, grönt, blått, rött..

Jag kan komma riktigt nära. Ganska liten scen.


Min längd,, 198cm Jobbar inne i Gbg,, relativt nära ScandinavianPhoto.

680B blir maximalt 154cm hög, så det kan nog vara i underkant för dig?
 
Ja, tror faktiskt det. :-(

Dock väldigt snällt av dig att erbjuda en test!

Mjo, särskilt nr 1000D dessutom är ett så "litet" hus rent fysiskt.

Men, vill du låna det så finns jag i Länsmansgården, jag är dock hemma med magsjuka (har dock varit symptomfri sen igår) så jag har inte för avsikt att dra in till stan idag.
 
Tack för alla tips hittills!!

JazzBass, har du någon länk till dina bilder?

Jämför t.ex. exif på dessa två:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1825561.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1887069.htm

Övre: f/5 - iso 1600 - 1/20s
Nedre: f/1,8 - iso 800 - 1/80s

Här är en kraftigt croppad bild, som blev aningen överexponerad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1896516.htm

f/1,8 - iso 1100, 1/80s

Jag testade lite i går, på kontoret, med lite skum belysning. Frösökte se om det blev någon skillnad när jag bytte ljusmätningsmetod, men det var i mina ögon ingen som helst skillnad. Är det mindre viktigt ju kortare avstånd man har till motivet?

Det som man ska tänka på är att konsertbelysningen lyser upp musikerna mer än bakgrunden som ofta är mörk, kanske helsvart som på bilderna ovan. Det dynamiska omfånget som man vill fånga är alltså rätt stort. Det gör att ansikten, armar, händer och gitarrer lätt blir utfrätta om man inte är försiktig, vilket inte är så snyggt. Samtidigt gäller att inte heller underexponera då man ofta är tvungen att använda rätt höga iso, vilket kan leda till kraftigt brus om man är tvungen att ljusa upp bilderna i efterhand.

Spotmätning på de ljusaste ställena, eventuellt med en försiktig positiv exponeringskompensering, tycker jag brukar ge bra resultat. Dock är jag i startgroparna ännu, har fått mycket felexponerade bilder men de blir jämnare med tiden (började fotografera ifjol).


Tips på prisvärd monopod, med lite höjd. (jag är relativt lång, men det kanske inte är så viktigt med ett långt stativ?)

Jag köpte ett Velbon RUP-L43 i höstas som är mer än tillräckligt högt för mig (jag är 176cm lång), och det har dessutom en liten kulled vilket gör det väldigt mobilt, men kanske marginellt ostadigare än om kulleden inte fanns. Jag är dock väldigt nöjd med det, väldigt flexibelt. Jag använder det däremot inte så mycket på konserter eftersom jag då ofta fotograferar stående på huk eller sittande.
 
Jag tycker det är svårt att fotografera konserter med någon annan inställning än M (manuell).
Kör man spot mätning så måste motovet vara i mitten och då går det inte att komponera bilden som man vill.
Flerzons mätning och EV -1 fungerar bättre man kan bli mycket beroende på hur man komponerar bilden.

Jag föredrar att använda manuell inställning.
Ställ in bländare 1.8, slutartid 1/100 och ISO 800. Ta ett kort. Kolla histogrammet
För mörkt? Öka ISO till 1600. Ta ett kort. Kolla histogrammet
För ljus? Ändra bländaren till 2.0. Ta ett kort. Kolla histogrammet
osv

Håll koll på ljuset på scenen. Händras det så måste du kanske ändra inställningarna på kameran.

Lycka till!
 
Jag blir så deppig när jag kollar på era bilder.. hur f-n skall man kunna komma i närheten av det?!

Visst så skall jag testa mig fram, men ändå.

Jag var ute på lunchen och kollade lite på stativ, men det fanns inte så många alternativ där jag var, dock blev jag lite intresserad av ett Sigma 17-70 för 4250.-
 
Jag blir så deppig när jag kollar på era bilder.. hur f-n skall man kunna komma i närheten av det?!

Äh, ta med ett sexpack bärs och en påse chips så skall jag gladeligen visa dig de opublicerade exponeringarna från valfri plåtning ;)

Seriöst, ta ett djupt andetag och sätt dig inte omedelbart och gå igenom bilderna, får då blir det lätt att man resonerar "Om jag bara hade...:"

Se det som "Nästa gång skall jag...." ;)
 
Jag tycker det är svårt att fotografera konserter med någon annan inställning än M (manuell).
Kör man spot mätning så måste motovet vara i mitten och då går det inte att komponera bilden som man vill.

Lycka till!

Du kan/och ska låsa exponeringsvärdena när du spotmätt. Komponera om om shoot. Precis som nör du fotograferar siluetter mot himmlen. Ta exponeringsvärden från himlen, lås, komponera om, shoot.

På Canon är det en asterix symbol för detta.

/Stefan
 
Precis, och jag tror att den funktionen bara finns på 5D och större på Canon-sidan(?). På Nikon är det D200 och uppåt som gäller,

Man måste ända upp till 450D för att få spot...finns även på 350D.
Nåja, den är inte livsviktig, håll koll på histogrammet så ordnar det sig ändå.
 
Man måste ända upp till 450D för att få spot...finns även på 350D.
Nåja, den är inte livsviktig, håll koll på histogrammet så ordnar det sig ändå.

Jo, men på 450/350 är väl Spot alltid låst till centrum på bilden? Min poäng var ju att man på större hus slavar spotmätningen till aktuell AF-punkt?
 
Jo, men på 450/350 är väl Spot alltid låst till centrum på bilden? Min poäng var ju att man på större hus slavar spotmätningen till aktuell AF-punkt?

Jaha, dumenarså.
Det kan eventuellt finnas i 1-serien, annars får man byta till något annat märke. Nu är vi helt klart ot.
 
På en 1000d har man

Centrumvägd genomsnitt
Evaluerande mätning
Utsnittsmätning

Det finns en * oxo...

EDIT: Coolt, har aldrig försökt mig på detta, har känts på tok för avancerat, men det fungerar! Nu måste jag bara bemästra tekniken, så att jag vet vad jag gör, hur jag gör, och när..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar