Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd. Skall plåta en spelning

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Jag skall ut på torsdag kväll och plåta en spelning som en gymnasieskola håller med sina elever.

Nu undrar jag om det är någon som har bra tips så att jag kan lyckas bättre med bilderna.

Min fotoväska innehåller:

Canon EOS1000d
Canon EF 50mm 1,8f II
Canon EF-S 18-55mm 3,5-5,6 IS
Canon EF-S 55-250mm 4-5,6 IS
Canon Speedlite 430EX II

Lokalen är relativt mörk, med någon enklare scenbelysning. Det är inte så högt i tak och taket består av vita "takplattor"

Vad skulle ni, experterna, göra?
 
Jag skall ut på torsdag kväll och plåta en spelning som en gymnasieskola håller med sina elever.

Nu undrar jag om det är någon som har bra tips så att jag kan lyckas bättre med bilderna.

Min fotoväska innehåller:

Canon EOS1000d
Canon EF 50mm 1,8f II
Canon EF-S 18-55mm 3,5-5,6 IS
Canon EF-S 55-250mm 4-5,6 IS
Canon Speedlite 430EX II

Lokalen är relativt mörk, med någon enklare scenbelysning. Det är inte så högt i tak och taket består av vita "takplattor"

Vad skulle ni, experterna, göra?

Hyra en ljusstark glugg? :D (Halvseriöst förslag faktiskt. Du har trots allt en kamera som inte direkt glänser på höga ISO, och hur har optik som inte heller är särskilt upphetsande vad gäller ljusstyrka).

Ditt 50mm är troligen lite för "långt" om du håller till i diket och kör en APS-kamera.

Personligen så har jag aldrig varit på en spelning när jag fått använda blixt.

Jag använder ett 24-70/2,8 och håller mig på slutartider på 1/125 - 1/250 oftast. Vidöppen bländare, och använder ISO för att reglera det hela.

Jag vill dock hävda att "känslan" är viktigare än den perfekta exponeringen vad gäller musikfoto... Jag brukar spendera 2-3 dagar på att "lyssna in mig" på musiken för att få ett hum om vad som kommer att hända.
 
Tack Jan,, faktiskt ett bra tips med att hyra glugg! Jag kommer inte att göra det, inte denna gång i alla fall, men det är en väldigt bra tanke som jag kommer att komma ihåg.

Men med den utrustning jag har i dag? För den kommer jag att ha på torsdag oxo.
 
Hur långt bort ska du stå och ska du vara rörlig?
Får du använda blixt?
Annars är ju stativ rätt bra att ha, eller monopod så kan du ju handhålla kameran mkt längre tid.

Får du använda blixt blir det ju inga problem.


/Stefan
 
Tack Jan,, faktiskt ett bra tips med att hyra glugg! Jag kommer inte att göra det, inte denna gång i alla fall, men det är en väldigt bra tanke som jag kommer att komma ihåg.

Men med den utrustning jag har i dag? För den kommer jag att ha på torsdag oxo.

Var kommer du att plåta ifrån? Diket? Publikplats? Annat? Hur lång tid har du på dig?

Om du kommer bort en bit från scenen så kan din 50mm vara nyttig. Du tjänar ju flera steg på den. Därefter: Experimentera. Du vill nog inte använda långsammare än 1/100s, Därefter hitta en ISO som ger dig någorlunda vettig exponering. Var beredd på att efterjsutera i lämligt bildbehandlingsprogram.

Sen hänger det ju även på VAD du plåtar. Jag har använt ett 400mm/5.6 på ett par av mina bilder (Du kan se dem på http://foto.mupp.net och vissa finns här på FS) av Eldkvarn. Men de grabbarna står ju som regel still.

När jag plåtade Marionette så var ju snarare 1/320s så högt jag kunde gå för att fånga Alex på ett bra sätt....
 
jag skulle ha kört 1,8 gluggen bara och sedan skruva upp isot att man får en hyffsad slutar tid, har dock ingen erfarenhet om hur brusig kameran är men du får väl testa dig fram, vet du hur du kommer att stå, typ hur långt från scenen?
 
Vad skulle ni, experterna, göra?

Just det, en sak till. Ta ett djupt andetag och bli vän med din råkonverterare... Jag var _skitförbannad_ när jag lämnade diket efter min första konsertplåtning (D-A-D, Trädgårn). Jag tyckte jag hade flunkat totalt, och var ett litet åskmoln.

Men, när jag kikade på bilderna ett par kvällar senare så kponstaterade jag att det fanns en hel del att arbeta med bland bilderna....
 
Fast med blixt skjuter man som regel ju sönder scenljuset totalt...


Inte om man använder blixten rätt. Du behöver ju inte skjuta den rätt på nyllet på dom ;).
Det var ju lågt tak med vita plattor.
Man studsar självfatten blixten och/eller använder pappskiva som diffuser. Underexponera blixten för att få med så mycket ambient ljus som möjligt.

/Stefan
 
Ofta kan man ju vara rätt rörlig i sådana lokaler. Rör på dej så att du får bra vinkel/utsnitt.

Våga använd högre ISO, kanske mellan 800-1600, lite brus är inget att vara rädd för, det kan tom förhöja stämningen.
Av-läge på ratten, stor bländare (=så litet värde som möjligt)

EF50mm är ju ypperlig i svagt ljus.
Själv skulle jag nog även chansa friskt med någon av de andra objektiven, alltid blir någon bild användbar. Ta många bilder, rensa bort senare i datorn.
Enbensstativ kanske?
Blixt kan ju vara användbart men förstör stämningen, tas lämpligen bara fram om vettig ljussättning saknas helt.
Håll koll på exponeringen med hjälp av histogrammet, spotmätning kan vara bra.
Om det är rörligt ljus och färgväxlare kan det vara vettigt att låsa vitbalansen.

Dina grejor är inte toppklass, men de kan helt klart skapa riktigt bra bilder!
Oavsett vad folk kommenterar här: våga prova!
 
Det är en lokal som inte är speciellt stor. Musikerna kommer nog att stå rätt still och jag kan röra mig fritt. Det finns inget förbud mot blixt vad jag vet.

Jag skall köpa en monopod i morgon! :)

Lite som ni varit inne på så hade det nog inte skadat med ett 18-70 som är lite ljusstarkare?

Skall man undvika blixt? Är det inte lättare att man tappar "närheten" och all "action" om man fryser ögonblicket med blixten?

(Jan,, kollade dina bilder. Gillar dem skarpt!!)
 
Från en konsert. Det var dålig belysning och jag satt högt uppe på läktaren med en superzoom Sigma 18-200/3.5-6,3 utan IS. Med Canon EOS 400D.

Bild1: ISO800, 88mm, 1/60 f:5.6, ingen blixt
Bild2: ISO800, 48mm, 1/100 f:6.3, blixt
Bild3: ISO800, 200mm, 1/100 f:6.3, blixt

/Stefan
 

Bilagor

  • 20080426-IMG_4143.jpg
    20080426-IMG_4143.jpg
    85.4 KB · Visningar: 1,054
  • 20080426-IMG_4171.jpg
    20080426-IMG_4171.jpg
    18.9 KB · Visningar: 1,057
  • 20080426-IMG_4170.jpg
    20080426-IMG_4170.jpg
    94.1 KB · Visningar: 1,060
Det är en lokal som inte är speciellt stor. Musikerna kommer nog att stå rätt still och jag kan röra mig fritt. Det finns inget förbud mot blixt vad jag vet.

Jag skall köpa en monopod i morgon! :)

Lite som ni varit inne på så hade det nog inte skadat med ett 18-70 som är lite ljusstarkare?

Skall man undvika blixt? Är det inte lättare att man tappar "närheten" och all "action" om man fryser ögonblicket med blixten?

(Jan,, kollade dina bilder. Gillar dem skarpt!!)

Om du får använda blixt så har du ju möjligheter att experimentera.
Jag _personligen_ tror att det är så pass svårt att balansera blixten med omgivande ljus i en så pass dynamiska miljö som en spelning att det inte är värt det.

Then again, jag har ju bara erfarenhet av spelningar där blixt är verboten, och man som regeln bara har 2-3 låtar på sig att fotografera.

Tack för komplimangen... Liveplåtning är ett "labor of love" för mig ;)
(Kuriosa: Bilden på Adam Clayton är tagen med en Nokia N95 ('blixten' hölls dock avstängd))
 
Senast ändrad:
Blixt ger tråkiga bilder...

Jag har fotat mycket på konserter. Det jag känner att jag nästan aldrig använder blixt eftersom objektet oftast blir för ojämnt belyst. Jag brukar köra med ljusstark glugg och enbensstativ. Du har OK ljusstyrka på din 50 mm så där kommer det funka...fast jag känner oftast att 50 mm ofta kan vara lite väl mycket tele, beroende av lokal.

Att skruva upp ISO är oftast inte problem. Jag har köpt en plugg in till Photoshop som heter Noiseware och fungerar VÄLDIGT bra. den finns även som lös applikation om du vill köra den utanför PS. Så prova att skruva upp ISO på en hel del bilder och ladda sedan ner noiceware testlicens under en månad så fixar du det för denna konsert och kan fundera hur du vill göra i framtiden.

Lycka till
 
Om jag börjar med följande setup?

Eos1000d + EF-s 50 1,8 på en monopod, ingen blixt.

Av = med största bländare
ISO = Auto
Ljusmätning = ?


Eller vad sägs om

EF-s 18-55 3.5-5,6 ingen blixt
Tv = 100-160
ISO = 1600
Ljusmätning = ?


eller:

EF 50 1.8 ingen blixt
Av = 1.8
ISO = Auto
Ljusmätning = ?


(Givetvis skall jag testa mig fram, men lite som utgångsläge, teoretiskt)
 
Om jag börjar med följande setup?

Eos1000d + EF-s 50 1,8 på en monopod, ingen blixt.

Av = med största bländare
ISO = Auto
Ljusmätning = ?


Eller vad sägs om

EF-s 18-55 3.5-5,6 ingen blixt
Tv = 100-160
ISO = 1600
Ljusmätning = ?


eller:

EF 50 1.8 ingen blixt
Av = 1.8
ISO = Auto
Ljusmätning = ?


(Givetvis skall jag testa mig fram, men lite som utgångsläge, teoretiskt)

AV är nog det läge du har _minst_ nytta av, eftersom kameran då gissningsvis kommer att försöka med slutartider på flera sekunder.

Jag kör antingen med slutarprioritet med auto-ISO (Upp till ISO6400... Dock, jag har en D700 och den är ta mig fan helt mirakulös i dåligt ljus, jag tror inte du vill köra din 1000D lika högt... KAN du ens det förresten?) och spotmätning, eller helt manuellt. Faktum är att jag oftast ligger i helt manuellt läge.
 
Blir säkert bra

Som du skiver får du testa lite. Börja köra lite bilder med en uppsättning, byt och kör ett pass men nästa uppsättning osv. Byt inte objektiv stup i kvarten utan köra lite bilder med resp brännvidd...

Bra att du lyfter upp ljusmätningen. Oftast så är just denna inställning viktig. Fundera om du har jämn belysning eller om du har stark backlight, då får du köra med olika inställningar. Prova men tänk lite före så blir det nästan alltid superbra.

Jag fotar alltid med RAW format så jag kan skruva på vitbalansen efteråt. Då är det bra att välja en fast vitbalans så man sedan gör justeringen på en av bilderna som sedan kan återanvändas. Försök ställa in en lämplig VB,tex glödljus även om du kör JPEG. Autoläget brukar inte vara helt perfekt, i alla fall på NIkon som jag kör.

Lycka till

Lars
 
Timing viktig

Jag har fotat min kör en hel del. Vi rör oss supermycket men känner att de flesta som uppträder i musik gör detta med "sinusformad" rörelse. Därför är det vikigt att försöka knäppa när personen "vänder" i sin rörelse och är så still som möjligt. Om du knäpper rätt får du ofta personen skarp men en arm kan vara i rörelse vilket ger liv åt bilden.

Jag tycker inte du skall ta alla bilder med största bländare. Prova med att blända ner något steg så att du kan få vissa bilder med skärpedjup...
 
Ibland (om det är inte-så-energiskt-scenframträdande) så använder jag även en kombination av höghastighetsmatning (8fps) och kör en gaffling över tre bilder -1, 0, +1.

(Ja, jag skulle kunna gaffla över 9 exponeringar, men på den dryga sekund som det skulle ta så har även lugna framträdanden hunnit flytta sig för mycket)

Därefter blandar jag exponeringarna i photoshop och försöker rädda detaljer den vägen.

Okej, detta tips kan du inte ta efter med en instegskamera, but still.
 
Inställningar

De gånger jag kört konserter har jag använt Bländarprio (AV) med största bländare och högsta ISO (med undantag av Vätterfesten där ljuset var exeptionellt bra).
Detta för att få "kortast" möjliga slutartid.
Vilket ändå inte alltid är så kort som önskvärt.
(Vill ni se resultatet så finns några bilder här på FS att hitta via min profilsida, alternativt min portfolio: http://portfolio.photo-it.net/ )
Bruset går att reducera i efterarbetet med Neat image eller Nosie nija.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.