Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd om objektiv!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här gjorde jag

Hej Katarina

Jag var själv i dina kläder för någon månad sen. Läste allt jag kunde här på Fotosidan för att veta vad jag skulle köpa när jag bytte upp mig från en kompaktdigitalkamera till en digital systemkamera.

Blev en 350D för mig också. Valde den för att den är en bra första systemkamera. Billigare samt mindre o lättare än 20D som jag också funderade på. Vill inte känna att kameran är för stor o klumpig att släpa på så att jag lämnar den hemma bara för det. Ibland kan man kanske sakna "tyngden" från en kraftigare byggd kamera men det är ju en kompromiss.

Lätt, nätt, privärt och flexibelt har också varit ett motto när jag valt objektiv. Visst finns det bättre objektiv än kitobjektivet men man får ju vad man betalar för. Köpte det också för att ha ett som man behöver vara mindre rädd om. Canons 60 macro köpte jag för att både kunna ha till macro o porträtt. Trivs väldigt bra m det. Har provat 100 macrot på min 350D också och fotar man väldigt mkt insekter så kanske jag skulle föredra det. Men det är längre o tyngre också. Jag kommer säkert att köpa till fler objektiv efter hand men valde att nu köpa ett smidigt men stabilt stativ istället.

Jag ville ha originaloptik för att det finns en liten risk att t ex autofokusen inte funkar helt hundra m t ex Sigma eller Tamron. Men det är ju väldigt många som kör med dessa så man behöver nog inte oroa sig så mkt för det.

Tänk på att det finns många tekniknördar här på Fotosidan som bara nöjer sig med det allra bästa som dessutom är svårt att se skillnad på m blotta ögat.
 
Varmaste och innerligaste tack för alla superbra och informativa kommentarer. Särskilt tack till Jan-Olov och Karin som tycks förstår min situation!! :) Det ska nog bli ett objektiv till slut!! Bästa hälsningar Katarina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.