Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver objektiv tips!!

Produkter
(logga in för att koppla)

victoriandara

Ny medlem
Hej!

Jag har tidigare gått till fotobutiker och frågat om olika kameror eller objektiv men jag har aldrig fått den hjälp jag velat ha och de flesta vet inte riktigt vad de pratar om känns det som.. Därför testar jag att skriva här..

Jag är på jakt efter ett objektiv till min Nikon D90, men jag har ingen aning om vad som är bra.. Vad jag vet är att jag vill köpa ett objektiv som jag i framtiden kan använda då jag absolut kommer satsa på att fotografera professionellt.

Nu som en hobby fotograferar jag mest porträtt, mode och konserter och en del gatufoto och även sport. Jag skulle vilja ha en stor zoom, ett objektiv som fungerar till det mesta.. Inget halv bra!

Någon som har något tips? :)
 
Stor zoom

Det beror vad du menar med stor zoom. Menar du stort zoomomfång (t.ex. från riktig vidvinkel till hyfsat tele) så finns det inget riktigt bra men en del halvbra. Allt blir en kompromiss! Antingen är det inte så bra i vidvinkelläget eller inte så bra i teleläget. Eller så blir det väldigt ljussvagt i teleläget. Menar du med stor zoom att objektivet ska ha kraftigt tele så får du räkna med avsaknad av vidvinkel eller ett stort tungt objektiv. Berätta mer så får du säkert många bra tips!
Dessutom bör du berätta vad du har för objektiv redan.
 
Normalobjektiv

Jag var nog otydlig.. Ett normalobjektiv till min Nikon D90 är vad jag är ute efter, 24-120mm ungefär?

Det jag funderar mest över är vad som är prisvärt, vad man ska satsa på? Finns det någon favorit där ute..?

Nikon eller sigma?
 
Jag var nog otydlig.. Ett normalobjektiv till min Nikon D90 är vad jag är ute efter, 24-120mm ungefär?

Det jag funderar mest över är vad som är prisvärt, vad man ska satsa på? Finns det någon favorit där ute..?

Nikon eller sigma?

En 24-120 är ett normalt brännvidsomfång för en normalzoom till en FX-kamera. Nikon D90 är en DX-kamera. Till den är motsvarande objektiv Nikon AF-S 16-85 mm f/3,5-5,6 eller Sigma 17-70 mm f/2,8-4 Contemporary.

Nikons 16-85 är en klar favorit för mig.
 
Det beror vad du menar med stor zoom. Menar du stort zoomomfång (t.ex. från riktig vidvinkel till hyfsat tele) så finns det inget riktigt bra men en del halvbra. Allt blir en kompromiss! Antingen är det inte så bra i vidvinkelläget eller inte så bra i teleläget. Eller så blir det väldigt ljussvagt i teleläget. Menar du med stor zoom att objektivet ska ha kraftigt tele så får du räkna med avsaknad av vidvinkel eller ett stort tungt objektiv. Berätta mer så får du säkert många bra tips!
Dessutom bör du berätta vad du har för objektiv redan.

Jag var nog otydlig.. Ett normalobjektiv till min Nikon D90 är vad jag är ute efter, 24-120mm ungefär?

Det jag funderar mest över är vad som är prisvärt, vad man ska satsa på? Finns det någon favorit där ute..?

Nikon eller sigma?
 
Vet inte riktigt.

Har inte så bra koll på Nikon men hade själv sigmat som nämndes fast generationen tidigare. Nya varianten ska tydligen vara ännu bättre. Jag var enormt nöjd med min. Bra ljussstyrka (2,8 i vidvinkelläget, skarpt och bra närgräns för fina närbilder. Enda anledningen att jag bytte till ett 24-70/4 var att jag ville ha ett lika bra objektiv som passade min 5DIII som är en fullformatare. Fick förstås inte lika mycket tele men annars var objektiven i mångt och mycket likvärdiga. Tycker du ska satsa på mer vidvinkel än 24 mm som på din kamera inte är mycket vidvinkel. Bättre då att satsa på en bra heltäckande normalzoom som sigmat eller nikonet som nämnts.
 
Du säger att du vill fota professionellt i framtiden. Betyder det att du har tänkt dig att använda detta objektivet då också? De flesta proffs använder fullformat (FX) och din kamera är en DX. Ett vanligt proffsobjektiv är 24-70/2,8 men det är egentligen mest gångbart på FX.

Motsvarande objektiv för DX är 17-55/2,8 vilket är ett mycket fint objektiv men en gammal konstruktion numera men går att hitta begagnat för en hyfsad peng.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557229/nikon/af-s-17-55-2-8dx-g-if-ed
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6816121/nikon/af-s-24-70-2-8g-ed

Som du ser pratar vi också proffspriser. Vill du inte lägga upp de slantarna så föreslår jag en begagnad 17-55/2,8 men då får du ingen VR och du kan inte använda det på en fullformatskamera, eller rättare sagt, du kan men med begränsningar.

/Frode
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.