Annons

Behöver råd angående ett bra normalzoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Najna1

Ny medlem
Hej! Jag har en Nikon D5000 med ett 35mm objektiv. Jag känner nu att jag skulle behöva ett objektiv med normalzoom men vill inte lägga ner mer än 5000 på det.

Jag tänkte köpa ett Tamron 28-75mm/2,8 eftersom det inte är så dyrt och låter ganska bra.
Undra nu om det finns med af-s? Skulle det passa bra på min kamera?

Eller är det någon som kan rekommendera något annat bra objektiv?

Känner mig lite fast, är tacksam för all hjälp.

Jag tänkte köpa ett Tamron 28-75mm/2,8 eftersom det inte är så dyrt och låter ganska bra.
Undra nu om det finns med af-s? Skulle det passa bra på min kamera?
Nja, jag tror nog du skulle bli mer nöjd med en normalzoom konstruerad för DX-kamera. Dvs lite kortare brännvidder. Både Tamron och t ex Sigma har varianter på 18-50/2,8. Gå till en bra kamerabutik och titta!

Tamron 17-50/2.8 och 28-75/2.8 finns med inbyggd AF-motor till Nikon, men de kallar inte sin motor för AF-S som Nikon gör. Nikons motorer är kanske lite snabbare, men båda objektiven är ljusstarka, skarpa och funkar bra till din D5000 i alla fall. Kolla priser här som jämförelse www.cameranu.nl

Annars finns Nikon's AF-S 18-105 VR som är helt OK men inte så ljusstark.

Nikon 16-85/3.5-5.6 ska också vara riktigt bra så det bör du ta dig en titt på :) Har själv beställt ett sånt. Nackdelen är väl att det inte är så ljusstarkt. Sen ska det tydligen inte heller ha världens finaste bokeh tyvärr. Men annars ska det vara riktigt skarpt, ha AF-S, VR och vara välbyggt.

Bara det? Inget Nikon 18-55, alltså?

Per.

Jo det är klart :p, men tycker att det är så dåligt, tar så sjukt tråkiga bilder! Så jag använder aldrig det. Därför jag letar nytt normalzoom. Ibland känner jag att det skulle vara bra att zooma lite, Tar så mycket kort på barn och dom har lite svårt att sitta stilla haha. :)

Kika på ett Tamron eller Sigma 17-50/2,8. Det finns några olika varianter men vad jag vet är alla bra. Dock har inte alla inbyggd fokusmotor så det måste du se till att få eftersom du inte får AF med din D5000 annars.

Det är riktigt prisvärda objektiv, byggkvalitén är inte super men bildkvalitén är riktigt bra.

Tamron 17-50/2,8 billigast och enklast men tokskarpt
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750Nikon

Sigma 18-50/2,8 lite dyrare och finare men lika bra bildkvalité. Troligen mest prisvärd med tanke på att den har bättre fokusmotor än Tamron. Någon kan säkert utveckla mer.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macronihsm

Sigm 17-50/2,8 med bildstabilisering, lite lyxigare
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN

Väljer du något av dem efter vad du vill betala så blir du inte besviken.

Nikon 16-85/3.5-5.6 ska också vara riktigt bra så det bör du ta dig en titt på :) Har själv beställt ett sånt. Nackdelen är väl att det inte är så ljusstarkt. Sen ska det tydligen inte heller ha världens finaste bokeh tyvärr. Men annars ska det vara riktigt skarpt, ha AF-S, VR och vara välbyggt.

Jag har kollat lite på det, men jag vet inte om jag skulle gilla det, tror jag vill ha fast bländare och ljusstarkt objektiv, bara något jag fått för mig :)

Men du får gärna skriva hur du tyckte att det var när du fått hem det :). Man kan ju alltid ändra sig :p

Jo det är klart :p, men tycker att det är så dåligt, tar så sjukt tråkiga bilder! Så jag använder aldrig det. Därför jag letar nytt normalzoom. Ibland känner jag att det skulle vara bra att zooma lite, Tar så mycket kort på barn och dom har lite svårt att sitta stilla haha. :)

Nikons 18-55 är faktiskt riktigt bra optiskt om än kanske inte riktigt lika skarpt som 35/1,8. Varför tycker du det är dåligt? Detta är en mycket viktig sak som du ska fråga dig, annars är det jättesvårt att rekommendera nåt. Är det t.ex. ljusstyrkan som du tycker är dålig (kännetecknas av att slutartiderna blir för långa/man måste ha för högt iso, skärpedjupet blir inte så kort som man vill) så ska du åtminstone inte skaffa en normalzoom som är lika ljussvag som t.ex. 18-105 eller 16-85 utan helst en med ljusstyrka f/2,8. Problemet med dem är att de har så kort zoomomfång, slutar ofta vid 50mm ungefär om det inte är en zoom för fullformat eller en telezoom.

Sigma har annars en trevlig 17-70/2,8-4 DC HSM OS som kostar lite, men som har ett trevligt zoomomfång och ett steg bättre ljusstyrka än de flesta normalzoomar på marknaden. Kanske nåt att spana in?

Sigma har också en trevlig telezoom, 50-150/2,8 DC HSM. En sån är trevlig att ha om man t.ex. vill få närbilder på barn i lekparken men själv stå några meter bort. Inomhus är det ofta bättre att satsa på ett bättre att satsa på ett fast objektiv med 1-2 steg bättre ljusstyrka (f/1,8 eller 1,4).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto