Ayla85
Avslutat medlemskap
Först vill jag bara säga hur svårt ska det vara att bestämma sig för sitt första systemköp! Behöver ett bollplank. Var starkt inne på D80 i början, var ju en ny kamera med nästan bara toppbetyg överallt. Dock mycket pengar för en förstagångsväljare. Sedan lutade det starkt åt Pentax K10D, mest pga lägre pris + bildstabilisering och samma fina auto-iso funktioner som D80. Sedan visade sig att pentaxen JPEG-motor inte var alls bra enligt DPreview. Ingen skärpa alls i bilderna. Då gick den bort, kommer trots allt fota en del (tror jag) i JPEG och mestadels "seriöst" fotograferande i RAW. Anledningen till att jag inte kommer fota allt i RAW är att bilderna blir större (färre bilder/Mb) och att jag inte vill konvertera varenda bild jag tar i datorn efteråt!
Var inne på mediamarkt igår och klämde på lite olika Nikon, för nikon blir det i alla fall.
Först hade vi den nya D40: Hyfsat bra att hålla i, mycket fin skärm och sökare klart godkänd. Dock tar den ju bara AF-S vilket självklart är ett minus eftersom ett Nikon 50mm 1.8 skulle inte sitta fel senare i fotandet. Dock finns det ju ganska fina objektiv ändå, tex ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di som man kanske löser det flesta inomhussituationer med(?) Sedan har vi det jag undrar mest över är AF-punkter. D40 har endast tre stycken. Hur viktigt är det med många AF-punkter, hur många använder ni själva?
Så en liten sammanställning:
D40+18-55
+ Priset/6000kr
+ Mkt fin skärm
+ Stor, ljus sökare
- Endast AF-S
- 3 fokuspunkter
- Ingen LCD.
D80+18-55
+ Klarar alla objektiv (framtidssäker)
+ Ännu större sökare
+ Har massa inställningar
+ LCD
+ Perfekt grepp/storlek
- DYR i jämförelse (nästan dubbelt)
D50+18-55
+ Priset (6000kr)
+ Klarar alla objektiv
+ LCD (dock utan belysning vilket är snålt)
+ Bra storlek dock sämre ergonomi än D80 men bättre än D40
- Mindre och sämre upplösning på skärmen.
- Mindre och mörkare sökare än D40 (hur viktig är sökaren egentligen?)
Så frågan är väl om man skulle testa en D40 och fota i kanske 2års tid med kitobejktivet och något senare ett Tamron SP AF 28-75/2,8 (vilket man kan behålla till nästa kameraköp).
...Eller en D50 med möjlighet till ett trevligt 50mm 1.8 och samtliga andra objektiv som finns därute.. Är dock tveksam över sökare och över skärmens upplösning, men vet dock inte hur mycket man skall värdera den. Även lite tveksam till skärmen pga att hudtoner verkar överexponerade när man tittar på skärmen, tror dock att detta inte så är fallet om man tittar på datorn..
...Eller slå till på den dyra kakan och ta en D80 som har ALLT, inga kompromisser men kostar ju som sagt nästan dubbelt...
Sedan kommer ju alltid minne, stativ och väska till....
Hoppas ni kunnat utläsa något från en förvirrad förstagångsköpare.
Må gott /Markus
Var inne på mediamarkt igår och klämde på lite olika Nikon, för nikon blir det i alla fall.
Först hade vi den nya D40: Hyfsat bra att hålla i, mycket fin skärm och sökare klart godkänd. Dock tar den ju bara AF-S vilket självklart är ett minus eftersom ett Nikon 50mm 1.8 skulle inte sitta fel senare i fotandet. Dock finns det ju ganska fina objektiv ändå, tex ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di som man kanske löser det flesta inomhussituationer med(?) Sedan har vi det jag undrar mest över är AF-punkter. D40 har endast tre stycken. Hur viktigt är det med många AF-punkter, hur många använder ni själva?
Så en liten sammanställning:
D40+18-55
+ Priset/6000kr
+ Mkt fin skärm
+ Stor, ljus sökare
- Endast AF-S
- 3 fokuspunkter
- Ingen LCD.
D80+18-55
+ Klarar alla objektiv (framtidssäker)
+ Ännu större sökare
+ Har massa inställningar
+ LCD
+ Perfekt grepp/storlek
- DYR i jämförelse (nästan dubbelt)
D50+18-55
+ Priset (6000kr)
+ Klarar alla objektiv
+ LCD (dock utan belysning vilket är snålt)
+ Bra storlek dock sämre ergonomi än D80 men bättre än D40
- Mindre och sämre upplösning på skärmen.
- Mindre och mörkare sökare än D40 (hur viktig är sökaren egentligen?)
Så frågan är väl om man skulle testa en D40 och fota i kanske 2års tid med kitobejktivet och något senare ett Tamron SP AF 28-75/2,8 (vilket man kan behålla till nästa kameraköp).
...Eller en D50 med möjlighet till ett trevligt 50mm 1.8 och samtliga andra objektiv som finns därute.. Är dock tveksam över sökare och över skärmens upplösning, men vet dock inte hur mycket man skall värdera den. Även lite tveksam till skärmen pga att hudtoner verkar överexponerade när man tittar på skärmen, tror dock att detta inte så är fallet om man tittar på datorn..
...Eller slå till på den dyra kakan och ta en D80 som har ALLT, inga kompromisser men kostar ju som sagt nästan dubbelt...
Sedan kommer ju alltid minne, stativ och väska till....
Hoppas ni kunnat utläsa något från en förvirrad förstagångsköpare.
Må gott /Markus