Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har försökt med lite olika landskap och lite bilder i stan. Men det jag är minst nöjd med egentligen, är vinkeln. Hellre mer vinkel än mer skärpa i dagsläget. Jag känner att jag inte får med "känslan" av det jag ser/fotar. T.ex. när jag var i Vatikanstaten /Sankt Peterskyrkan så blev bilderna inte så bra. Där behövde jag mer vinkel men då är frågan, kommer jag kunna gå runt en hel dag med ett objektiv som är 10-22mm?

Ett extremt vidvinkelobjektiv (som EF-S 10-22) är inte garanterat lösningen på ditt problem att du är missnöjd med det du fotograferar. Ögat ser verkligheten annorlunda än vad ett kameraobjektiv gör. När man tittar på en storslagen vy så ser man massor av detaljer där man riktar blicken, och man ser hela vyn med en rejält bred vinkel (nästan 180 grader). Ett mycket kameraobjektiv kan inte samtidigt få med allting inom en bred vinkel och samtidigt visa många detaljer. För att åstadkomma den breda vinkeln behöver bilden "förminskas" vilket går ut över detaljerna.

Att göra panoramabilder är antagligen ett bättre sätt att försöka efterlikna vad man såg, och för det behöver man inte så värst vidvinkliga objektiv. Det du har nu duger alldeles utmärkt. Man tar alltså flera bilder och syr ihop dem efteråt i en dator.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.